
Karantino metu augo gyventojų skolos už komunalines paslaugas. Vieni prarado pajamas, kiti, ypač vyresni žmonės, vengė lankytis parduotuvėse ir kaip įpratę negalėjo atlikti mokėjimų. Vandens, elektros ir šilumos tiekėjai tikina, jog su skolininkais stengiasi susitarti gražiuoju ir tik kraštutiniu atveju atjungia elektrą ar vandenį.
Kaip sumokėti susikaupusią skolą?
Esant skoloms įmonės visada gyventojams leidžia atidėti mokėjimus, todėl finansinių sunkumų turintys žmonės turėtų kreiptis į įmones ir susitarti, per kokį laikotarpį susikaupusią sumą sumokės. Su dauguma klientų paslaugų tiekėjai pasirašo skolų grąžinimo grafikus. Jei nepavyksta susitarti ar klientai nesikreipia dėl grafikų sudarymo, tai įmonėms tenka kreiptis į trečiuosius asmenis pagalbos siekiant atgauti skolas.
Įmonių kovos su skolininkais
Su kokiais sunkumais susiduria, mielai sutiko pasidalyti uždarosios akcinės bendrovės „Telšių vandenys“ Pardavimų skyriaus viršininkė Valda Ramanauskė ir savivaldybės įmonės Telšių butų ūkio vyr. buhalterė Ilona Grumulaitienė.
UAB „Telšių vandenys“ Pardavimų skyriaus viršininkė pasakojo, kad įstaigoje taikoma skolų išieškojimo politika yra parengta vadovaujantis galiojančių teisės aktų, reglamentuojančių skolų išieškojimo kontrolę, reikalavimais ir taikoma visiems klientams, vėluojantiems ir / ar vengiantiems įsipareigojimus atlikti laiku.
Pagal galiojančią tvarką, klientui sistemingai vėluojant atsiskaityti 3 mėnesius ir daugiau, automatiškai sugeneruojamas įspėjimas ir siunčiamas el. paštu arba registruotu laišku. Įspėjime primenama apie pareigą sumokėti skolą geranoriškai per terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 10 darbo dienų. Taip pat pateikiama informacija apie teisines pasekmes, galinčias atsirasti, jeigu skola nebus padengta per nurodytą terminą. Jeigu asmuo, gavęs šį pranešimą, nesiima atitinkamų veiksmų, pradedamas ikiteisminis skolos išieškojimo procesas. „Praktikoje pasitaiko išimtinių atvejų, todėl visada esame pasirengę išklausyti ir ieškoti racionalaus problemos sprendimo tiek kliento, tiek įstaigos naudai. Skolai išieškoti teismo keliu pasitelkiamos trečiosios šalys“, – sakė V. Ramanauskė.
SĮ Telšių butų ūkis teikia daugiabučių gyvenamųjų namų administravimo, pastatų šildymo ir karšto vandens sistemų priežiūros, daugiabučių gyvenamųjų namų atnaujinimo (modernizavimo) programos įgyvendinimo administravimo, elektros, vandentiekio ir kitos įrangos įrengimo, eksploatacijos, statybos ir remonto darbų, Savivaldybei nuosavybės teise priklausančių būstų administravimo paslaugas.
SĮ Telšių butų ūkis teikia administravimo paslaugas, šildymo ir karšto vandens sistemų priežiūros bei kitas paslaugas 7 896 daugiabučių namų butų savininkams ir 361 negyvenamųjų patalpų savininkui (įmonėms ir fiziniams asmenims).
Pasidomėjus, ar karantinas turėjo įtakos klientų skolų padidėjimui, kokia pažeidžiamiausia amžiaus grupė, kas lėmė skolų atsiradimą ir kokios to pagrindinės priežastys, vyr. buhalterė I. Grumulaitienė teigė, jog karantino metu nebuvo labai pastebimų pokyčių – skolos nei padidėjo, nei sumažėjo. „Kažkokios išskirtinės amžiaus grupės nėra, tai vieniši asmenys, šeimos su keliais vaikais, priešpensinio amžiaus asmenys. Kam dažniausiai susidaro skolos? Tai gyventojai, kurie negyvena nurodytais adresais ir neinformuoja Telšių butų ūkio darbuotojų, kur pateikti sąskaitas. Taip pat pasitaiko įsiskolinimo atvejų tiems, kurių netvarkingos pašto dėžutės“, – kalbėjo darbuotoja.
Anot I. Grumulaitienės, įmonės dažniausiai sumoka laiku. Didžiausia problema yra gyventojų pradelstos skolos: „Visų pirma gyventojai yra informuojami, kad jei nesumokės už paslaugas iki nustatyto termino, įmonė kreipsis į skolų išieškojimo paslaugas teikiančią įmonę. Nesulaukę apmokėjimo, skolą perduodame išieškoti. Jei skolininkas vis tiek nesumoka skolos, tada kreipiamės į teismą. Be skolų išieškojimo įmonės pagalbos būtų sugaišta žymiai daugiau laiko, kai kurie gyventojai į priminimus sumokėti skolas nelabai reaguoja.“
Kad skolų išieškojimas būtų sėkmingas

Būtina gyventojams priminti, kad jie, pardavę nekilnojamąjį turtą, informuotų apie tai komunalinių paslaugų teikėjus ir nutrauktų su jais sutartis, nes priešingu atveju ir toliau teks mokėti už komunalines paslaugas.
Visos komunalinės paslaugos yra teikiamos dvišalių sutarčių pagrindu. Komunalinių paslaugų sutartis pasirašoma tarp paslaugų teikėjo ir paslaugų gavėjo. Todėl, kai keičiasi turto savininkas, apie tai reikia informuoti komunalinių paslaugų teikėją nutraukiant sutartį, o naujas savininkas pasirašo naują paslaugų teikimo sutartį su paslaugų teikėju. Kol senoji sutartis su senuoju savininku nėra nutraukta, tol jis yra atsakingas už pagal sutartį teikiamas paslaugas.
Ar skolų išieškojimas bus sėkmingas, priklauso nuo tinkamo situacijos įvertinimo ir tikslaus veiksmų plano vykdymo. Būtent tretieji asmenys įmonėms leidžia koncentruotis į pagrindinę jų veiklą – jie rūpinasi visu išieškojimo procesu nuo sąskaitos išrašymo, ikiteisminio išieškojimo iki skolos priteisimo ir procesinio išieškojimo.
Skolų išieškojimo įmonės UAB „EB teisė ir konsultacijos“ vadovas Andrej Voinilko teigia, kad skolų susidarymo priežastys yra ne tik negalėjimas mokėti, bet ir emigracija, kontaktų nebuvimas ir pan., tad didžiąją dalį skolai išieškoti skirto laiko užima skolininkų ir jų kontaktų paieška. Galiausiai susisiekus su skolingu asmeniu, padedant komunalinių paslaugų teikėjams tenka įrodinėti skolos buvimo faktą ir tik po to, skolininkui neapmokėjus už paslaugas, nebelieka nieko kito, kaip tik kreiptis į teismą dėl priverstinio skolos išieškojimo.