Praėjusį ketvirtadienį vyko Telšių rajono savivaldybės tarybos posėdis, kurio metu rajono politikai patvirtino deficitinį šių metų Savivaldybės biudžetą.
Pajamos
2011 metų planuojamos pajamos sudaro 120,604 mln. Lt, palyginti su 2010 metais, pajamos didėja 14,702 mln. Lt, tai sudaro 13,88 proc.
Spec. tikslinė dotacija valstybinėms funkcijoms vykdyti sudaro 28,905 mln. Lt, lyginant su 2010 metais, pajamos didėja 9,456 mln. litų, tai sudaro 48,62 proc.
Vyriausybei suteikti įgaliojimai perskirstyti spec. tikslines dotacijas, skirtas socialinėms išmokoms ir kompensacijoms skaičiuoti ir mokėti, socialinei paramai mokiniams teikti, socialinėms paslaugoms finansuoti ir dalyvauti, rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones ir gyventojų užimtumo programas, tarp savivaldybių ir tarp specialiųjų tikslinių dotacijų.
Spec. tikslinė dotacija mokinio krepšeliui finansuoti sudaro 37,284 mln. Lt, lyginant su 2010 metais, pajamos didėja 477 tūkst. Lt, tai sudaro 1,30 proc.
Mokinio krepšelio dydis – 3 310 Lt. Mokyklų steigėjas perskirstys mokinio krepšelio lėšas tarp mokyklų dėl pasikeitusio sutartinių mokinių skaičiaus pagal rugsėjo 1 dienos duomenis. Vyriausybė galės perskirstyti mokinio krepšelio lėšas tarp savivaldybių bei ketvirtą ketvirtį paimti į valstybės biudžetą nepanaudotą spec. tikslinę dotaciją mokinio krepšeliui dėl sumažėjusio mokinių skaičiaus nuo 2011 metų rugsėjo 1 dienos.
Spec. tikslinė dotacija perduotoms iš apskričių įstaigoms išlaikyti sudaro 3,298 mln. Lt. Iš šių lėšų dalinai bus išlaikomos šios biudžetinės įstaigos: Vaikų namai, Kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų pagrindinė mokykla ir Specialioji mokykla.
Bendrosios dotacijos kompensacija – 3,376 mln. Lt – skiriama šioms reikmėms: biudžeto pajamų mažėjimui – 3,280 mln. Lt, želdiniams bei želdiniams inventorizuoti ir jiems įrašyti į nekilnojamojo turto kadastrą – 96 tūkst. Lt.
Planuojamos lėšos Savivaldybės savarankiškoms funkcijoms vykdyti sudaro 41,505 mln. Lt. Įvertinus tai, kad ikimokyklinių įstaigų pedagoginių darbuotojų iki 55 proc. atlyginimų 2011 metais bus mokama iš krepšelio lėšų (2,546 mln. Lt), tai, lyginant su 2010 metais, pajamos didėja 740 tūkst. Lt, tai sudaro 1,71 proc.
Gyventojų pajamų mokesčio procentinė dalis, tenkanti Savivaldybei 2011 metais, sudarys 61,60 proc., 2010 metais sudarė 73,47 proc.
Suvedus 2010 metų biudžeto pajamų galutinius rezultatus, laisvų lėšų likučiai sudaro 3,014 mln. Lt. Iš viso lėšos Savivaldybės savarankiškoms funkcijoms vykdyti ir laisvų lėšų likučiai sudaro 44,519 mln. Lt.
Aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšos sudaro 364 tūkst. Lt, lyginant su 2010 metais, pajamos didėja 73 tūkst. Lt, tai sudaro 25,09 proc.
Laisvi lėšų likučiai sudaro 87,9 tūkst. Lt. Iš viso Aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšos yra 451,9 tūkst. Lt.
Biudžetinių įstaigų pajamų surinkimo planas sudaro 2,487 mln. Lt, lyginant su 2010 metais, pajamos didėja 98,3 tūkst. Lt, tai sudaro 4,11 proc.
Laisvi lėšų likučiai yra 746,9 tūkst. Lt. Iš viso biudžetinių įstaigų pajamos ir laisvi lėšų likučiai sudaro 3,234 mln. Lt.
Išlaidos
Valstybės deleguotoms funkcijoms vykdyti išlaidos planuojamos taip: vaikų ir jaunimo teisių apsaugos, civilinės būklės aktų registravimo, priešgaisrinių tarnybų organizavimo, žemės ūkio ir melioracijos, pirminės teisinės pagalbos funkcijoms vykdyti, darbo užmokesčiui ir įnašams soc. draudimui išlaidos mažinamos 10 proc., likusi lėšų suma skiriama išlaidoms už prekes ir paslaugas apmokėti. Likusioms funkcijoms darbo užmokestis planuojamas 100 proc.
Spec. tikslinė dotacija mokinio krepšeliui finansuoti planuojama: 35,047 mln. Lt – mokinio krepšelio lėšos skirstomos mokykloms pagal metodiką. Tai sudaro 94 proc.; 2,237 mln. Lt – mokinio krepšelio lėšos perskirstomos mokykloms pagal rajono Tarybos patvirtintą tvarką. Tai sudaro 6 proc.
Biudžetinių įstaigų darbo užmokesčio fondas mažinamas 8,3 proc., išlaidos prekėms ir paslaugoms planuojamos, kaip ir 2010 m.
Savivaldybės tarybos nariams planuojamas mokos fondas – 25,9 tūkst. Lt, iš jų darbo užmokestis sudaro 19,8 tūkst. Lt. Taip pat planuojamos lėšos – 64 tūkst. Lt – kompensacijoms Tarybos nariams už kanceliarines prekes, ryšio paslaugas ir transporto išlaidas. Išlaidos skaičiuotos pagal 2010 metų III ketvirčio paskelbtą šalies vidutinį atlyginimą, kuris sudaro 2 177,6 Lt.
Ikimokyklinių ugdymo įstaigų ir Vaikų su negale centro vaikams mitybos išlaidos iš biudžeto Tarybos priimtoms lengvatoms ir maitinimo kainai kompensuoti planuojamos pagal vaikadienius. Vaikų skaičius ikimokyklinėse ugdymo įstaigose ir Vaikų su negale centre, kuriems skaičiuojamas nemokamas maitinimas 2010 m. rugsėjo 1 d., – 1 328 vaikai. Suma metams – 570,2 tūkst. Lt, 2010 metais buvo 427,1 tūkst. Lt.
Naujų mokslo metų pradžiai pasirengti švietimo įstaigoms planuojama 32,1 tūkst. Lt. Rajone švietimo įstaigose mokosi 9 160 vaikų, vienam vaikui skiriama 3,5 lito.
Asignavimai seniūnijoms planuojami pagal patvirtintą metodiką, vertinamas gyventojų skaičius seniūnijose, seniūnijos teritorijos plotas bei biudžeto pajamų didėjimas. Kadangi 2011 metų biudžeto pajamų planas savarankiškoms reikmėms didėja 1,709 proc., tai bendra asignavimų suma seniūnijoms didinama 1,709 proc. Tai sudaro 8,7 tūkst. Lt, suma skiriama intervencinių atsargų parvežimui į seniūnijas.
Lėšos, reikalingos prisidėti prie investicinių projektų, bus planuojamos iš skolintų lėšų. Tai sudarys 10,223 mln. Lt. Ši suma 2011 metų biudžete tvirtinama kaip biudžeto deficitas.
Telšių rajono savivaldybės biudžeto lėšų įsiskolinimas, kurio įvykdymo terminas praleistas daugiau kaip 45 dienas, 2010 metų gruodžio 31 d. sudaro 1,210 mln. Lt. Pagal LR 2011 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų rodiklių įstatymo 14 straipsnio 1 dalį, savivaldybėms pavesta išanalizuoti įsiskolinimo priežastis, imtis priemonių skoloms mažinti ir numatyti reikiamus asignavimus skoloms dengti.
Telšių rajono savivaldybės biudžeto pajamų planas savarankiškoms reikmėms 2010 metais didintas 2,045 mln. Lt, nes buvo gauta planą viršijančių pajamų. Visos lėšos skirtos įstaigų kreditoriniam įsiskolinimui dengti.
Kad būtų sumažintas biudžetinių įstaigų kreditorinis įsiskolinimas, buvo imtasi taupymo priemonių, kurios leido sutaupyti vieno mėnesio mokos fondą visose biudžetinėse įstaigose. Buvo atsisakyta daugelio ne pirmo būtinumo išlaidų. Sutaupytas lėšas įstaigos persikėlė į darbo užmokesčio fondą, kad būtų galima išmokėti avansus darbuotojams už gruodžio mėnesį.
Kadangi 2011 metų biudžeto asignavimai yra palikti tokie pat, kaip 2010 m., tai asignavimų valdytojams, padengus 2010 metų įsiskolinimus, liks labai mažai lėšų einamiems įsipareigojimams vykdyti. Įstaigų vadovai per mėnesį nuo biudžeto patvirtinimo turės parengti ir pateikti priemonių planą, kuris leistų mažinti kreditorinį įsiskolinimą.
2011 metų biudžete yra numatyti 686,2 tūkst. Lt kreditiniam įsiskolinimui, susidariusiam 2010 metų gruodžio 31 d., dengti. Biudžeto skolos, kurioms nėra numatyta lėšų 2011 metų biudžeto projekte, sudaro 523,3 tūkst. Lt. Ši skola yra už komunalinių atliekų surinkimą.