„Vis daugiau ir garsiau kalbama apie vaikų su negalia socializaciją, įtraukųjį ugdymą. Įtrauktis švietime – tai, kai švietimo sistema sudaro sąlygas kiekvienam asmeniui ugdytis, gauti reikiamą pagalbą ir būti nediskriminuojamam dėl ugdymosi poreikių. Ugdymą turės įgyvendinti visos privalomąjį ir visuotinį švietimą teikiančios mokyklos. Kiekvienam vaikui, nepriklausomai nuo jo fizinės ar psichinės sveikatos sutrikimo, turi būti sudarytos sąlygos ugdytis artimiausioje ugdymo įstaigoje kartu su savo bendraamžiais. Visuomenėje kyla susirūpinimas ir daug klausimų, kaip klasėje vienu metu dirbti su skirtingų poreikių ir gebėjimų vaikais, kai programose keliami aukšti reikalavimai, o ugdymo kokybė ir pati mokykla vertinama pagal mokymosi rezultatus. Tai tikrai sunkus uždavinys, juolab kad vis dar susiduriame su tėvų ir kitų bendruomenės narių nepakantumu kitaip besielgiantiems ar atrodantiems vaikams. Turime būti tolerantiški tokiems vaikams ir padėti jiems integruotis į visuomenę, mokyti vaikus priimti kitokius vaikus ir skleisti šią informaciją visų pirma savo šeimose.
Įtraukusis ugdymas mūsų savivaldybėje yra įgyvendinamas ne vienerius metus. O nuo 2024 m. rugsėjo visi negalią turintys vaikai, jei tik pageidaus, galės mokytis bendrojo ugdymo mokyklose. Šiais mokslo metais rajone specialieji ugdymosi poreikiai yra nustatyti 1 199 vaikams. Daugumai šių vaikų reikia tik logopedo pagalbos, tačiau iš jų apie 457 vaikams yra nustatyti vidutiniai, dideli ir labai dideli specialieji poreikiai ir jiems reikalinga kompleksinė specialistų pagalba.
Pagrindinis visų įstaigų uždavinys – tinkamai pasiruošti ir užtikrinti švietimo prieinamumą mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių. Privalome skatinti pedagogus kelti kvalifikaciją ir rūpintis trūkstamų metodinių ir mokymosi priemonių užtikrinimu bei mokyklų sąlygų pritaikymu fizinę negalią turintiems asmenims. Investuoti į interaktyvias technologijas ir rūpintis trūkstamų švietimo pagalbos specialistų pritraukimu. Taip pat dalyvausime „Tūkstantmečio mokyklų“projekte, kuriame vienas iš projekto įgyvendinimo aspektų yra įtraukiamojo ugdymosi užtikrinimas“, – apie įtraukųjį ugdymą pasakojo Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Rimantas Adomaitis.
Kur tėvams kreiptis pastebėjus, kad vaikas turi specialiųjų poreikių?
Jei tėvai pastebi, kad vaikui sunkiai sekasi įsisavinti bendrojo ugdymo programą, jis nuolat gauna neigiamus pasiekimų įvertinimus, kyla problemų bendraujant su kitais klasės vaikais, būtų verta įsitikinti, ar ugdymo procese jam nereikalinga papildoma pagalba. Tuo tikslu galite kreiptis į Telšių švietimo centro Pedagoginę psichologinę tarnybą (PPT). PPT specialistų komanda atlieka asmenų nuo gimimo iki 18 m. nuodugnų specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimą. Apie tai išsamią informaciją ir rekomendacijas galite rasti interneto svetainėje www.sctelsiai.lt (veiklos sritys –>PPT) arba atvykę į PPT adresu: Džiugo g. 6, Telšiai.