
Telšių rajono mokyklos dalyvauja „Tūkstantmečio mokyklų“ projekte (TŪM). Į šį projektą buvo atrinktos Žemaitės ir „Džiugo“ gimnazijos bei „Kranto“, „Germanto“, „Ateities“ ir „Atžalyno“ progimnazijos. Kiekviena mokykla yra pasirinkusi savo sritį ir vykdo veiklas. „Atžalyno“ progimnazija pasirinko įtraukųjį ugdymą. Visoms TŪM komandoms vyksta mokymai, o gegužės 5–10 dienomis mokytojai turėjo galimybę išvykti į kvalifikacijos tobulinimo kelionę ir pasisemti tarptautinės patirties Vokietijoje.
Sena draugystė
„Atžalyno“ progimnazijos ir Naujamiesčio mokyklos direktoriaus Kęstučio Saplinsko iniciatyva buvo pasirinktas nedidelis miestelis Dinklagė, kuriame įsikūrusi mokykla vaikams su negalia. Draugystė tarp šių mokyklų tęsiasi jau 30 metų. Šį kartą dėl dalyvavimo projekte galėjo nuvykti ir daugiau pedagogų bei pasidomėti, kaip vokiečiams sekasi mokyti vaikus, turinčius fizinę negalią, intelekto sutrikimų ar sergančius lėtinėmis ligomis.
Mokytojai aplankė Dinklagėje mokyklą, pavadintą kardinolo von Galeno vardu. Tai privati mokykla, priimanti vaikus su negalia, kartu ir paprastus mokinius iš aplinkinių miestelių. Kiekvieną rytą vaikai suvežami autobusiukais ir po trijų juos išvežioja į namus.
Pasak ilgamečio direktoriaus Gido, pradžia buvo nelengva, nes sunku buvo įveikti baimes, stereotipus, tėvų nusistatymą. Bet vokiečiai su įtraukiuoju ugdymu yra pažengę gana toli, nes gali leisti mokytis vaikams pagal jų tempą, individualius gebėjimus, neskubindami. Gal vienas vaikas per pamoką parašo tik vieną raidę, o kitas prirašo ir keletą lapų, bet kiekvienas yra vertinamas pagal savo gebėjimus. Mokymuisi yra išleista daugybė įvairaus lygio pratybų. Erdvės, klasės, vonios kambariai pritaikyti vaikams su negalia. Jiems vyksta ergoterapijos, fizioterapijos užsiėmimai.
Ši mokykla turi gyvūnų sodą, kuriame gyvena triušiai, vištos, kalakutai, avys ir yra vienas bičių avilys. Su jais dirba mokiniai, turintys įvairių intelekto ir emocinių sutrikimų, tai juos nuramina ir suteikia gyvenimo džiaugsmo. Yra net inkubatorius – jame perinamas vienas vištos kiaušinis ir žiūrima, kaip atsiranda viščiukas. Patikėkite, net ir suaugusiems intelektualams tai būtų įdomu.
Vokiečiai yra kruopštūs
Telšiškiai lankėsi Vechtės mokykloje, kurioje ugdomi vaikai su įvairaus sunkumo intelekto sutrikimais. Labai daug dėmesio skiriama gyvenimo įgūdžių formavimui, pavyzdžiui, maisto gaminimui, kuris prasideda nuo planavimo, ką pirkti, kokius produktus sudėti ir t. t. Suaugę neįgalieji nepaliekami likimo valiai. Jie gali gyventi Dinklagėje internate, o įgyti profesinių įgūdžių Vechtės „Andreasverk“ mokymo centre. Mokomi dirbti nesudėtingus darbus su metalu, medžiu, gaminti maistą. Po to dauguma lieka toje pačioje gamykloje ir dirba.
Taip pat apsilankėme Šteinfeldės pagrindinėje mokykloje, kurios mokytojai nusprendė, kad laikas kažką keisti, nes mokiniai nenori mokytis, o mokytojai perkrauti darbu. Sprendimas buvo daugiau laiko mokiniui skirti individualiam mokymuisi. Šis laikas yra įtrauktas į tvarkaraštį, skirtas pagrindiniams dalykams – vokiečių, anglų kalboms ir matematikai.
Savo poreikius, siekius, rezultatus aptaria su patarėjais (koučeriais) kiekvieną savaitę. Tame pačiame mieste šalia įsikūrusi pradinė mokykla, kurioje taip pat yra vaikų su įvairiomis negaliomis. Nustebino, kad mokykloje šalia didelės klasės yra maža klasė, skirta individualiam darbui ar tiesiog susikaupimui, nusiraminimui, net pažaidimui.
Gal vienintelė gimnazija, kurią aplankėme Lohnėje, priminė lietuvišką tvarką. Ten irgi ant galvos tiek mokytojams, tiek mokiniams „kabo egzaminai“, tad dirba daug ir įtemptai.
Nors, pasak direktoriaus, pats laikas būtų išeiti iš tos diskomforto zonos, bet tam reikia suburti mokytojus, kad norėtų keisti ir keistis. Tai nėra lengva ir paprasta.
Apibendrinant…
Apibendrinant galima teigti, kad vokiečiai, gyvenantys Žemutinėje Saksonijoje, įtraukųjį ugdymą pradėjo teisingai nuo pradžių. Pirmiausia sutvarkė materialinę bazę, pritaikė mokyklas, išleido vadovėlius, pratybas, turėjo viziją, kaip tai padarys, ir sukūrė veikiančią sistemą. Pas mus, kaip visuomet, viską bandoma daryti nuo antro galo ir neturint realaus ir aiškaus matymo, kaip veiks sistema.
Telšiškiai mokytojai savo akimis pamatė, kad įtraukusis ugdymas yra geras ir neišvengiamas dalykas, kad tai gali puikiai veikti neskubant, neskubinant ir leidžiant kiekvienam mokytis savo tempu ir pagal savo gebėjimus. Ramiai, be streso, su rytinio rato ritualais ir netraukiant visų ant vieno kurpalio.
Telšių mokytojus visur pasitiko nuoširdūs vokiečių mokytojai. Buvo įdomu bendrauti, pokalbiai nenutrūkdavo ir prie bendro vakarienės stalo. Ir mokytojai nebūtų mokytojai, jei neišnaudotų kiekvienos akimirkos pasauliui pažinti. Atvykdami jie nakvojo Poznanės viešbutyje ir vakare išėję pasivaikščioti turėjo progos pasigėrėti šio miesto nuostabiu senamiesčiu. Grįždami namo porai valandų stabtelėjo Brolių Grimų pasakose išgarsintame Brėmene.
Elė KAKANAUSKIENĖ