
„Telšių ŽINIŲ“ redakcija neretai sulaukia gyventojų nusiskundimų dėl VšĮ Regioninės Telšių ligoninės Konsultacinės poliklinikos registratūros darbo. Esą prisiregistruoti pas gydytoją specialistą dažnai itin sudėtinga, būna, registratorės nekelia ragelių, neperskambina, o užsiregistravus vizito kartais tenka laukti net kelis mėnesius. Pasidomėjome, kaip sprendžiama ši problema ir kokia situacija aplinkinių rajonų ligoninėse.
Monika GIRDVAINĖ
Gyventojai nepatenkinti
Į „Telšių ŽINIŲ“ redakciją kreipėsi gyventojas, nusivylęs patekimo pas gydytoją dermatologę, konsultuojančią Regioninės Telšių ligoninės Konsultacinėje poliklinikoje, tvarka. Vyrui ant odos atsirado išbėrimų, matomi ryškūs pažeidimai. Manoma, kad reikalingas gydymas, tačiau gruodį Regioninės Telšių ligoninės Konsultacinėje poliklinikoje pas reikiamą specialistą prisiregistruoti bandęs gyventojas išgirdo atsakymą, kad pas dermatologę pacientai bus registruojami tik sausio mėnesį vasariui.
„Matomi išbėrimai, o gal liga užkrečiama. Ką tuomet daryti, jei privačiai pas specialistą nuvykti neturiu galimybės? Situacija sudėtinga“, – guodėsi vyras.
Dėl gydytojų specialistų antrinio lygio konsultacinių paslaugų prieinamumo Telšių ligoninėje nepasitenkinimą dažnai reiškia ir kiti telšiškiai. Socialinio tinklo „Facebook“ „Telšių ŽINIŲ“ paskyroje apie sveikatos paslaugas diskutavusi skaitytoja Dalia Ja rašė: „Mama dvi savaites kasdien po kelis kartus bandė prisiskambinti. Deja.
Bandžiau aš – ir man nepavyko. Paskambinus administracijai paaiškinta, kad keitė telefonų linijas ir dabar jau turi būti gerai. Dar davė du papildomus numerius. Bet ir vėl – niekas neatsako. Galų gale mamą vežėme į privačią konsultaciją.“
Skaitytojas Virgaugas Brunonas dėstė: „Nėra net galimybių su jais pabendrauti. Norint užsiregistruoti vizitui reikia turėti antgamtiškų galių, o po registracijos – dar ir sveikatos, kad sulauktum vizito datos, kuri būna po mėnesio ar daugiau.“
Asta Jonauskienė guodėsi, kad kol sulaukė vizito pas gydytoją reabilitologę, baigėsi siuntimo galiojimas ir taip moteris liko be procedūros. Kita telšiškė dėl reabilitacijos paslaugų teigė buvusi priversta vykti į kitą miestą.
„Reabilitacijos gydytojų neįmanoma pasiekti. Talonų niekad nėra, nebent turi nedarbingumo pažymėjimą ar esi po traumos. O ką daryti kitam žmogui? Plungė priėmė po penkių dienų po registracijos, o kitą dieną jau prasidėjo ir procedūros. Liūdna, kad savo krašte ne visiems pasiekiama pagalba“, – apie savo patirtį pasakojo Jūratė Vikniutė Rekašienė.
Vilmos Budrienės pastebėjimu, Telšių ligoninės Konsultacinėje poliklinikoje problemos egzistuoja, bet ar kas nors stengiasi jas pašalinti?
Trikdžiai laikini?
Gruodį kalbinta Regioninės Telšių ligoninės administracija teigė, kad laukimo eilės pas specialistus yra įvairios, nuo vienos darbo dienos iki dviejų mėnesių.
„Šventiniu laikotarpiu visada padidėja pacientų srautas, tačiau ilgesnės laukimo eilės pas paklausiausius, trūkstamų specialybių gydytojus yra normali praktika visoje Lietuvoje“, – dėstė ligoninės administracijos atstovas.
Pateiktais duomenimis, šiuo metu Telšių ligoninėje dirba šešios registratorės, darbuotojų trūkumo nėra.
O reaguodama į gyventojų nepasitenkinimą dėl kylančių sunkumų prisiskambinti, kaltinimus, kad neva registratorės piktybiškai nekelia telefonų ragelių, ligoninės administracija teigė: „Gavę bet kokį signalą apie registratūros darbą patikriname galimus pažeidimus, tačiau tokie kaltinimai nė karto nebuvo patvirtinti. Vienas iš būdų efektyvumui didinti – žmonių supratingumas. Dažnai pasitaiko, kad žmonės skambina be perstojo, todėl natūralu, kad tokiu metu linijos yra nuolatos užimtos ir kiti žmonės negali prisiskambinti. Taip pat efektyvumui didinti talonai yra pateikiami internete, e-sveikatos platformoje.“
Vis dėlto pripažinta, kad registratūroje įdiegta automatinio atsakiklio sistema, kuri, kaip ligoninės administracija tvirtino praėjusių metų pavasarį, fiksuoja visus neatsakytus skambučius, vykdant techninius atsakiklių funkcinius atnaujinimus laikinai buvo sutrikusi.
„Verčiamės per galvą, kad tik padėti žmogui, viską paaiškiname, palydime pacientus iki kabinetų. Stengiamės ir dirbame atsidavusios, nieko piktybiškai blogai tikrai nedarome, o problemų dėl eilių pas gydytojus yra visoje Lietuvoje. Pačios taip pat vargstame norėdamos prisiregistruoti pas gydytojus didžiųjų miestų ligoninėse.
Žmonės pikti, kad neatsiliepiame iš karto, bet jei registratūroje sėdi „gyvai“ besiregistruojantis pacientas, suprantama, kad telefoninis skambutis nebus atsakytas iš karto. Juk turi bendrauti su tuo atėjusiu žmogumi.
Mes esame stebimos tarsi po padidinamuoju stiklu. Jau pavargome nuo visų tų negatyvių komentarų ir priekaištų“, – apie skaudžią patirtį darbe kalbėjo savo pavardės nenorėjusi viešinti Telšių ligoninės Konsultacinės poliklinikos darbuotoja.
Problemos dėl gyvos eilės
VšĮ Regioninės Mažeikių ligoninės direktorius Sigitas Kaktys teigė, kad vidutinis laukimo laikas pas konsultuojančius specialistus jų ligoninėje yra 15–30 dienų.
„Šis terminas tvirtai nusistovėjo 2022 metais, „pokovidiniu“ laikotarpiu. Tačiau sezoniškumas tikrai daro įtaką laukimo laiko pasiskirstymui, pvz., šaltuoju metų laiku didėja ambulatorinių radiologo, pulmonologo, otorinolaringologo konsultacijų poreikis. Šiuo metu išlieka labai didelis gydytojų kardiologų, ortopedų-traumatologų, otorinolaringologų, chirurgų ambulatorinių konsultacijų poreikis. Eilės pas šiuos gydytojus yra ilgesnės“, – gruodžio pabaigoje komentavo S. Kaktys.
Direktorius paminėjo, kad nesklandumų pacientams registruojantis pas specialistus kyla ir jų ligoninėje. Didžiausias iššūkis esą – didelis pacientų srautas, ypač norintiems patiems registruotis ryte atvykus į ligoninę. Tuo metu registratorės fiziškai nepajėgios aptarnauti tiek atėjusių „gyvai“ registracijai, tiek bandančių telefonu prisiregistruoti pacientų. Todėl pacientai raginami registruotis internetu (visi galimi vizitų talonai prieinami pacientams) ir nurodytu telefonu, o nepavykus prisiskambinti pabandyti dar kartą, kol atsilaisvins registratorės priimti skambutį. Pacientui pageidaujant, jis įtraukiamas į „laukiančiųjų“ sąrašą – jei atsilaisvina talonas, susisiekiama su pacientu ir informuojama, o tinkant vizito laikui – užregistruojama. Siekiant reguliuoti pacientų srautus įdiegta SMS žinučių sistema, kuri leidžia patikslinti, ar pacientas atvyks numatyto vizito pas gydytoją specialistą.
Paslauga perskambinti visiems bandžiusiems atlikti registraciją neteikiama.
„Statistikos skyriaus duomenimis, iš Telšių rajono kreipiasi pacientai su šeimos gydytojų nukreipimais pas specialistus, dažniau pas ortopedus-traumatologus, radiologus, arba skubos tvarka. Jų skaičius nėra didelis – 10–20 pacientų per mėnesį“, – kalbėjo S. Kaktys.
Dažnos konsultacijos tą pačią savaitę
VšĮ Plungės rajono savivaldybės ligoninės direktorius Remigijus Mažeika paminėjo, kad jų įstaigos pacientams norint patekti pas kai kuriuos gydytojus tenka laukti iki mėnesio, bet gana dažnai galima gauti konsultaciją per savaitę. Ilgiau nei mėnesį pacientai laukia pas gydytoją oftalmologą, kolonoskopijos tyrimo, į skausmo kliniką. Šiuo metu sprendžiami organizaciniai klausimai siekiant pertvarkyti kolonoskopijos paslaugų teikimo organizavimą, kad būtų pagerintas prieinamumas. Mažesnės eilės pas neurologą, dermatologą, radiologus, echoskopuotojus ir kt.
„Dėl nepatogios pacientų registracijos turėjome rimtų problemų, todėl šiais metais atnaujinome pacientų registravimo sistemą, įdiegėme skambučių centrą, „draugišką pacientams“. Visiems užsiregistravusiems siunčiamos priminimo žinutės. Praleisti skambučiai yra fiksuojami, pacientams perskambinama iškart, kai tik įmanoma. Visi talonai yra deklaruoti IPR sistemoje, taigi sudaryta galimybė registruotis neatvykus į registratūrą pas visus specialistus“, – komentavo R. Mažeika.
Telšiškiai taip pat nėra svetimi Plungės ligoninėje. Direktoriaus teigimu, mūsų rajono gyventojai gana dažnai ten vyksta dėl LOR konsultacijų, planinių operacijų, reabilitologo konsultacijų. Įsigijus naują kompiuterinį tomografą ir deklaravus talonus IPR sistemoje, sulaukiama pacientų iš kitų asmens sveikatos priežiūros įstaigų, taip pat ir Telšių.
Ministerija – apie nustatytus terminus
Ką apie eiles pas konsultuojančius gydytojus specialistus ir problemos sprendimo būdus sako Sveikatos apsaugos ministerija? Pasirodo, atsižvelgiant į negalavimą, yra nustatyti terminai asmens sveikatos priežiūros paslaugai gauti, o turint nusiskundimų dėl patekimo pas gydytoją siūloma raštu kreiptis į gydymo įstaigą.
SAM Spaudos tarnybos specialisto teigimu, maksimalūs asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo terminai yra įtvirtinti Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme (153 straipsnis, 2 dalis). Sveikatos priežiūros paslaugas teikianti įstaiga privalo apdraustam privalomuoju sveikatos draudimu pacientui suteikti iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto lėšų apmokamą asmens sveikatos priežiūros paslaugą per nurodytą terminą, skaičiuojamą nuo paciento kreipimosi momento iki paskirto paslaugos gavimo laiko.
Pirminės ambulatorinės sveikatos priežiūros paslaugą sveikatos apsaugos ministro nustatytų ūmių būklių atveju – ne vėliau kaip per 24 valandas; pirminės ambulatorinės sveikatos priežiūros paslaugą – ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas; antrinės ir tretinės ambulatorinės sveikatos priežiūros paslaugą – ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų; brangiojo tyrimo ar procedūros paslaugą planinės pagalbos atveju – ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų; stacionarinę, dienos stacionaro ar dienos chirurgijos sveikatos priežiūros paslaugą planinės pagalbos atveju – ne vėliau kaip per 60 kalendorinių dienų.
Atsižvelgiant į gyventojų skundus, panašu, kad įstatyme numatytų terminų laikomasi tikrai ne kiekvienu atveju, o kaip tuomet elgtis paslaugos laiku negaunantiems pacientams?
„Jeigu pacientas turi nusiskundimų gydymo įstaigai dėl registracijos pas gydytoją, siūlytume į konkrečią gydymo įstaigą kreiptis raštu. Jeigu gydymo įstaigos atsakymas netenkina, tuomet pacientas su skundu dėl jo pažeistų teisių, susijusių su asmens sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumu ir kokybe, gynimo turi teisę kreiptis į Valstybinę akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybą prie Sveikatos apsaugos ministerijos (https://vaspvt.gov.lt/). Dėl jo pažeistų teisių, susijusių su privalomojo sveikatos draudimo klausimais, gynimo galima kreiptis į teritorinę ligonių kasą pagal savo gyvenamąją vietą kartu su pasirašytu prašymu pateikiant ir gydymo įstaigos atsakymo kopiją. Jei gydymo įstaiga nepateikia atsakymo per teisės aktų nustatytą laikotarpį, tai yra 20 darbo dienų – pateikiama rašto, adresuoto šiai įstaigai, kopija“, – informavo Sveikatos apsaugos ministerija.