
Praėjusią savaitę Telšių rajono savivaldybės tarybos Švietimo, kultūros ir sporto komiteto pirmininkės pavaduotojas Tomas Lekavičius kreipėsi į kolegas su pasiūlymu padiskutuoti apie šiuo metu vykdomo nuotolinio ugdymo kokybę. „Gyventojai paprašė manęs pasidomėti nuotoliniu mokymu ir išreiškė nepasitenkinimą dėl veikiančios sistemos, – teigė T. Lekavičius. – Dauguma tėvų dirba darbe arba darbuojasi nuotoliniu būdu, tad vaikų konsultacijoms negali skirti visos dienos. Be to, ne visi tėvai turi pedagoginių įgūdžių išaiškinti vaikams užduotis.“
Antanas NEKRAŠIUS
Kvietė diskutuoti
Pasak Švietimo, kultūros ir sporto komiteto pirmininkės pavaduotojo, pasidomėjus esama situacija, pastebėta, kad vienos mokyklos susitvarko geriau, o kitos – sunkiau. Mokytojai – esą taip pat skirtingai: vieni komunikuoja su tėvais ir vaikais gana sklandžiai, o kitiems sekasi prastokai.
„Pamokos vyksta pagal tvarkaraštį, koks buvo iki įvedant nuotolinį mokymą, bet mokytojų konsultacijos vyksta tik keletą kartų per savaitę (ne visi mokytojai jungiasi prie vaizdinių priemonių arba sunkiai komunikuoja reikiamais klausimais), – pasakojo T. Lekavičius. – Kartais pamoka dubliuojasi su kitos mokytojos pamokos konsultacija. Visos mokyklos ir mokytojai naudoja skirtingas darbo platformas. Vaikai blaškosi prisijungdami nuo vienos platformos prie kitos. Sunku susekti visą pateikiamą informaciją (per daug skirtingų šaltinių). Siūlyčiau Telšių rajono savivaldybei pasamdyti IT kompaniją, kuri sujungtų mokyklų mokytojus į vieną bendrą mokymosi platformą (internete galima rasti mokamų ir nemokamų virtualių mokymosi aplinkų, skirtų nuotoliniams mokymams). Vienoje sistemoje būtų pateikiamos ir priimamos užduotys, vyktų konsultacijos, viename kalendoriuje matytųsi visa veikla. Kadangi mokytojams darbo krūvis ir atlyginimai nėra sumažinti, tai mokinių konsultacijos (vaizdinėmis priemonėmis ar bent susirašinėjimu) pagal tvarkaraštį turėtų vykti realiuoju laiku. Mokymo procesas nėra nutrauktas, tad mokytojai mokiniams turėtų ne tik užduoti užduotis, bet ir visiškai vykdyti mokymo ir konsultavimo procesą.“
R. Macas: „Šiandieninį ugdymo procesą vertinčiau kokiais 20 proc. iš 100 proc.“
Telšių rajono savivaldybės tarybos nario Remigijaus Maco teigimu, nuotolinis mokymas yra visos Lietuvos švietimo sistemos problema, kuriai spręsti reikalingi ne tik vietinės, bet ir centrinės valdžios sprendimai.
„Akivaizdu, kad tam nebuvome pasiruošę visi, todėl manau, kad tai būtų „namų darbai“ ateičiai, nes nuo rugsėjo 1-osios prasidės nauji mokslo metai, – kalbėjo Švietimo, kultūros ir sporto komiteto narys. – Šiuo metu ugdymo kokybė priklauso nuo individualių pedagogo savybių. Mokytojas iš pašaukimo prisitaikys dirbti ir šiandieninėmis sąlygomis, tačiau didesnei daliai mokytojų ugdymo procesas nerūpi, rūpi tik atlyginimo didinimas, laisvadieniai ir kitos lengvatos. Šiandieninį ugdymo procesą vertinčiau kokiais 20 proc. iš 100 proc., tai yra blogai, nes didžioji ugdymo proceso našta perkelta ant tėvų pečių. Gerai, kad į namus yra grįžęs sūnus, kuris pernai baigė Žemaitės gimnaziją, tad turiu puikų korepetitorių šeštokei dukrai. Manau, kiekviena mokykla turi informatikos mokytojus, kurie šiuo metu padėtų kolegoms išspręsti technines problemas, tačiau, ko gero, didesnė problema yra pačių mokytojų pasiruošimas dirbti tokiomis sąlygomis.“
Su R. Macu nesutiko Savivaldybės tarybos narė Janina Bucevičė. Visų pirma, anot jos, šiuo metu nuotoliniu būdu dirba ir informatikos mokytojai. Tad padėti jie savo kolegoms negali. Antra, mokytojų, taip pat ir mokinių, niekas nemokė, kaip dirbti nuotoliniu būdu. Be to, sistemos (elektroninės) neatlaiko apkrovos.
Tačiau R. Macas su pastabomis nesutiko. Neva daliniai lūžiai nuotolinių pamokų metu nėra didelė problema. „Esmė – pačių mokytojų pasirengimas dirbti tokiomis sąlygomis, – dėstė Tarybos narys. – Dirbu nuotoliniu būdu ir matau, kaip vyksta pamokos. Yra keletas mokytojų, kuriuos girdžiu kas antrą dieną, matau jų vedamas pamokas nuotoliniu būdu, kaip jie suvaldo mokinius, ir tai išeina neblogai. O kitų rimtų dalykų mokytojų neteko girdėti, gaunamos tik užduotys į TAMO, ir tėvai, giminės dirba už mokytoją.“
„Manau, kad Švietimo, mokslo ir sporto ministerija padarys išvadas ir po karantino pradės mokymus, – tęsė J. Bucevičė. – Vaikai turi vadovėlius, gauna nuorodas į sistemas, kuriose jie gali rasti reikiamą informaciją ir dirbti savarankiškai. O jei nedirba be Jūsų, tėvų, priežiūros, tai blogai, vadinasi, neišmoko dirbti patys, niekieno nestebimi arba manipuliuoja tėvais, kad greičiau atliktų užduotis arba, dar geriau, kad tėvai atliktų už juos. Mokykite juos dirbti savarankiškai, nes ateis laikas, kai šalia nestovės nei mokytojas, nei tėvai. O dabar tėvai namie, tai kodėl su vaiku nepadirbėjus?“
R. Macas nenusileido. Esą Telšiuose sistemos atlaiko krūvius. Problema ta, kad kitame ekrano gale mokytojo nematyti, nes nėra pasiruošęs priemonių, medžiagos nuotoliniu būdu dirbti. „Taip, vaikai turi vadovėlius ir gauna užduotis, tik kaip tas užduotis atlikti, jeigu jie nėra temos išėję? Istoriją, geografiją galime kartu paskaityti, o matematiką? – klausė Tarybos narys. – Mokytojas atsiuntė atlikti matematikos užduotis, kurių mokiniams neišdėstė, ir daryk, kaip nori. Na, ir ką, kreipiausi į draugą matematiką, kuris nuotoliniu būdu vaikui išaiškino temą. Tai kam mokytojo bereikia? Kad ištaisytų ir naują užduotį duotų, kad vėliau ieškočiau korepetitoriaus, ir toliau ratas suktųsi?“
O „Varnių fronte“ problemų nėra
„Pastebėjau, kad kai kurie kolegos esančiai problemai nebando ieškoti sprendimo, bet tik bando surasti žodį NE, kad tik nereikėtų spręsti problemos <…>, – diskusijas tęsė T. Lekavičius. – Nepasitenkinimas esama padėtimi yra iš mokytojų ir iš tėvų. <…> Visiems techniniams procesams yra skirta administracija. Ji gali konsultuotis ir samdyti IT specialistus iš nepanaudotų lėšų veikloms, kurios nevyksta karantino metu (užklasinė veikla, mokinių pavėžėjimo paslauga, komunaliniai mokesčiai mokyklose: elektra, vanduo ir t. t.). Arba bandyti spręsti su Savivaldybės ir mokyklų informatikais (žinoma, jei užtenka pajėgumų ir kompetencijos). Specialistai galėtų panaudoti neapkrautą platformą ir apmokyti mokytojus naudotis naujomis šiuolaikinėmis priemonėmis.“
„Tomai, gerbiu Tave už iniciatyvas, gerus norus, bet pabūkime realistais, – ragino kolegą R. Macas. – Kasmet pagal poreikį trūksta pinigų užklasinei veiklai, tėvai būrelių vadovams kas mėnesį primoka iš asmeninių lėšų už neformalųjį vaikų ugdymą, mokinių pavėžėjimo paslaugai lėšos suplanuotos, jeigu neklystu, iki rudens, dėl skolų už mokyklų komunalinius mokesčius kiekvienais metais yra peržiūrimas biudžetas, taip kad… pinigų nėra. Iš kur jų paimti, minčių neturiu. Kaip jau anksčiau rašiau, manau, kad didžiausia problema – ne IT specialistų trūkumas. Mes visi buvome tam nepasiruošę, Lietuva buvo tam nepasiruošusi, visas pasaulis buvo tam nepasiruošęs. Tai namų darbai ateičiai.“
Optimizmo diskusijoje įliejo Tarybos narys Linas Šedvilas: „Noriu pasidžiaugti, kad bent Varniuose negirdėjau jokių nusiskundimų. Apklausiau gimnazijos vadovybę, keletą mokytojų, ir niekas nepasakė, kad „yra blogai“. Pradžioje buvo nesklandumų, bet žmonės apsiprato ir, pasak jų, šiuo metu viskas stojo į savo vėžes. Aišku, problema yra ta, kad trūksta kompiuterių (pvz., šeimoje keturi vaikai ir reikia 4 kompiuterių, arba tėvai – mokytojai ir dar augina tris vaikus – tai jau reikia 5 kompiuterių) <…>. Taip kad bent jau „Varnių fronte“ problemų neturime.“
O mes gauname video įrašus kur mokytoja puikiai išdėsto medžiagą ir užduotis paaiškina, ryšys nestringa ir kažko nesupratus, galima dar kartą video įrašą peržiūrėti. Labai džiaugiamės savo vaikų mokytoja!!! Jei visi taip darytų nebūtų problemos, kad keliems vaikams vienas kompiuteris..Reikia pasukt galvelę ir rast teisingą kelią..
O pas mūsų mokykloje vaikai sunkiai susigaudo.Yra taip,kaip T.Lekavičius rašo.Chaosas.Suaugusiam sunku susigaudyti.Ir vaikams grasinama,jei neatliks namų darbų iki tam tiktos valandos,bus rašomi dvejetai…O jei vaikas vienas namuose,abu tėvai dirba….?
Kaip visuomet tas pats vyraujantis mentalitetas kaltinti kitus, o ne save. Skundžiasi politikieriai, kad reikia savo vaikams padėti. Teisingai p. Janina pasakė, kad reikia mokyti savarankiškumo, nes daugumos šiolaikinių vaikų žioplumui nėra ribų ir pagrinde dėl tokių verkšlentojų tėvelių, kuriems atrodo, kad jų vaikais turi pasirūpinti visi kiti, bet ne jie.
„– Dirbu nuotoliniu būdu ir matau, kaip vyksta pamokos…” Žinant, kad pamoką stebi tiek daug stebėtojų ir vertintojų, mokytojui tikrai atimtų žadą, ne veltui per vaizdo užsiėmimus mokytojas praktiškai bendrauja beveik vien tik su savo fizionomija, mat dauguma pasislėpę už neaiškių inicialų. Daugelis šiuo pilnu išbandymų laikotarpiu dirbame nuotoliniu būdu, bet dar tuo pačiu stebėti ir mūsų išrinktųjų darbo neturime galimybės ir laiko. Kažin, kiek procentų iš šimto galėtume skirti? Pasakymas, kad mokytojams už nuotolinį ugdymą nėra sumažinti atlyginimai taip pat viršūnė. Tai dar sumažinkit.O ar pasidomėjote, gerbiamieji, kada tas mokytojas nueina nuo kompiuterio tiesiai į lovą. Kaip zombis, neturintis nei savo šeimos, nei … Žodžiu, visada kaltas mokytojas: neįskiepija vaikams nei kultūros, nei savarankiškumo, nei noro. Aišku, nelengva mokiniams, tėvams, mokytojams, bet atsakomybės kažkaip nenorima padalinti. Nesinorėjo komentuoti, bet nu niekaip nesusilaikiau.
Na tik jau ne Lekavičiui apie švietimą diskutuoti 🙂 Visi Telšiai žino kas tai per “šviesuolis”! Ir ką tokie tipai kaip jis iš viso daro švietimo komitete?
Na, kai kurių politikų įžūlumui nėra ribų. Užuot padėkoja mokytojams už vergišką darbą ir pastangas, dar sugeba juos apkaltinti ir atpirkimo ožiais padaryti. Gėda Lekavičiui, Macui ir kitiems, kurie taip mano ir mąsto!
Turime dukrą, kurios pamokos apart muzikos ir dar kalbos vienos vyskta su vaizdu. Visos kitos tik užduotys internetu.
Savarankiškumo reikia visiems, ne tik mokiniams, bet ir mokytojams. Bet man įdomu ar tai kas siūlo aplamai moksleivių namuose turi? Aš asmeniškai dirbu ir neturiu kada skirti laiko. O ką daryti tiems kas ne po vieną moksleivį turi?
Bet aš matau kur kas kitokią. Mokytojams trūksta kompiuterinių žinių, todėl pritariu Lekavičiui, kad reikia pagalbos. Nesvarbu ar ji bus iš mokyklos vidaus, ar iš išorės. O p. Macas kalba kaip tikras valdininkas. „namų darbai kitiems mokslo metams” 🙂 Ką kitiems mokslo metams padarys valstybė ar savivaldybė? Kitiems metams sukiš pinigus į naujus projektus milijonais, nes kartą gyvenime nutiko taip, o paskui dulkes rinks sistemos? Reikia spręsti čia ir dabar ir nereikia jokių sistemų kurti naujų, o tiesiog reikia pedagogams gauti mokymus kaip ir kuom naudotis ir savivaldos lygyje daryti visiems mokytojams ir mokykloms vienodai, o ne kaip Marytei, Janinai ar Kazytei šovė į galvą. Blogiausiu atveju mokyklų direktoriai irgi turėtų priimti sprendimą, kad palengvinti savo kolegoms darbą. Kitu atveju jie niekam nereikalingi, kad sėdėtų kėdėse už algą, nes toks etatas yra.
Nežinau ar atlyginimą mokytojai pilną gauna, bet jei taip, tai manau turi atidirbti arba tada dalintis su tėvais alga.
P.S. Parduokite stotelę nenaudojamą už 90 000 ir hus pinigų visam karantinui ir dar liks 😉
Mielieji politikai, kokie greiti teisti, vietoj to, kad sulauktume pagalbos ar bent supratingumo. Galiu tik pasidžiaugti, kad mokyklų vadovai ir mokytojai be jūsų susitarė, sudarė darbo grupes, pasirengė nuotolinio mokymo tvarkas, pasirengė planus, su tėveliais susitarė, kaip ir kokiom IKT priemonėm dirbs, mokyklos bendrom jėgom ugdo vaikus, tariasi, ką galima tobulinti, o klasių auklėtojai dar ir po 22 val. vakaro sulaukia tėvų skambučių. Mokyklos pačios skyrė kompiuterius šeimoms, kurios neturi, kurioms sulūžo, sukūrė mokiniams virtualias prieigas, sudarė pamokų aprašus, juos patalpino virtualioje aplinkoje ir sėkmingai e.vaizdu veda pamokas. Ir dar ponai, kad žinotumėt, mokyklų vadovai nespėja rajono valdžiai raportuoti, anketas -visiškai beprasmiškas – pildyti, o dar tas spaudimas varyti darbuotojus į prastovas. Gaila, kad kai kurie mokyklų vadovai nesugeba apginti savo darbuotojų ir klusniai vykdo valdžios nurodymus. Labai siūlom, Ponai politikai, žiūrėkite, kai balsuojate, ,,kilnojate rankas” ir kokie rajono žmonių gerovei ,,puikūs sprendimai” priimami. Manyčiau, kad tiek, kiek padarė mokyklų komandos – tegul ir kiti tiek padaro, bus ir mūsų rajone geriau gyventi
Kokias virtualias prieigas? Čia kokioje mokykloje? Jei kalbate apie Facebook ir kitas, kurios pvz. Kaip mano pradinukei dukrai net negali turėti pagal taisykles, tai ko tada mokina mokykla? Jei kalbate apie kokias kitas sistemas pasidalinkite. Gal būt kitiemes padėsite savo žiniomis.
Pasakysiu ir aš. Visada yra gerai kai yra sistema. Ir sistemą sukurti turi švietimo ministerija. Kadangi ji iki šiol jos nesukūrė vadinasi sistemas turi sukurti mokyklų direktoriai. Jei mokyklų direktoriai nesukurė, tai sistemas susikurs kiekvienas mokytojas savaip. Va taip ir gaunasi mūsų nuotolinis vaikų mokymas. Vienas mokytojas visą info siunčia per e-dienyną, kitas per mesengerį, trečias bendrauja el.paštu. Informacijos gausa verčia iš koto ne tik vaikus, bet ir tėvus, nes sugaudyti kas kur ir kada jau yra sudėtinga. Jau sukūrėmė vaikams klastodami gimimo metus ( kalbu apie pradinukus) facebuko paskyras, gmail ir t.t.
Kadangi visą karantino laiką prabuvau su vaiku, tai galiu drąsiai pasakyti, kad mokyklų direktoriai nesudirbo kaip reikia. Leido mokytojams pagal kiekvieno supratimą vesti pamokas. Taip ir gavosi, kad vieni vedė pamokas online, kiti siuntė užduotis vabank.
Turiu mokyklų direktoriams paprastą pasiūlymą. Per savaitgalį paruošti įsakymus-rekomendacijas. Manau jos turėtų būti +- tokios: pamokos vedamos online (visi mokytojai naudoja vieną platformą)pagal įprastą pamokų tvarkaraštį. Tos pamokos, kurių vesti nėra galimybių, lai būna pertraukos. Tarp kiekvienos pamokos turi būti įprastos trukmės pertraukos. Visos užduotys mokiniams pateikiamos ir įvertinimai pateikiami per e-dienyną. Bus mažiau chaoso ir daugiau tvarkos. Turėtumėt suprasti, kad jei mokytojai nesilaikys drausmės, tai mokiniai juolab.Dar užmiršau paminėti, juk savivaldybėje yra ir švietimo skyrius.
Ar švietimo sistema Lietuvoje vykusi? Atsakymas – tragiška. Va pasižiuri į politikus, gi jie mokykloje mokėsi, bet kažkas nepaėjo…..