
Šiuolaikiniai mobilieji telefonai tapo neatsiejama mūsų kasdienybės dalimi, tačiau jų įtaka moksleivių elgesiui ugdymo metu kelia vis daugiau diskusijų.
Tiek svetur, tiek ir Lietuvoje vis daugiau mokyklų nusprendžia apriboti telefonų naudojimą(si) per pamokas ir pertraukas, siekiant pagerinti mokymosi aplinką ir sumažinti blaškymąsi. Ši praktika pastebima ir Telšių rajono ugdymo įstaigose, kur vis dažniau įvedamos taisyklės, draudžiančios mokiniams naudotis telefonais pamokų ar net pertraukų metu.
Diana PUZERĖ
Mokiniai turi specialias dėžutes
Telšių „Germanto“ progimnazijos direktorė Alma Mikienė sakė, kad praktika, kai mokiniai prieš pamokas savo mobiliuosius telefonus sudeda į specialias dėžutes, pradinėse klasėse taikoma keletą metų. Tokiai praktikai pasiteisinus, nuo šių mokslo metų pradžios, patvirtinus Mokinių naudojimo(si) mobiliaisiais telefonais taisykles, ji jau yra taikoma visose progimnazijos klasėse.
Telefonus laiko kuprinėse, o per pertraukas naudojasi
Telšių „Atžalyno“ progimnazijos direktorius Kęstutis Saplinskas kalbėjo, kad 1–4 klasių mokiniai per pamokas ir pertraukas telefonais nesinaudoja. Juos laiko kuprinėse. 5–8 klasių mokiniai per pamokas, jeigu jų nereikia kaip ugdymo(si) priemonės, telefonais nesinaudoja, o per pertraukas naudojasi.
„Mano nuomone, telefonus uždrausti mokyklose reikėtų visoje Lietuvoje, priėmus atitinkamus teisės aktus. Telefonai mokyklose dažnai naudojami ir kaip ugdymo priemonė. Juos uždraudus, reikėtų papildomai lėšų planšetiniams kompiuteriams įsigyti“, – įsitikinęs K. Saplinskas.
Ribojimai – ne visiems
Nevarėnų pagrindinės mokyklos direktorė Indrė Kuprijanovienė teigė, kad jų mokykloje, turint tėvų pritarimą, kai kuriems mokiniams atėjus į mokyklą, jų telefonai būna padedami į dėžutę ir grąžinami po pamokų.
„Per pamokas kai kuriose klasėse telefonai sudedami į dėžutes ar tam skirtą vietą. O kai kurios klasės yra sąmoningos ir telefonų nenaudoja be mokytojų žinios. Yra nustatyta tvarka ir stengiamės jos laikytis, tačiau jei būtų pritarimas, taisykles taikytume visoms klasėms“, – sakė I. Kuprijanovienė.
Vietoje telefonų siūlomas alternatyvus užimtumas
Telšių „Kranto“ progimnazijos direktorė Irena Daubarienė pasakojo, kad šiuo metu pamokose mokiniai gali naudotis telefonais tik prireikus ugdymo(si) tikslais: dalis mokytojų yra priėmę susitarimus su mokiniais, kad telefonai prieš pamoką sudedami į tam skirtus „narvelius“, kiti – kad mokiniai telefonus pasideda į kuprines, kad netrukdytų pamokos, ir esant poreikiui ugdymo(si) tikslais telefonu gali pasinaudoti. Per pertraukas progimnazijoje telefonai mokiniams kol kas yra neribojami, tačiau, pasak I. Daubarienės, yra ieškoma būdų, kaip vaikus turiningai užimti ir pasiūlyti alternatyvų užimtumą.
„Tikrai pastebėjome, kad kai nuo lapkričio mėnesio pradėjome rengti stalo teniso turnyrus, tai iki šiol mokiniai nėra atsižaidę. Ir per pertraukas, ir po pamokų yra daug žaidžiančių. Mokiniai nuolatos tiesiog pasikalbėti per pertraukas renkasi mokyklos bibliotekoje. Šiuo metu vyksta badmintono dienos, taip pat aktyviosios pertraukos, kurių metu mokinių savivaldos nariai, siekdami tvarumo, iš įvairių pakuočių sukūrė įvairias edukacines priemones-žaidimus aktyviam poilsiui. Turime ir daugiau minčių, kaip tikslingai šia linkme veikti, kad mokiniai būtų kuo turiningiau užimti“, – džiaugiasi mokyklos direktorė.
Pasak I. Daubarienės, jau ir anksčiau šis klausimas mokykloje buvo keliamas, o pastaruoju metu jis analizuojamas ir svarstomas mokykloje įvairiais lygiais: aptartas progimnazijos taryboje, kurioje dalyvauja ir mokinių, ir tėvų, ir pedagogų atstovai, ieškoma geriausio ir kartu pagarbaus, sąmoningai atsakingo, vidinę vaikų motyvaciją stiprinančio sprendimo, labai atsakingai suvokiant, kokio mokinių amžiaus tarpsnio yra mokykla ir tai, kad tik draudimais vargiai bus pasiektas norimas ilgalaikis rezultatas.
„Be to, mokinių naudojimasis telefonais, mano pačios asmenine nuomone, yra kontekstinis klausimas, į kurį atsakymo turėtume ieškoti sutelktai, sąmoningai ir ne vien drausdami. Į tai turėtų labai atsakingai pažvelgti ir tėvai, ir kiekvienas mūsų į save pasižiūrėti, kiek laiko praleidžiame žvelgdami į telefono ekraną namuose, gydytojų laukiamuosiuose, autobusų stotelėse, net giminių susitikimuose ir panašiai. Mokykla nėra atskira, iš konteksto iškritusi oazė ir mokiniams labai svarbus ir šeimos, ir kitų įvairioje aplinkoje sutinkamų suaugusiųjų pavyzdys“, – įsitikinusi mokyklos direktorė.