<…> Tarpukario Lietuvoje susikūrė daugybė įvairiausių visuomeninių organizacijų: skautų, ateitininkų, pavasarininkų, atsargos karininkų, Lietuvos kariuomenės kūrėjų savanorių, šaulių, jaunųjų ūkininkų, verslininkų ir kitos. Jose save galėjo realizuoti, vertybes puoselėti ir stiprios bendruomenės nariais jaustis šimtai tūkstančių Lietuvos gyventojų. Tai davė stiprų postūmį antinaciniam ir antitarybiniam pasipriešinimui – ir ginkluotam, ir nesmurtiniam.
<…> Per pirmąją sovietų ir nacistinę okupaciją Lietuvoje susikūrė keletas stiprių pogrindinių organizacijų: Lietuvių aktyvistų frontas, Lietuvių laisvės kovotojų sąjunga, Lietuvos frontas, Lietuvos laisvės armija ir kt. Pogrindininkai suorganizavo Birželio sukilimą (1941 m. birželio 22–27 d.) ir suteikė galimybę susikurti Laikinajai vyriausybei, kuri įkvėpė tautą patikėti, kad už savo valstybę verta kovoti. Nacių okupacijos metais pogrindininkai platino 21 periodinės spaudos leidinį, transliavo nelegalias radijo laidas, rinko lėšas išvežtų, suimtų tautiečių šeimoms paremti, rengė dokumentus, leidžiančius išvengti tarnybos nacių kariuomenėje arba priverstinių darbų Vokietijoje, gelbėjo žydus. Naciams pabandžius iš lietuvių suformuoti SS dalinį, buvo susidurta su visuotiniu šio sumanymo ignoravimu ir trukdymu šiam procesui.
Antrosios sovietinės okupacijos laikotarpiu 1946 m. ir vėlesni rinkimai į Sovietų Sąjungos Aukščiausiąją Tarybą ir kitas valdymo institucijas iš esmės žlugo dėl visuotinio gyventojų pasyvumo ir partizanų vykdomos kontrpropagandos. Dėl to balsavimo rezultatus sovietai nuolat turėjo falsifikuoti. 1944–1957 m. buvo leidžiami 54 pogrindiniai periodiniai ir 18 neperiodinių leidinių.
1948–1953 m. gyventojus prievarta iš viensėdžių suvarius į kolūkius, palaipsniui masiškai imta savintis kolūkinę nuosavybę. Taip nutiko ne tik dėl to, kad reikėjo išgyventi, bet ir dėl to, kad formavosi nuostata – „jie apvogė mus, ne nuodėmė kai ką paimti ir iš jų“. Toks žmonių elgesys visose gyvenimo srityse ilgalaikėje perspektyvoje prisidėjo prie visos Tarybų Sąjungos ekonomikos ir tarybinės ideologijos silpninimo.
Neapykanta okupantui periodiškai pasireikšdavo įvairiausiomis formomis. Dar 1956 m. po Vengrijos revoliucijos numalšinimo Vilniuje, Rasų kapinėse, įvyko nesankcionuota lietuvių sueiga. Septintajame XX a. dešimtmetyje Lietuvoje prasidėjo etnografininkų, žygeivių ir romuviečių judėjimas, žadinęs domėjimąsi savo kultūra, istorija ir taip kūręs atsvarą sovietizacijai. 1972 m., protestuodamas prieš sovietinę santvarką, Kaune viešai susidegino Tomas Kalanta. Ši diena – gegužės 14-oji – dabar Lietuvoje minima kaip Pilietinio pasipriešinimo diena.
Per paskutinius du okupacijos dešimtmečius vėl imta leisti pogrindiniai leidiniai („Rūpintojėlis“, „Vytis“, „Perspektyvos“, „Lietuvos Katalikų Bažnyčios kronika“ ir kt.), suaktyvėjo disidentinis judėjimas, vasario 16 d. buvo keliamos trispalvės, nepaisydami draudimų ir gąsdinimų, žmonės lankė bažnyčią, šventė religines šventes, draudė vaikams stoti į spaliukų, pionierių, komjaunuolių organizacijas, inspiravo panieką šių organizacijų simboliams ir ideologijai.
<…> Devintajame dešimtmetyje sovietų kariuomenei paskelbus rezervistų mobilizaciją, vaikai miesteliuose purvu aptaškydavo namų ir gatvių numerius, kad šaukimus nešiojantiems asmenims būtų sunkiau atlikti savo darbą. 1987 m. rugpjūčio 23 d. Vilniuje Lietuvos laisvės lyga suorganizavo pirmąjį protesto mitingą prieš sovietinę santvarką. 1988 m. susikūrė Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdis, organizavęs daugybę taikių akcijų, mitingų, į kuriuos susirinkdavo šimtai tūkstančių žmonių. Prie Vilniaus arkikatedros disidentai Algimantas Andrika ir Petras Cidzikas vykdė bado streiką, reikalaudami paleisti iš sovietinių lagerių lietuvius politinius kalinius. <…>
1989 m. rugpjūčio 23 d. suorganizuotas Baltijos kelias, kuriame 2 mln. Lietuvos, Latvijos ir Estijos gyventojų susikibo rankomis, protestuodami prieš Molotovo-Ribentropo paktą. Tuo laikotarpiu prasidėję „Roko maršai per Lietuvą“ taip pat skleidė laisvėjimo dvasią.
1990–1991 m. lietuviai neginkluotu pasipriešinimu privertė sovietus sustabdyti pradėtus ekonominius, politinius ir smurtinius veiksmus tiek prieš atskirus piliečius, tiek ir prieš visą tautą. Net žmonių žūtys 1991 m. sausio 13 d., gegužės 19 d. ir liepos 31 d. nepalaužė mūsų pasiryžimo kovoti už savo valstybės kelią, už savo gyvenimo būdą.
Trisdešimt metų trukęs Nepriklausomybės laikotarpis parodė, kad pilietinis pasipriešinimas aktualumo neprarado. Piliečių protesto mitingai, mokytojų, medikų, gaisrininkų ir kitų profesinių sąjungų akcijos reikalaujant iš valdžios tinkamo finansavimo ir dėmesio sritims, garantuojančioms valstybėje socialinę ramybę ir gerovę, kovos informacinių mūšių laukuose už gerąsias vakarietiškas vertybes, antimitingai prieš bandančius suteikti abejonių dėl Lietuvos integracijos į NATO ir ES, savanoriškas tarnybos Lietuvos kariuomenėje pasirinkimas ar gausus piliečių stojimas į Lietuvos šaulių sąjungą, visuomenės susitelkimas kovojant su COVID-19 pandemijos iššūkiais, „Laisvės kelias“ nuo Vilniaus iki Baltarusijos sienos 2020 m. yra tik keletas pilietinio pasipriešinimo pavyzdžių, rodančių visuomenės pilietinę brandą ir gebėjimą pasiekti tikslų taikiais būdais.
Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamento, Vilniaus dailės akademijos bendruomenės ir kitų piliečių bendromis pastangomis parengtas leidinukas „Pilietinio pasipriešinimo abėcėlė“ taip pat yra puikus pavyzdys minimame kontekste.
Ištrauka iš knygos „Pilietinio pasipriešinimo abėcėlė“
Lietuvos kariuomenės bei Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamento prie Krašto apsaugos ministerijos 2020 m. išleista knyga „Pilietinio pasipriešinimo abėcėlė“ (leidinio redaktorius Albertas Daugirdas) skirta supažindinti skaitytojus su pilietinio (neginkluoto) pasipriešinimo tikslais, strategijomis, taktika, „ginklais“ bei jų „šaudmenimis“. Knygoje atkreipiamas dėmesys į tai, kad pasirengimas pilietiniam pasipriešinimui ir pats pilietinis pasipriešinimas prasideda jau dabar, dar laisvoje demokratinėje šalyje, kaip būtinas turimos Laisvės išsaugojimo ir efektyvios jos gynybos garantas.