Žiemą visiems eismo dalyviams būtina atkreipti dėmesį į besikeičiančias oro sąlygas, kritulius, kurie daro tiesioginę įtaką vairavimo sąlygoms. Taip pat dauguma vairuotojų tikriausiai pastebi, kad vieni keliai yra valomi ir barstomi dažniau, kiti – rečiau, o dar kituose keliuose slidumą mažinančios medžiagos išvis nebarstomos, tik nuvalomas perteklinis sniegas.
VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija ir kelius prižiūrinti AB „Kelių priežiūra“ atsako tik už valstybinės reikšmės kelių būklę užmiesčiuose, rajonų centruose bei mažesniuose miestuose ir miesteliuose. Už gatvių ir vietinių kelių priežiūrą minėtose gyvenamosiose vietovėse atsakingos savivaldybės.
Išbarstyta druska svertų kaip 339 traukinio vagonai
„Darbo iš tiesų yra labai daug, nes panašių oro sąlygų Lietuvoje jau nebūta gerą dešimtmetį, – „Telšių ŽINIOMS“ pasiteiravus, kaip įmonei sekasi valyti kelius šią žiemą, kalbėjo AB „Kelių priežiūra“ Komunikacijos skyriaus vadovas Rimantas Zagrebajev. – Tačiau tai nereiškia, kad mechanizmai nepasiruošę, atvirkščiai – dirbama visu pajėgumu. Tą rodo ir statistika: viena svarbiausių žiemos darbų sudedamųjų dalių – slidumą mažinančių medžiagų barstymas. Išbarstytų medžiagų kiekis, palyginus užpraėjusių metų spalio 15–gruodžio 13 d. ir šių metų tą patį laikotarpį, augo net 336 proc. arba nuo 7 700 iki 33 879 tonų. Vizualiai galima įsivaizduoti, jog vienas traukinio vagonas sveria apie 100 tonų, tad išbarstyta druska svertų kaip 339 traukinio vagonai.“
Anot „Kelių priežiūros“ Komunikacijos skyriaus vadovo, kaip ir buvo minėta, žiemą visiems eismo dalyviams būtina atkreipti dėmesį į besikeičiančias oro sąlygas, kritulius, kurie daro tiesioginę įtaką vairavimo sąlygoms. Taip pat dauguma vairuotojų tikriausiai pastebi, kad vieni keliai yra valomi ir barstomi dažniau, kiti – rečiau, o dar kituose keliuose slidumą mažinančios medžiagos išvis nebarstomos, tik nuvalomas perteklinis sniegas.
„Valstybinės reikšmės kelių priežiūra atliekama vadovaujantis normatyviniais reikalavimais. Kadangi nuo visų prižiūrimų kelių vienu metu nuvalyti sniegą ir juos pabarstyti slidumą mažinančiomis medžiagomis nėra galimybių, žiemos priežiūros darbai skirstomi į penkis skirtingus priežiūros lygius pagal eismo intensyvumą ir kelių svarbą, – teigė R. Zagrebajev. – Pirmiausia yra valomi ir (arba) barstomi didžiausio eismo intensyvumo keliai, jungiantys didžiuosius miestus ar gyvenvietes, toliau prioritetine tvarka prižiūrimi mažėjančio intensyvumo keliai.“
I priežiūros lygis
Kelių priežiūros tarnybos šiuose keliuose budi visą parą, sningant valo, o esant plikledžiui ar lijundrai barsto bet kuriuo paros metu. Kelias turi būti nuvalytas ir pabarstytas praėjus ne daugiau kaip 2 valandoms po to, kai nustoja snigti ir (arba) pustyti. Esant nesudėtingoms oro sąlygoms ant kelio dangos sniego neturi būti. Sningant ir (arba) pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 4 cm.
I priežiūros lygiu prižiūrimi šie keliai: A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda, „Via Baltica“, A19 Vilniaus pietinis aplinkkelis, A2 Vilnius–Panevėžys ir kelio A16 Vilnius–Prienai–Marijampolė ruožas nuo Vilniaus iki Trakų.
II priežiūros lygis
Šiuo lygiu prižiūrima didžioji dalis magistralinių kelių ir intensyviausi krašto keliai. Kelių priežiūros tarnybos minėtuose keliuose budi, valo sniegą ir barsto slidumą mažinančias medžiagas nuo 4 iki 22 val. Šie keliai turi būti nuvalyti ir pabarstyti praėjus ne daugiau kaip 3 darbo valandoms, kai nustoja snigti. Esant nesudėtingoms oro sąlygoms ant kelio dangos sniego neturi būti. Sningant ir (arba) pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 7 cm. Ryte, esant slidžiai kelio dangai, pirmą kartą šiuos kelius būtina pabarstyti iki 7 val. Eismas, esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms, gali nutrūkti ne ilgiau kaip 4 valandas.
III priežiūros lygis
Dalis krašto kelių ir intensyviausi rajoniniai keliai prižiūrimi pagal III priežiūros lygį. Atsižvelgus į kelių naudotojų pagrįstus lūkesčius, šiais metais buvo nuspręsta III priežiūros lygio kelius žiemą prižiūrėti geriau, t. y. numatant, kad keliuose įsivyravus nesudėtingoms oro sąlygoms (kai nepusto, nesninga) nuo kelio dangos bus visiškai pašalinta sniego ir (ar) ledo danga. Kelių priežiūros tarnybos šiuose keliuose budi, valo sniegą ir barsto slidumą mažinančias medžiagas nuo 4 iki 19 val. Keliai turi būti nuvalyti ir pabarstyti praėjus ne daugiau kaip 4 darbo valandoms, kai nustoja snigti. Esant nesudėtingoms oro sąlygoms, ant kelių dangos (išskyrus rato vėžę) atsitiktinėse vietose gali būti iki 3 cm sniego sluoksnis. Sningant ir (arba) pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 10 cm. Ryte, esant slidžiai kelio dangai, pirmą kartą šiuos kelius būtina pabarstyti iki 8 val. Eismas, esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms, gali nutrūkti ne ilgiau kaip 8 valandas.
IV priežiūros lygis
Krašto ir rajoniniai keliai, kuriuose eismo intensyvumas yra mažesnis kaip 1 000 automobilių per parą, prižiūrimi pagal IV priežiūros lygį. Kelių priežiūros tarnybos šiuose keliuose budi, valo sniegą ir barsto slidumą mažinančias medžiagas nuo 6 iki 18 val. Keliai turi būti nuvalyti ir pabarstyti praėjus ne daugiau kaip 6 darbo valandoms nustojus snigti. Esant nesudėtingoms oro sąlygoms, ant kelių dangos gali būti iki 3 cm sniego. Sningant ir (arba) pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 10 cm. Ryte, esant slidžiai kelio dangai, pirmą kartą šiuos kelius būtina pabarstyti iki 12 val. Eismas, esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms, gali nutrūkti ne ilgiau kaip 10 valandų.
V priežiūros lygis
Šis lygis turi užtikrinti minimalų eismo kokybės lygį ir kelio tinkamumą naudoti. Pagal jį prižiūrima didžioji dalis valstybinės reikšmės rajoninių kelių. Juose dirbama nuo 9 iki 18 val.
V priežiūros lygio kelių pavojingi ruožai (stačios įkalnės, nuokalnės, mažo spindulio kreivės) barstomi arba taikomos prispausto sniego ir (arba) ledo šiurkštinimo priemonės, kai ant dangos susidaro ledas ar suledėjusio prispausto sniego danga, o kituose kelių ruožuose – tik atsiradus itin slidžiai kelio dangai, t. y. esant lijundrai ir (arba) susiformavus šlapiam ledo sluoksniui ant kelio dangos. Leistinas puraus sniego storis, esant nesudėtingoms orų sąlygoms, neturi būti didesnis kaip 10 cm. Sningant ir (arba) pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 15 cm. Eismas, esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms, gali nutrūkti ne ilgiau kaip 24 valandas.
Nustatyti kokybės reikalavimai priežiūros lygiams netaikomi tik esant ypač sudėtingoms orų sąlygoms. Tai reiškia, kad esant ypač sudėtingoms sąlygoms keliai gali neatitikti priežiūros lygiams privalomų reikalavimų, pavyzdžiui, I priežiūros lygio keliuose sningant ir (arba) pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 4 cm, o esant ypač sudėtingoms sąlygoms nustatyti kokybės reikalavimai priežiūros lygiams netaikomi, t. y. ant kelių gali būti ir didesnis sniego sluoksnis.
Nebarstoma, kai barstymui skirtų medžiagų poveikis pablogina dangos būklę (pvz., stipriai pustant ir (arba) sningant, klijuojantis sniegui ir pan.).
Kelių priežiūra Telšių rajone
„Dėl dirbančios technikos Telšiuose: žiemos sezonui paruošti ir darbus atlieka 5 automobiliai su sniego valymo ir barstymo įranga, 2 greideriai su valymo ir šiurkštinimo peiliais, 3 traktoriai su sniego verstuvais, 2 traktoriai-krautuvai druskai, druskos ir smėlio mišiniui pakrauti, šaligatviams ir takams valyti, 1 mini traktorius su verstuvu, – kalbėjo R. Zagrebajev. – Iš viso „Kelių priežiūra“ Telšių rajone prižiūri 436,655 km valstybinės reikšmės kelių. Pagal II priežiūros lygį – 35,577 km, pagal III lygį – 161,256 km, pagal IV lygį – 39,492 km, pagal V lygį – 106,612 km, pagal V (žvyrkeliai) lygį – 93,718 km.“
Druska, druskos ir smėlio mišiniu visiškai buvo apsirūpinta dar spalio mėnesį, medžiagos vežamos nuolat pagal poreikį, sandėliai šiuo metu užpildyti apie 70 proc.
„Dar kartą vairuotojams priminsime: prašome rinktis saugų, o ne maksimaliai leistiną greitį, atkreipti dėmesį į pavojingus kelių ruožus ir sumažinti greitį prieš juos, t. y. sankryžas, miško proskynas, taip pat būti atidiems važiuojant per tiltus ir viadukus, – ragino „Kelių priežiūros“ Komunikacijos skyriaus vadovas. – Nepaisant didelių kelininkų pastangų ir operatyvumo, vairuotojų visada prašome įvertinti žiemos sąlygas keliuose, pasirinkti saugų greitį, stebėti kelio ženklus, ypač tamsiuoju paros metu, esant minusinei oro temperatūrai, sningant, lyjant lietui ar vyraujant rūkui. Praktika rodo, kad bene pavojingiausia situacija kelyje labiausiai tikėtina nuo 4 iki 8 val. Ypač atidiems reikėtų būti ties tiltais ir viadukais.“
„Telšių ŽINIŲ“ inf.