Norintiesiems įgyti specialybę ir kartu gauti darbo patirties Lietuvos profesinės mokyklos ir centrai siūlo nušauti du zuikius iš karto: pasirinkti mokymąsi pameistrystės forma. Pameistrys kartu ir mokosi, ir gauna algą iš darbdavio, pas kurį baigęs mokslus dirbs. Įgyti specialybę tokiu būdu šiuo metu siūlo 12 profesinio mokymo įstaigų, 5 darbo rinkos mokymo centrai, taip pat ne viena kvalifikuotus darbuotojus priimanti įmonė.
Viktorija DAČINSKAITĖ
Padeda prisitaikyti prie rinkos
Nuo suvirintojo ar transporto mechanikos specialisto iki virėjo, kirpėjo ar net verslininko – šalies profesinio ugdymo įstaigose siūlomų specialybių – daug ir įvairių. Švietimo ir mokslo ministerijos Mokymosi visą gyvenimą departamento direktorius dr. Saulius Zybartas sako, kad mokymąsi pameistrystės forma renkasi vis daugiau žmonių, nes tai galimybė ne tik įgyti išsilavinimą, bet kartu gauti ir darbo patirties.
„Nuolat keičiantis darbo rinkai, pameistrystė – greičiausias būdas užsitikrinti darbo vietą: įgyti kvalifikaciją ar persikvalifikuoti ir pradėti dirbti pagal norimą specialybę“, – teigia jis.
Toks mokymasis grįstas glaudžiu profesinio mokymo įstaigos ir darbdavio bendradarbiavimu ir yra ypač naudingas žmonėms, norintiems įgyti konkrečiai darbo vietai reikalingą kvalifikaciją. Darbdaviui ir pameistriui sudarius darbo sutartį, pameistrys įgyja visas darbuotojo teises: gauna sutartą atlyginimą, kasmetines atostogas, o mokosi pakaitomis tai profesinio mokymo įstaigoje, tai darbo vietoje. Pernai šiuo būdu specialybę įgijo apie 600 asmenų.
2015 m. Lietuvos, Latvijos ir Estijos švietimo ministrai pasirašė deklaraciją dėl pameistrystės ir mokymosi darbo vietoje aljanso. Šiuo metu Baltijos šalys dalijasi gerąja profesinio mokymo sistemos reformų įgyvendinimo patirtimi ir ieško būdų, kaip padidinti mokymosi darbo vietoje galimybes.
Sprendžia įsidarbinimo problemas
S. Zybarto teigimu, mokymasis pameistrystės būdu didžiausią pridėtinę vertę sukuria dviem atvejais: kai suaugusieji jau yra įgiję bendrąsias kompetencijas ir nori keisti darbo profilį – įsidarbinti konkrečioje srityje, taip pat tiems, kuriems sudėtingiau įsitvirtinti darbo rinkoje.
„Lietuvoje yra nemažai suaugusiųjų, kurie gyvena tarsi užburtame rate – jie nėra įgiję vidurinio išsilavinimo ir dirba nekvalifikuotus darbus. Dirbdami visą dieną tokie žmonės neturi kaip mokytis. Pameistrystė jiems gali tapti išeitimi, nes sudaroma mokymosi ir darbo sutartis, be to, yra galimybė likti dirbti pagal įgytą profesiją. Žmogus ir mokosi, ir tuo pačiu gauna atlyginimą iš darbdavio“, – sako jis ir prisimena, kaip negalėdamas mokytis su kitais mokykloje, asmuo pasirinko pameistrystės formą ir tapęs motyvuotu darbuotoju liko sėkmingai dirbti vienoje statybų bendrovėje.
Anot pašnekovo, nemenkas pameistrystės privalumas – individualizuotas mokymas, leidžiantis geriau ir greičiau perprasti konkrečią sritį.
Norintieji mokytis pameistrystės būdu gali kreiptis į bet kurią profesinio mokymo įstaigą ir išsirinkę juos dominančią specialybę prašyti, kad mokymas būtų organizuotas būtent šia mokymo forma. Tais atvejais, kai ugdymo įstaiga to padaryti negali, ji turi pasiūlyti artimiausią įstaigą su mokinį dominančia programa.
Išpildys svajonę
Klaipėdos laivų statybos ir remonto mokykloje pameistrystės būdu besimokantis Laurynas Česnauskis džiaugiasi pasirinkta specialybe. Tapti laivų korpuso surinkėju vaikinas sako norėjęs seniai, o ir laivai jį žavėjo nuo vaikystės. Galimybė mokytis uostamiestyje jam pasirodė labai patraukli.
„Pasirinkau metalinių laivų korpuso surinkėjo specialybę, nes tai gana sudėtingi mokslai. Man tai yra savotiškas iššūkis. Dabar dirbu įmonėje UAB „Vakarų Baltijos laivų statykla“, joje planuoju likti dirbti ir baigęs mokslus“, – teigia jis.
Vaikinas tvir-tino, kad didžiausia mokymosi pagal pameistrystės programą nauda – galimybė įgytas teorines žinias pritaikyti darbe. „Dirbu įmonėje kaip tikras jos darbuotojas – gaunu užduotis, kurias, jei reikia, padeda atlikti mokytojai. Jie paaiškina brėžinius, pamoko, kaip surūšiuoti detales. Pagal mano specialybę pradėti dirbti turint vien teorines žinias būtų sudėtinga, o įmonėje galiu išmokti daug praktinių dalykų. Be to, galiu pamatyti, kaip viskas vyksta iš arti, prisidėti prie įmonės darbo, įgyti mano profesijai reikalingų įgūdžių“, – pasakoja Laurynas.
AB „Vakarų laivų gamykla“ personalo direktorė Ala Minkevičienė informavo, kad keliose bendrovei priklausančiose įmonėse šiuo metu darbuojasi 43 minėtos mokyklos moksleiviai. „Vertiname mokinius ne kaip praktikantus, kurie atėjo „atbūti“ laiko, tačiau kaip būsimuosius mūsų darbuotojus“, – pridūrė ji.
• Asmenys gali kreiptis į bet kurią profesinio ugdymo įstaigą, kad jiems būtų suteikta galimybė
mokytis pameistrystės būdu.
• Norintieji mokytis turi pasirašyti trišalę profesinio mokymo sutartį su įmone ir mokymo įstaiga.
• Baigus mokymus, pameistriui išduodamas valstybės pripažintas profesinio mokymo diplomas.
Klaipėdos laivų statybos ir remonto mokyklos nuotr.
as svajone turiu – tapti pameistriu ir gauti minimuma