Septyniolikmetė Gustė Viktoravičiūtė visus praėjusius mokslo metus (2022–2023 m.) gyveno ir mokėsi Jungtinėse Amerikos Valstijose. Grįžusi ir kibusi į naują veiklą moksleivė mielai sutiko pasidalyti patirtimi, įgyta svečioje šalyje.
Įstojo į tarptautinio bakalaureato diplomo programą
G. Viktoravičiūtė iki dešimtos klasės mokėsi Telšių Žemaitės gimnazijoje, po to metus praleido JAV, Teksaso valstijoje, San Antonijaus mieste, kaip tarptautinių mainų studentė. Grįžusi į gimtąjį miestą išlaikė stojamuosius egzaminus ir sėkmingai įstojo į Šiaulių Didždvario gimnazijos tarptautinio bakalaureato diplomo programą. Nuo šių mokslo metų persikėlė gyventi į Šiaulius, kur mokosi vienuoliktoje klasėje.
Kelionė į Ameriką
Nors mergina iš svečios šalies grįžusi jau keli mėnesiai, tačiau įspūdžiai neišblėso. Amerikoje jai teko garbė tapti Lietuvos mažąja ambasadore pagal JAV departamento finansuojamą mainų programą FLEX (angl. „Future Leader Exchange Program“). Tai metų trukmės visiškai finansuojama mainų programa, kuri suteikia galimybę 9–10 klasių moksleiviams gyventi amerikiečių šeimose, mokytis Amerikos mokyklose ir taip pažinti jos kultūrą.
Atranka vyko 3 etapais. Pirmame etape Gustė turėjo užpildyti anketą ir parašyti tris esė (rašinius), antrajame – išlaikyti anglų kalbos testą. Na, o paskutiniame etape buvo paskirtas pusvalandžio trukmės pokalbis su JAV ambasados atsakingu asmeniu. Taip pat turėjo parašyti laišką būsimai ją priimančiai šeimai, atlikti dar kelis anglų kalbos testus bei pristatyti save ir savo veiklą: pasiekimus, lyderystės ir savanorystės patirtį.
„Gyvendama beveik vienerius metus savarankišką gyvenimą, įgijau brandos, pademonstravau lyderystės įgūdžius ir prisiėmiau atsakomybę dėl savo laiko planavimo ir projektų įgyvendinimo. Taip pat noriu pasidžiaugti savo akademiniais pasiekimais mokykloje svetur: diplomas už aukščiausius akademinius („A“ Honor Roll“) ir puikius anglų kalbos („Outstanding Performance in English IV“) pasiekimus Floresvilio aukštojoje mokykloje“, – pasakojo gimnazistė.
G. Viktoravičiūtė tvirtino, jog labai sunku sutalpinti visus žodžius apibūdinant metų patirtį Amerikoje: „Svetur praleidau visus akademinius metus. Mokiausi, jų nuomone, mažoje gimnazijoje, kurioje yra apie 2 tūkst. mokinių, ir buvau mokykloje dvyliktokė. Gyvenau su „host family“ (priimančia šeima), su kuria sukūrėme tokį stiprų ryšį, jog, atrodo, buvome pažįstami visą gyvenimą. Žodžiais negaliu apibūdinti, kokią meilę ir pagarbą aš jiems jaučiu. Su „host“ mama tapome geriausiomis draugėmis, ji tarsi tapo mano sielos drauge. Geresnės šeimos negalėčiau įsivaizduoti, o ir ryšys nėra nutrūkęs, nors esame už tūkstančių kilometrų vieni nuo kitų.“
Skirtingos švietimo sistemos
Kalbėdama apie mokyklą Amerikoje Gustė teigė, jog švietimo sistema nuo mūsiškės skiriasi iš esmės. Kas pusmetį vyko 5 skirtingos pamokos, kurios trukdavo po 90 minučių, o tarp pamokų buvo 5 minučių pertrauka pereiti iš vienos klasės į kitą. Pietų pertrauka – 30 minučių, po pirmų dviejų klasių. Pamokos prasidėdavo 8.20 val., o baigdavosi 16.25 val., lyg visa darbo diena.
Pasak gimnazistės, ten mokyklose daug dėmesio skiriama sportui, muzikai, orkestrui bei kitiems būreliams. Visa sistema orientuota į praktikos žinias, o ne į teoriją, todėl mokytojai negailėdavo laboratorinių darbų, veiklos lauke ir už mokyklos ribų. Mokiniams – didelė pasirinkimo laisvė, gali prisitaikyti, ką nori mokytis. Taip pat tarp mokytojų ir mokinių yra labai artimas ryšys, kuris tarsi prilygsta draugų ryšiui.
Mokyklose sustiprintas saugumas, tad iš klasės nueiti į tualetą galima tik mokytojui davus raštišką leidimą ir su savimi turint mokinio ID. Jei nori išeiti iš mokyklos anksčiau, tėvai turi paskambinti administracijai ir pasakyti, kuris iš tėvų tave pasiims. Tik administracijai sutikus gali išeiti už mokyklos ribų.
Bendruomenėje daug dėmesio skiriama savanorystei, tad gyvendama JAV Gustė prisidėjo prie renginių organizavimo. Be to, savanoriavo savo miestelio apygardos viešosios bibliotekos filiale, San Antonijaus simfoninio orkestro bibliotekoje ir slaugos namuose.
Pasaulio galimybės
Gustė sakė, jog nuo pat mažų dienų esanti aktyvi, nebijanti iššūkių ir išbandžiusi daug įvairios veiklos, pradedant karatė, futbolu, šokiais, lauko tenisu, tinkliniu ir baigiant dailės mokykla.
„Kai tik pajaučiau, ką pasaulis gali duoti, kokios galimybės laukia už kiekvieno kampo, norėjau patirti kuo daugiau. Pasaulis yra nuostabus, nes suteikia daugybę galimybių, pavyzdžiui, kultūrų įvairovę, įskaitant vertybes, kalbą ir etiketą. Įvairūs projektai – tik dar viena vieta, kurioje galima sutikti atvirų ir žemiškų žmonių ir pačiam atrasti, ką sugebi. Laiko planavimas yra neatsiejama to dalis, norint atskirti savo laisvalaikį nuo mokyklos ir su ja susijusių darbų. Gyvenimo balansas man padeda išlaikyti teigiamas emocijas ir turėti aktyvų socialinį gyvenimą“, – pasakojo mergina.
Muzika skatina nesustoti
Išbandžiusi daugybę veiklų Gustė netruko suprasti, jog vis dėlto muzika yra tai, kas ją domina ir skatina nesustoti. Mergina 8 metus grojo saksofonu ne tik Telšių muzikos mokykloje, bet ir už jos ribų, įvairiuose renginiuose. Savo muzikinę karjerą tęsia ir toliau. Jungtinėse Amerikos Valstijose prisijungė prie gimnazijos simfoninio orkestro, o vėliau – prie baptistų bažnyčios orkestro „Orchestra at First“ San Antonijuje. Peržengusi komforto zoną, galiausiai išdrįso prisijungti prie San Antonijaus miesto simfoninio orkestro ir tapo jo nare.
„Saksofonas gyvenime atsirado ne šiaip sau, mane pastūmėjo šeimos daktarė pasirinkti pučiamąjį instrumentą, nes vaikystėje turėjau problemų dėl dažnų plaučių uždegimų. Šio sprendimo nesigailiu ir nesigailėsiu, nes išugdytas gebėjimas privedė prie nuostabiausių galimybių Lietuvoje ir svetur“, – tvirtino pašnekovė.
Intensyviai mokosi
Amerikoje Gustė visko mokėsi anglų kalba ir suprato, jog patobulintų ir įgytų anglų kalbos įgūdžių nenori prarasti, o ir jos ateities planai galimai siejasi su užsieniu. Tai buvo viena iš daugelio priežasčių mokytis anglų kalbos intensyviau ir ugdyti tokias vertybes, kaip bendruomeniškumas, žinių troškimas, rūpestingumas ir nuovokumas, kuriomis ir vadovaujasi Šiaulių Didždvario gimnazija.
Tarptautinio bakalaureato diplomo programa – tai dvejų metų trukmės (11–12 kl.) vidurinio ugdymo programa, kurios pagrindinis tikslas – visapusiškai parengti mokinius studijoms aukštojoje mokykloje ir tolesniam gyvenimui. Didždvario gimnazijoje ši programa dėstoma anglų kalba.
Stengiasi dėl svajonių
Ateitį gimnazistė norėtų sieti su gamtos mokslais, medicinos sfera, tačiau dar yra nemažai laiko – dveji metai, per kuriuos galima persigalvoti ir pasukti visiškai kitu keliu.
Taip pat neatmeta galimybės grįžti atgal į JAV, ten siekti aukštojo išsilavinimo. „Reikia daug įdėti darbo, kad tos svajonės išsipildytų“, – sakė Gustė.