Praėjusį ketvirtadienį įvykusiame XIX Lietuvos savivaldybių asociacijos narių atstovų suvažiavime šalies rajonų vadovai teigiamai įvertino Seimo nario Valentino Bukausko vadovaujamo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto iniciatyvai stiprinti regionų plėtros tarybų vaidmenį. Pirmieji teisės aktai, kuriais bus siekama sukurti regionų plėtros tarybas pagal etnografinį šalies modelį – Žemaitijos, Suvalkijos, Aukštaitijos, Dzūkijos, greitu metu bus pateikiami svarstyti Seimui. Tikimasi, kad tai padės efektyviau ir teisingiau paskirstyti Europos Sąjungos struktūrinės paramos lėšas. „Mano vadovaujamo Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto viena iš pagrindinių kuravimo sričių yra vietos savivalda ir jos plėtra, – kalbėjo Seimo narys, Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininkas Valentinas Bukauskas. – Naujos sudėties komitete yra 10 narių, kurie atstovauja penkioms Seimo frakcijoms ir mišriai Seimo narių grupei.“
Anot V. Bukausko, komiteto nariai vietos savivaldos klausimais sutaria neblogai, todėl darbus, skirtus savivaldybių gyvenimą reglamentuojantiems įstatymams tobulinti, pavyks sėkmingai nuveikti.
„Komiteto sudaryta darbo grupė tobulina įstatymo projektą, kuriuo siekiama tinkamai sureguliuoti planų savivaldybėse rengimą, atsisakant perteklinių dokumentų, – pasakojo Seimo narys, – taip pat diskutuojama seniūnijų steigimo ir joms funkcijų suteikimo klausimais, svarstoma galimybė daugiau teisių dėl seniūno statuso suteikimo palikti pačioms savivaldybėms.“
Neužmirštas ir „amžinas“ merų tiesioginių rinkimų klausimas. Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas atsakingas ir už visų valdžių rinkimų įstatymų pataisų parengimą. Kaip pasakoja V. Bukauskas, iki šių metų rudens numatoma parengti Europos Parlamento rinkimų ir Prezidento rinkimų įstatymo pataisas, kitais metais – Vietos savivaldos įstatymo ir Seimo rinkimų įstatymo pataisas. O 2015 m. turėtų atsirasti bendras rinkimų įstatymas – Rinkimų kodeksas.
„Be to, mūsų komitetas kreipėsi į Vyriausybę su prašymu, kad ši pateiktų siūlymų dėl galimybės proporcingai didinti darbo užmokestį savivaldybių merams ir merų pavaduotojams, teisingai jį diferencijuoti, – kalbėjo Seimo narys. – Anksčiau rajono vadovams buvo mokami priedai prie atlyginimo. Balandžio 30 d. Konstitucinis teismas išaiškino, kad merų, merų pavaduotojų atlyginimai yra neatitinkantys jų užimamų pareigų: dažnai tenka dirbti viršvalandžius, poilsio ir švenčių dienomis. Apmokėjimas už šį darbą – Konstitucijai neprieštarauja.“
V. Bukausko teigimu, Vyriausybė turės spręsti, kokį rajonų vadovų apmokėjimo už darbą modelį pasirinkti.
„Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas yra pritaręs Regionų plėtros tarybų vaidmeniui stiprinti, t. y. tam, kad šioms taryboms būtų padidinti įgaliojimai ir suteikta teisė spręsti dėl regiono socialinės ir ekonominės plėtros projektų, įgyvendinamų savivaldybių bendrai su valstybės institucijomis ir kitais partneriais ar apimančių kelių savivaldybių teritorijas (regioninių projektų), planavimo ir koordinavimo, – pasakojo V. Bukauskas. – Komitetas taip pat pritarė, kad prie regionų plėtros tarybų būtų steigiamos viešosios įstaigos – apskričių regionų plėtros agentūros, atitinkamai pertvarkius Regioninės plėtros departamentą prie Vidaus reikalų ministerijos ir jo teritorinius padalinius. Regioninės plėtros įstatymo projektas jau yra baigiamas rengti ir greitai bus teikiamas svarstyti Seimui.“
Kaip pasakoja Seimo narys, šis dokumentas padės pradžią etnografinių regionų plėtros taryboms atsirasti, t. y. bus Žemaitijos, Suvalkijos, Aukštaitijos bei Dzūkijos regioninės plėtros tarybos, kurios pačios spręs, kaip panaudoti gautą Europos Sąjungos struktūrinę paramą.
„Šiandien Regioninės plėtros departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos formuoja struktūrinės paramos politiką, kitas jo padalinys – skirsto projektų lėšas, – pasakojo V. Bukauskas. – Skiriant lėšas, konkrečiai nurodoma, kur jos gali būti panaudotos, pavyzdžiui, gyvenvietės mokyklai rekonstruoti. Tačiau, rajono valdžiai nusprendus tą mokyklą reorganizuoti ar uždaryti, šių rekonstrukcijai skirtų lėšų jie negali niekur kitur panaudoti – tik grąžinti atgal departamentui.“
Numatoma, kad regionų plėtros tarybos įkurtos pagal etnografines teritorijas, gavusios ES paramos krepšelį, galės pačios spręsti, kur tuos pinigus panaudoti, kaip juos perskirstyti ir t. t. Tokios naujos regionų plėtros tarybos turėtų susiburti po viešųjų įstaigų stogu, o jų steigėjomis taps savivaldybės.