Telšių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus Sauliaus Urbono įsakymu ištirta Žarėnų socialinio darbo organizatorės Astos Griguolienės tarnybinė veikla.
Tyrimo išvados atskleidė, kad A. Griguolienė netinkamai vykdė savo pareigas. Be kitų pažeidimų, Žarėnų socialinio darbo organizatorė nusistatė teisę į paramą maisto paketais keturiems savo šeimos asmenims. Pirminiais duomenimis, pagal pajamas, tenkančias vienam šeimos nariui, ši parama A. Griguolienės šeimai nepriklausė.
Tarnybinę A. Griguolienės veiklą nuspręsta ištirti po to, kai prieš mirtį Žarėnų seniūnijos gyventoja Stefanija Rimkienė visą savo turtą paliko ne dukrai ar anūkui, o šios žarėniškės šeimai.
Komisijos nariai
Telšių r. savivaldybės administracijos direktorius S. Urbonas, siekdamas ištirti Žarėnų seniūnijos socialinio darbo organizatorės tarnybinę veiklą, š. m. spalio 26 d. sudarė komisiją ir pavedė jai atlikti tyrimą.
Komisiją sudarė Telšių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Kęstutis Gusarovas, Juridinio, personalo ir dokumentų valdymo skyriaus Dokumentų valdymo poskyrio vedėja Rita Kiguolienė, Socialinės paramos ir rūpybos skyriaus vedėja Lendra Bukauskienė bei vyriausioji specialistė Lina Karunkevičienė ir Telšių rajono socialinių paslaugų centro direktorė Rasa Gustienė. Komisijos pirmininku paskirtas Telšių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Kęstutis Gusarovas.
Išvadas dėl A. Griguolienės tarnybinės veiklos komisija pateikė penktadienį, lapkričio 9 d.
Turėjo teisę į paramą, bet jos negavo
A. Griguolienė Žarėnų seniūnijoje dirba socialinio darbo organizatore (0,5 etato) ir išmokų specialiste (0,5 etato).
Atlikus tyrimą nustatyta, kad netinkamai įgyvendintos Žarėnų seniūnijos socialinių išmokų specialisto pareigybės funkcijos. A. Griguolienė, surinkusi konfidencialią informaciją apie asmenų pajamas, turtą, gyvenamąją vietą, nepanaudojo jos pagal paskirtį paramai gauti.
Be to, minėta žarėniškė nenustatė S. Rimkienės teisės į socialinę paramą: bendros a. a. senolės mėnesio pajamos buvo 269,58 Lt, teisę į paramą asmuo turi, kai pajamos vienam asmeniui neviršija 350 Lt.
Žarėnų socialinio darbo organizatorė taip pat neatliko veiksmų dėl S. Rimkienės anūko Kazimiero Razbadausko teisės į socialinę paramą nustatymo: nuo 2008 m. gruodžio 7 d., kai jaunuoliui suėjo 18 m., jis privalėjo registruotis darbo biržoje ir turėjo teisę į socialinę paramą, nes iki įsidarbinimo 2011-aisiais negavo jokių pajamų.
„Telšių ŽINIOSE“ rašėme, jog K. Razbadauskas, mirus močiutei, neteko namų, nes senolė visą turtą paliko A. Griguolienės tėvui, vėliau pagal išlaikymo iki gyvos galvos sutartį – A. Griguolienės sūnui.
Neteisėtai skyrė paramą maisto paketais
Patikrinusi 2007 m. ir 2009 m. Žarėnų seniūnijos gyventojams suteiktą paramą maisto paketais, Komisija nustatė, kad A. Griguolienė skyrė paramą maisto paketais 4 savo šeimos asmenims. Pagal šios moters gautas pajamas 2008 m. spalio 1 d.–2008 m. gruodžio 31 d. vienam šeimos nariui atiteko 582,92 Lt, tai reiškia, kad šeima neturėjo teisės į tokią paramą.
Taip pat paaiškėjo, kad parama maisto paketais suteikta S. Rimkienei ir jos dukrai S. Razbadauskienei. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) įstatymu, 2007 m. į S. Razbadauskienės šeimos sudėtį buvo privaloma įskaityti ir sūnų K. Razbadauską, kuriam iš „Sodros“ kiekvieną mėnesį buvo mokama maitintojo netekimo pensija. Pagal bendrai gaunamas S. Razbadauskienės šeimos pajamas 1 asmeniui susidaro 464,38 Lt, tačiau S. Razbadauskienės šeima teisę gauti paramą maisto paketais turėjo tik tuo atveju, jei sūnus K. Razbadauskas būtų registruotas Darbo biržoje arba būtų atliktas buities tyrimas ir nustatytos kitos aplinkybės.
S. Razbadauskienei nustatyta teisė gauti paramą maisto paketais ir 2009 m., kai jos pajamos taip pat viršijo nustatytą dydį ir nebuvo atliktas buities tyrimas ar nurodytos priežastys, dėl kurių buvo būtina tokia parama.
Komisija, analizuodama nepasiturintiems asmenims suteiktos paramos sąrašus, nustatė, jog 2011 m. gegužės 11 d., birželio 2 d. ir rugpjūčio 2 d. už gautą paramą S. Rimkienė pasirašė, nors turima informacijos, jog ši senolė buvo neraštinga ir už ją pasirašydavo kiti asmenys. Dėl šios priežasties buvo būtina užfiksuoti, kas S. Rimkienės vardu pasirašė už gautą paramą. Taip pat nėra užfiksuota apie paramos suteikimą S. Rimkienei 2011 m. lapkričio mėn., todėl neaišku, ar buvo suteikta parama ir kokiu būdu.
Senolė buvo apleista
„Telšių ŽINIOSE“ rašėme apie vienišą apleistą senolę Valeriją Rekašiūtę, gyvenančią Žarėnų seniūnijoje.
Komisija nustatė, kad A. Griguolienė nevertino senolės teisės gauti paramą maisto paketais, nors 2009 m. lapkričio 12 d. atliktas buities tyrimas ir nustatyta sudėtinga senjorės socialinė padėtis ir negebėjimas apsitarnauti pačiai buityje.
Taip pat nustatyta, jog A. Griguolienė netinkamai organizavo ir nekontroliavo pagalbos (priežiūros) paslaugų V. Rekašiūtei. 2012 m. spalio 30 d. atlikus buities tyrimo aktą nustatyta, kad senolė gyvena itin skurdžiomis sąlygomis, teikiamos nepakankamos paslaugos, neužtikrinta teisė į gyvybiškai svarbių socialinių poreikių patenkinimą. Varnių pirminės sveikatos priežiūros centro (VPSPC) vyr. gydytojo Alfredo Maželio 2011 m. lapkričio 6 d. pateiktame rašte konstatuota, jog V. Rekašiūtė paskutinį kartą į bendrosios praktikos gydytojus kreipėsi 2010-aisiais, o š. m. lapkričio mėn. paguldyta VPSPC Palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninėje sunkios būklės ir socialiai apleista.
Gydytojas: apleista buvo ir S. Rimkienė
Skaitytojams primename, kad š. m. gegužės 17 d. S. Rimkienė pagal išlaikymo iki gyvos galvos sutartį savo turtą (sodybą su 18 ha žemės) perleido A. Griguolienės sūnui Marijui Griguolai. Pagal šią sutartį turto įgijėjas privalėjo rūpintis turto perleidėju.
Komisijos išvadose teigiama, jog VPSPC šeimos gydytoja Lilijana Vaišvilienė 2012 m. lapkričio 6 d. pateiktame rašte nurodė, jog S. Rimkienė dėl prastos sveikatos į medikus kreipėsi pati, kiti asmenys dėl jos sveikatos būklės nesikreipė.
Be to, VPSPC vyr. gydytojo A. Maželio 2011 m. lapkričio 6 d. pateiktame rašte komisija informuota, jog S. Rimkienė 2012 m. spalio 12 d. paguldyta VPSPC Palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninėje sunkios būklės ir socialiai apleista.
Galėjo disponuoti informacija
Komisija, apsilankiusi Žarėnų seniūnijoje, A. Griguolienės darbo kabinete, nerado suformuotų dokumentų bylų. Kadangi moteris serga, komisijai nebuvo galimybių gauti paaiškinimus ir susipažinti su vedama dokumentacija.
Pagal Žarėnų seniūno Prano Lukošiaus pateiktą raštą, už bylų socialiniais klausimais formavimą ir perdavimą saugoti atsakinga A. Griguolienė. Tačiau jos darbo kabinete rasta nesusegtų į bylas dokumentų apie asmenų pajamas, deklaruotą vietą ir turimą turtą. Nustatyta, kad bylos socialiniais klausimais formuojamos ne visiškai, o paramos maisto produktais iš intervencinių atsargų byla neįtraukta į dokumentacijos planą ir nėra formuojama.
Apibendrindama išvadas, Komisija konstatavo, kad A. Griguolienė, privalėjo (ar turėjo teisę) įvertinti asmenų, besikreipiančių dėl socialinės paramos, ir senyvo amžiaus asmenų pajamas bei socialinę padėtį, todėl, pasinaudodama tarnybine padėtimi, galėjo disponuoti informacija apie asmenų, taip pat ir S. Rimkienės, S. Razbadauskienės ir K. Razbadausko, socialinę padėtį.
Komisija nenustatė, dėl kokių priežasčių nebuvo atliekami administraciniai veiksmai dėl socialinės piniginės paramos ir socialinių paslaugų teikimo minėtiems asmenims, nes, pagal surinktą informaciją, šie asmenys gyveno ypač giliame skurde (atliktas buities tyrimas).
Remdamasi šiomis tyrimo išvadomis, Telšių r. savivaldybė spręs, ar A. Griguolienės veiksmuose yra pasinaudojimo tarnybine padėtimi faktas, jei taip – kreipsis į teisėsaugą.