
Kiekvienas savo gyvenimo kelyje sutinkame Mokytoją, kuris tampa mūsų siekių kelrode žvaigžde, sektinu pavyzdžiu mokant ir auklėjant vaikus. Apie tokį mokytoją pasakoja laiškai, atvirukai, fotografijos ir mokinių atsiminimai, rasti Žemaičių muziejuje „Alka“ saugomame Juozo Mickevičiaus archyve. Tokį mokytoją Juozą Tarvydą prisimename minėdami jo 125-ąsias gimimo metines.
Nelengvi vaikystės metai
Juozas Tarvydas – ketvirtas vaikas Juozo ir Onos šeimoje – gimė 1900 m. sausio 18 d. (sausio 6 d. pagal senąjį kalendorių) Kulių valsčiaus Palioniškių kaime, prie Reiskių tyro. Penki vaikai, žemė bloga, į tyrą įsmukusias karves už ragų reikėdavę ištempti – vien vargas ir skurdas. Mirus mamai, tėvas vedė Juliją Jucytę iš Putrių kaimo, Gargždų grafo Rönne miškų girininko padėjėjo dukrą, su kuria susilaukė dar penkių vaikų. Ji Juozuką išmokiusi lenkiškai kalbėti, tad tėvas pasiryžo nors jį vieną į mokslus išleisti. Budrių kaimo pradinėje mokykloje baigęs dvi klases, Juozukas persikėlė į Mikoliškių dvaro lietuvišką pradinę, kurią išlaikė buvęs carinės Rusijos armijos generolas Liucijonas Bronišas. Čia mokytoju dirbo Jonas Bražinskas iš Babrungėnų kaimo.
Pirmasis pasaulinis karas nutraukė Juozuko mokslus. Teko eiti piemenauti pas ūkininkus, vėliau – bernauti pas Budrių kaimo kleboną. Tėvo namuose Palioniškiuose apsigyveno vokiečių žandarai. Iš jų vaikas pramoko vokiečių kalbos. Tik pasibaigus karui atsirado galimybė tęsti mokslus. 1919 m. vasario mėnesį Juozas Tarvydas išvyko mokytis į Plungės progimnazijos II klasę. Gabų mokinį netrukus perkėlė į III klasę, o 1920 m. rudenį jis mokslus pradėjo jau IV klasėje.

Du „valančiukai“
Baigęs penkias Plungės realinės gimnazijos klases, J. Tarvydas atvyko mokytis į Telšių gimnaziją. Čia rado talentingus mokytojus ir kūrybingus bendraklasius: Praną Genį, Apolinarą Radžių, Praną Meškauską, Mykolą Freimaną, Česlovą Liutiką, Aleksandrą Šimkevičių bei kitus, būsimuosius jaunos Lietuvos valstybės pedagogus, mokslininkus. Gimnazistų pasaulėžiūrai ir gyvenimo kelio pasirinkimui didelę įtaką darė Vilhelmo Storostos-Vydūno, Marijos Pečkauskaitės-Šatrijos Raganos paskaitos, o jaunuolių kūrybiškumą ugdė gimnazijoje statomi vaidinimai, rengiami literatūriniai vakarai. Buvęs gimnazistas Grigas Valančius straipsnyje „Juozas Tarvydas-Žagaras“ taip prisiminė savo draugystę su Juozu, septyneriais metais vyresniu ir klase aukštesniu mokiniu: „Mus suartino bendras darbas literatūros ir kraštotyros mėgėjų būrelyje, kuriam jis vadovavo. Jau tada jis jaunesniems buvo ne tik vadovas, bet ir autoritetas. Rašinėjo spaudai, kūrė eilėraščius, užsiėmė literatūros studijomis plačiau, kaip to reikalauta mokykloje. Susirašinėjome ir išsiskyrę. Laiškuose diskutavome rimtus klausimus. Su juo mažvaikiauti negalėjai.“
Jaunuoliai domėjosi ne tik lietuvių literatūra, bet ir Žemaitijos praeitimi. Galbūt tada abiem ir gimė idėja surinkti visą medžiagą apie žemaičių didžiuosius kultūros veikėjus Simoną Daukantą, Motiejų Valančių, Jurgį Pabrėžą. Galbūt tada susižavėję vyskupo M. Valančiaus asmenybe abu nusprendė parašyti išsamią šio žemaičių vyskupo biografiją. Ir tai padarė: Juozas Tarvydas 1970 m. parašė išsamų darbą „Motiejus Valančius (medžiaga studijai)“, o Grigas Valančius 1978 m. išleido dvitomį „Žemaičių didysis“.
Kūrybos kelio pradžia
J. Tarvydas savo poeziją pradėjo publikuoti dar būdamas gimnazistas 1920 m. žurnale „Aušrinė“. Vėliau, studijuodamas Kaune ir dirbdamas mokytoju gimnazijose, rašė teatro kritiką, knygų recenzijas, straipsnius pedagogikos ir lituanistikos klausimais „Lietuvių katalikų mokslo suvažiavimo darbuose“, periodiniuose leidiniuose „Ateitis“, „Židinys“, „Lietuvis“, „Rytas“, „Lietuvos mokykla“ ir kituose, pasirašydamas J. Žagaro, J. Žgrs., J. Žg., J. Trs. slapyvardžiais bei kriptonimais. Studijavo Teologijos ir filosofijos fakultete kartu su Antanu Miškiniu, Salomėja Bačinskaite-Nėrimi, Antanu Venclova, Broniumi Raila, Kaziu Inčiūra. Aktyviai įsitraukė į žemaičių studentų visuomeninę veiklą. „Katalikai žemaičių studentai […] šio mėnesio 2 d. padarė pasitarimą bendro veikimo reikalu. Čia jų prieita išvados bendrauti kultūriniame ir visuomeniniame žemaičių darbe, t. y. padaryta užuomazga būsimai žemaičių katalikų studentų draugovei. Išrinkta ir šio darbo vadovai iš studentų: A. Salio, J. Tarvydo, D. Jurkaus“, – rašoma „Žemaičių prieteliaus“ laikraštyje.
Plungės „Saulės“ gimnazijoje
Dar nebaigęs studijų, 1927 m. rudenį J. Tarvydas pradėjo mokytojauti Plungės „Saulės“ gimnazijoje.
Mokytojaudamas Plungėje, J. Tarvydas pradėjo užrašinėti lietuvių tautosaką, skatino ir savo mokinius tai daryti. Iki 1931 m. rudens surinko ir išsiuntė Lietuvių tautosakos archyvui Kaune 1940 tautosakos tekstų iš Plungės krašto: 493 dainas, 693 patarles, 432 mįsles, 210 burtų, 49 pasakas, 63 padavimus. Plungėje pradėtos rašyti ir studijos apie Šatrijos Raganos gyvenimą, pedagoginę veiklą, kūrybą. Jos publikuotos leidinyje „Athenaeum“ 1931–1937 m.
Rokiškio gimnazijoje
1935 m. J. Tarvydas atvyko dirbti į Rokiškio Juozo Tumo-Vaižganto gimnaziją. Čia sutiko jauną ir energingą, ką tik lietuvių kalbos ir literatūros mokslus Kauno universitete baigusią Anelę Krasnickaitę. Ji tapo jo žmona. Juozas vadovavo vyresniųjų klasių literatų būreliui, o Anelė kartu su mokytoju Apolinaru Radžiumi (Juozo bendraklasiu Telšių gimnazijoje) – jaunesniųjų. Šie lituanistai ne tik buvo puikūs pedagogai, bet ir aktyvūs visuomenininkai, skatinę gimnazistų kūrybinę veiklą.
1993 m. išleistoje knygoje „Rokiškio J. Tumo-Vaižganto mokyklai – 75“ buvę šios gimnazijos mokiniai prisimena savo jaunystės dienas. Ir visi, kurie mokėsi gimnazijoje 1935–1940 m., tik geru žodžiu mini lituanistus Juozą Tarvydą ir Anelę Krasnickaitę-Tarvydienę. Šių mokytojų kasmet režisuoti spektakliai, operetės ne tik ugdė jaunuolių kūrybiškumą, bet ir tapdavo kultūros įvykiu visai Rokiškio krašto bendruomenei.
Antrasis pasaulinis karas ir 1940 m. prasidėjusi pirmoji sovietų okupacija keitė viską: Lietuvos švietimo sistemą, mokyklines tradicijas, bandė performuoti ir mąstymą. Sovietų valdžiai neįtikę mokytojai buvo atleidžiami iš darbo arba suimami. Pirmoji Rokiškio gimnazijoje tai patyrė A. Tarvydienė, suimta 1940 m. rudenį. Netrukus po žmonos suėmimo J. Tarvydas paliko Rokiškio gimnaziją. 1941 m. žiemos pabaigoje A. Tarvydienė iš kalėjimo paleista tarpininkaujant kultūros veikėjams, tarp kurių buvo ir Salomėja Nėris.
Vokiečių okupacija J. Tarvydo šeimą nubloškė į Raseinius. 1941–1943 m. jis vadovavo Raseinių gimnazijai, 1943–1944 m. sugrįžo į Rokiškio gimnaziją direktoriauti. Deja, tik trumpam.

Sunkūs pokario metai Kretingoje
1944 m. Tarvydų šeima sugrįžo į Žemaitiją, arčiau Juozo tėviškės, ir abu su žmona Anele pradėjo dirbti Kretingos gimnazijoje. Ir čia jie pasireiškė kaip puikūs savo dalyko žinovai.
J. Tarvydas rašė straipsnius periodinėje spaudoje apie lietuvių kalbos mokymosi pasiekimus ir spragas, kitų dalykų dėstymo metodų naujoves ir praktikas.
Nors ir stengtasi neužkliūti sovietinės ideologijos kontrolieriams dėstant lietuvių kalbą ir literatūrą, J. Tarvydo išsilavinimas ir erudicija, mokinių meilė ir pagarba kai kam Kretingoje trukdė. 1949 m. liepos 30 d. Kretingos rajono laikraščio „Žemaičių tiesa“ redakcijos skyrelyje „Plunksnos smaigaliu“ B. Džiūgavičius skaudžiai dūrė apskrities švietimo skyriaus darbuotojams Laukiui ir Tarvydui, „sapnuojantiems“ apie senąją tvarką ir gaivius vėjus iš Vakarų. Bet neilgai džiaugėsi savo raudona rašliava B. Džiūgavičius, t. y. laikraščio tuometis redaktorius Vytautas Misevičius. Matyt, susiprato, kad kitus juodindamas sau šlovės neužsidirbsi, bet būdamas kolaborantu gali greit tapti išdaviku kubilinsku. 1950 m. V. Misevičius pasitraukė iš redaktoriaus pareigų ir vėliau išgarsėjo kaip istorinių romanų, humoreskų ir knygelių vaikams autorius.
Mokytojai Tarvydai, oriai, bet skaudžiai išgyvenę vietinės valdžios moralinį persekiojimą, tremties neišvengė – su trimis mažametėmis dukrelėmis 1951 m. rudenį buvo išvežti į Krasnojarsko kraštą.
Sibiro tremtyje
Būdami toli nuo Lietuvos, kęsdami šaltį ir badą, dirbdami sunkiausius fizinius darbus, Tarvydai visada prisimindavo tėvynėje likusius auklėtinius, kolegas, prarastas knygas, neįgyvendintus kūrybinius sumanymus ir beprasmiškai bėgantį laiką.
Iš tremties į tremtį
J. Tarvydas, tremtyje praradęs daug brangaus laiko, skubėjo grįžti į mokyklą, į kultūrinį gyvenimą, toliau tęsti savo mokslinius tyrinėjimus. Dirbdamas Liškiavoje, dažnai lankėsi Vilniuje, užsukdavo į Lietuvių kalbos ir literatūros institutą, susitikdavo su buvusiais pažįstamais. Mintyse, o kartais ir garsiai, jų klausdavo, už ką jį, eilinį mokytoją, ištrėmė, kai tokie patys liko neišvežti.
Nors Tarvydų šeimai pavyko atgauti laisvę ir likusį turtą, bet komunistinė valdžia toliau varžė jų gyvenimą, pasiųsdami dirbti kuo toliau nuo draugų ir gimtojo krašto.
Sugrįžimas į Žemaitiją
1960 m. pavasarį Juozas Mickevičius tapo Kretingos muziejaus direktoriumi. Jis paskatino savo mokytoją ir auklėtoją sugrįžti į Kretingą. Bet vietos valdžia talentingą pedagogą paskubėjo 1962 m. išleisti į pensiją, nors pats J. Tarvydas dar galėjo ir norėjo dirbti. Turėdamas daugiau laisvo laiko, skaitė knygas, rašė apie lietuvių ir sorbų literatūrą, vertė iš sorbų kalbos ir lietuvių autorių kūrinius į sorbų kalbą.
1967 m. J. Mickevičius pasikvietė J. Tarvydą į muziejų dirbti konservatoriumi.
1969 m. buvęs Plungės gimnazijos mokinys ir mokytojas J. Tarvydas aktyviai prisidėjo organizuojant šios mokyklos 50 metų jubiliejų. Matyt, tada jam gimė idėja aktyviems plungiškiams dažniau susitikti, pakalbėti apie savo krašto kultūrą. Į pirmą tokią sueigą 1971 m. birželio 5 d. susirinko penkiasdešimt Plungės krašto kultūrai neabejingų žmonių, tarp jų buvęs mokytojas J. Tarvydas, Telšių kraštotyros muziejaus direktorius Vitas Valatka, Kretingos kraštotyros muziejaus direktorius J. Mickevičius, profesorius fizikas Adolfas Jucys ir kiti.
Deja, po metų, dar žiemiškai šaltą 1973 metų kovo 29 dieną, J. Tarvydas mirė palikdamas tik savo darbus, draugus ir mokinius, išblaškytus po Lietuvą, pasaulio Rytus ir Vakarus.
Daug jų atvyko į Kretingą išlydėti mokytojo į paskutinę kelionę. Jį mena mokinių užrašyti prisiminimai, išsaugotos fotografijos ir mokytojo rašyti laiškai, tarp kurių ir vienas sveikinimo atvirukas šv. Kalėdų proga – virš eglės šakos pakabintas žibintas – kaip simbolis Mokytojo skleistos šviesos dygioje sovietinėje tikrovėje.
Žemaičių muziejaus „Alka“ rinkinio saugotoja-kuratorė Irma KONTAUTIENĖ