Telšių lopšelis-darželis „Mastis“ yra pasirinkęs etnokultūrinio ugdymo kryptį. Mokytojos į ugdymo procesą integruoja tautinius šokius, dainas ir, atrodo, kur čia galėtų tilpti Helovinas? Kitos kultūros šventė nedera prie įstaigos krypties ir visiškai svetima mūsų krašto kultūrai. Tačiau, žvelgiant iš plačios perspektyvos, galima teigti, kad ugdymas išgyvena savotišką renesansą visomis prasmėmis: naujos programos, įtrauktis, turinio kontekstualumas, patirtys…
Taigi, gerbdamos kitas kultūras ir patirtis, nes ugdome ir vaikus, grįžusius iš užsienio valstybių, kur Helovinas yra švenčiamas, atsižvelgdamos į svarbius aspektus ir siekdamos išlaikyti įstaigos identitetą bei atliepti šiuolaikinio ugdymo gaires, mokytojos su pavaduotoja ugdymui ieškojo sprendimo, kaip asimiliuoti šią šventę. Prieš trejus metus prasidėję pirmieji bandymai šiemet jau davė apčiuopiamų rezultatų. Iš Helovino pasiėmėme geriausius elementus: šviesą, šilumą, bendrystę, gyvybės ratą ir sujungėme į STEAM patyriminio ugdymo projektą.
Priešpaskutinė spalio savaitė – STEAM savaitė, skirta „Moliūgo Jono“ projektui. „Moliūgas Jonas“ – pūvančio moliūgo eksperimentas, organizuojamas remiantis Vilo Hubelo istorija „Moliūgas Džekas“ (angl. „Pumpkin Jackby Will Hubbell“). Tai pasakojimas apie moliūgą, kuris buvo išmestas pasibaigus Helovinui. Istorijoje nusakomas visas moliūgo gyvenimo ciklas: nuo jo supuvimo rudenį – iki naujų daigų išdygimo pavasarį. Tad „Moliūgas Džekas“ yra šio STEAM eksperimento įkvėpėjas.
Helovinas nėra tradicinė lietuvių šventė, todėl ji ir neakcentuojama projekto vykdymo metu. Pagrindinis dėmesys – moliūgo gyvenimo ratui ir natūraliai gamtoje vykstantiems reiškiniams: puvimui, pelėsiui, dygimui, žydėjimui, augimui ir pan. Vaikai gali stebėti visą moliūgo gyvenimo ciklą ir natūraliai vykstančius pokyčius – nuo suirimo iki naujo vaisiaus. Svarbu paminėti, kad šis projektas įgyvendinamas jau trečius metus.
Siekdamos išplėsti ir įgalinti viso darželio grupes, STEAM ugdymo komandos mokytojos sudarė savaitės veiklų planą, kuriame integruoja gamtos mokslų, visuomeninio, socialinio, emocinio ir sveikos gyvensenos, kalbinio, matematinio bei meninio ugdymo sritis, o priešmokykliniame ugdyme plėtojamos per pažinimo, visuomeninio, socialinio, emocinio ir sveikos gyvensenos kompetencijas. Parengto plano pritaikomumas platus ir tinkamas įvairioms amžiaus grupėms. Pagal vaikų amžių ir galias mokytojos individualiai rinkosi ir taikė matematines, menines, kalbines ar skaitmeninio raštingumo veiklas. Priešmokyklinės grupės mokytojos su vaikais kepė moliūgo formos sausainius, dekoruotus moliūgo sėklomis, ir jais vaišino darželio bendruomenę.
Bendradarbiavimui su tėvais antrus metus iš eilės inicijuotos moliūgų žibintų dirbtuvėlės. Grupės patalpose tėvai su vaikais ir grupių mokytojomis gamino moliūgus žibintus, kurie nušvietė taką į darželį. Kuo gi išskirtiniai žibintai? Ogi tuo, kad juose nebuvo piktų ar demoniškų vaizdinių, nes juos tėveliai su vaikais dekoravo baltiškais ar tautinių juostų raštais. Reikia pastebėti, kad toks moliūgo dekoravimas suteikia šilumos ir jaukumo.
Savaitę užbaigėme patyriminiu renginiu „Moliūgėli – nušviesk takelį į darželį“ įstaigos kieme. Vaikai matavo, svėrė įvairias daržoves, tikrino rankų miklumą mėtydami kankorėžius, mokėsi programavimo dėliodami iš gilių, kaštonų, obuolių sekas, atliko matematinius veiksmus.
Galima teigti, kad labiausiai patiko eksperimentai.
„Saulučių“ grupės ugdytinės mama iškepė nuostabių sausainių „moliūgėlių“, kuriais buvo apdovanoti renginio dalyviai.
Kaip sakoma, kiekvienoje tamsoje yra bent trupinėlis šviesos… tad ir šis renginys yra nešantis šviesą…
STEAM ugdymo komanda ir direktoriaus pavaduotoja ugdymui Giedrė ŠEPUTIENĖ