LR Seimo Antikorupcijos komisija pateikė Laikinosios tyrimo grupės sisteminėms korupcijos priežastims ir rizikoms Kauno miesto savivaldybės viešųjų pirkimų srityje įvertinti atlikto tyrimo išvadas. Ir nors išvados skirtos Kauno savivaldybės vykdytiems pirkimams vertinti, tačiau jas lydinčiose lentelėse figūruoja ir Telšių rajono savivaldybė.
Vienoje lentelėje Telšių rajono savivaldybė išryškėja kaip šalies lyderė pagal pažeidimų skaičių vykdant viešuosius pirkimus, finansuojamus iš ES struktūrinių investicijos programos. Iš viso Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA) nurodė padarytus 8 pažeidimus.
Antanas NEKRAŠIUS
Laikinosios tyrimo grupės sisteminėms korupcijos priežastims ir rizikoms Kauno miesto savivaldybės viešųjų pirkimų srityje įvertinti atlikto tyrimo išvadomis netruko pasinaudoti dabartinės opozicijos Telšių rajono savivaldybės taryboje nariai. Socialiniuose tinkluose imta kritikuoti Administracijos direktoriaus Tomo Katkaus kompetenciją. Tačiau politikai praleido mažytę detalę: CPVA fiksuoti pažeidimai apima 2015–2022 m. laikotarpį, per kurį pasikeitė ne vienas Administracijos vadovas, tarp jų ir šias pareigas ėję bei šiandienos opozicijai priklausantys Tarybos nariai.
Taigi, CPVA per 2015–2022 m. nustatė 8 pažeidimus keturiuose Telšių rajono savivaldybės vykdytuose projektuose: vienas pažeidimas nustatytas projektui „Telšių kultūros centro modernizavimas, pritaikant visuomenės poreikiams“, du pažeidimai – „Tryškių miestelio viešųjų erdvių atnaujinimas“, du pažeidimai – „Telšių rajono darželių infrastruktūros modernizavimas, didinant ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo prieinamumą“, trys pažeidimai – „Telšių rajono Varnių Motiejaus Valančiaus gimnazijos modernizavimas, siekiant didinti veiklos efektyvumą“.
„Pirkimų sutartys (dėl kurių nustatyti pažeidimai) sudarytos vadovaujant ankščiau Savivaldybės administracijos direktoriaus pareigas ėjusiems asmenims.
Kokių vidinių prevencinių sprendimų ėmėsi tuo metu vadovavę Savivaldybės administracijos direktoriai sunku komentuoti, – „Telšių ŽINIOMS“ sakė Savivaldybės administracijos direktorius Tomas Katkus. – Įprastai iškilus tokioms situacijoms (nustačius pažeidimus), kiekvienas atvejis aptariamas atskirai su projektų vadovais, skyrių vedėjais, nustatomi veiksmai, kurių buvo galima išvengti ir padaromos išvados, leidžiančios išvengti pažeidimų ateityje.“
Tad kada ir kokie pažeidimai buvo padaryti bei kiek Savivaldybė neteko Europos Sąjungos lėšų?
Projektas „Telšių kultūros centro modernizavimas, pritaikant visuomenės poreikiams“
2015 m. gruodžio 15 d. Telšių rajono savivaldybė pasirašė projektavimo ir konsultavimo paslaugų pirkimo sutartį su UAB „Atamis“, UAB „Eurointegracijos projektai“ ir UAB „Investicijų galimybės“. Investicinio projekto parengimo paslaugoms sutartis pasirašyta 2016 m. balandžio 8 d.
CPVA pažeidimą nustatė 2017 m. gruodžio 27 d. Esą pirkimo objektu buvo sujungtos skirtingos paslaugos (projektavimo, konsultavimo), kurių teikimu suinteresuoti skirtingi tiekėjai ir kurių teikimą reglamentuoja skirtingi teisės aktai. Tai lėmė, kad nustatyti kvalifikacijos reikalavimai apribojo tiekėjų, kurie pavieniui veikė dviejose skirtingose paslaugų teikimo srityse, galimybes pavieniui konkuruoti dėl pirkimo objekto.
Pirkime dalyvavo 3 tiekėjai. Pirkimo metu dėl diskriminuojančių kvalifikacijos reikalavimų buvo atmesti dviejų tiekėjų pasiūlymai.
CPVA nuomone, Savivaldybė neužtikrino viešųjų pirkimų įstatyme nurodyto skaidrumo principo laikymosi, nes nebuvo aišku, kokių statinių projektavimo paslaugos yra perkamos, taip pat nenurodyti konsultavimo paslaugų kiekiai. Agentūra tinkamomis finansuoti išlaidomis nepripažino 25 proc. nuo prašomos sumos – pagrindinės sutarties vertės 7 840,80 Eur, t. y. 1 960,20 Eur.
Projektas „Tryškių miestelio viešųjų erdvių atnaujinimas“
Sutartį „Tryškių miestelio viešųjų erdvių atnaujinimo“ techninio projekto parengimui ir projekto vykdymo priežiūros paslaugoms Savivaldybė su UAB „Kelprojektas“ pasirašė 2018 m. kovo 7 d.
CPVA pažeidimą nustatė 2019 m. vasario 19 d. Agentūros išvadose nurodyta, jog pirkimo dokumentuose kvalifikacijos reikalavimai buvo nustatyti pažeidžiant LR viešųjų pirkimų įstatymo nuostatuose nurodytus proporcingumo ir nediskriminavimo principus. Netgi pabrėžiama, kad Savivaldybė ne tik nustatė perteklinius, galimai dirbtinai ribojančius konkurenciją kvalifikacijos reikalavimus, kas galimai turėjo įtakos pirkimo dalyvių skaičiui, bet ir buvo viena iš mažiausią kainą pasiūliusio dalyvio atmetimo priežastis. Iš viso pirkime dalyvavo 3 tiekėjai, iš kurių mažiausią kainą pasiūliusio tiekėjo pasiūlymas buvo atmestas.
Atsižvelgiant į tai, CPVA tinkamomis finansuoti išlaidomis nepripažino 25 proc. nuo sutarties tinkamų finansuoti išlaidų vertės (105 647,67 Eur), t. y. 26 411,92 Eur.
Kitas su minėtu projektu susijęs pažeidimas – Telšių rajono savivaldybės administracijos 2017 m. spalio 10 d. su UAB „Statybos projektų ekspertizės centras“ pasirašyta vykdomų projektų techninių ir darbo projektų bendrosios ir dalinės ekspertizės paslaugų teikimo sutartis.
CPVA pažeidimą nustatė 2019 m. gegužės 8 d. Agentūra konstatavo, kad Savivaldybės pažeidė LR viešųjų pirkimų įstatyme nurodytus nurodytus skaidrumo, nediskriminavimo ir proporcingumo principus. Taip pat vykdydama pirkimą buvo pažeistas įstatymo nuostatos, kadangi pirkimo laimėtojas neatitiko nurodytų kvalifikacijos reikalavimų, tačiau jo pasiūlymas atmestas nebuvo.
Pažeidimo tyrimo metu nustatyta netinkamų finansuoti išlaidų suma sudaro 1 292,28 Eur arba 10 proc. nuo pirkimo sutarties deklaruojamų tinkamų finansuoti išlaidų sumos – 12 922,80 Eur.
Projektas „Telšių rajono darželių infrastruktūros modernizavimas, didinant ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo prieinamumą“
Įgyvendinant šį projektą taip pat buvo užfiksuoti du pažeidimai: 2019 m. gruodžio 17 d. Savivaldybės pasirašyta sutartis su UAB „Faktumas“ dėl baldų pirkimo (CPVA pažeidimą nustatė 2021 m. rugpjūčio 27 d.) ir 2015 m. gruodžio 15 d. pasirašyta projektavimo ir konsultavimo paslaugų pirkimo sutartis su UAB „Atamis“, UAB „Eurointegracijos projektai“ ir UAB „Investicijų galimybės“ bei 2018 m. vasario 7 d. – paprasto remonto aprašo parengimo paslaugoms (CPVA pažeidimą nustatė 2021 m. gruodžio 28 d.).
CPVA nustatė, kad baldų pirkimo sutartyje buvo pakeista pirkimų vertė. Agentūra konstatavo, kad perkančioji organizacija sutarties vykdymo metu neturėjo teisėto pagrindo koreguoti ir keisti jos specialiųjų sąlygose nurodytų baldų, pakeičiant baldų kainą. Todėl Savivaldybė pripažinta pažeidusi viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtintus lygiateisiškumo ir skaidrumo principus.
Pažeidimo tyrimo metu nustatyta netinkamų finansuoti išlaidų suma sudaro 9 542,06 Eur Eur arba 25 proc. nuo pirkimo sutarties deklaruojamų tinkamų finansuoti išlaidų sumos – 38 168,24 Eur.
Įvertinusi pasirašytą projektavimo ir konsultavimo paslaugų pirkimo sutartį su UAB „Atamis“, UAB „Eurointegracijos projektai“ ir UAB „Investicijų galimybės“. CPVA padaro išvadą, kad Savivaldybė nepagrįstai sujungusi į vieną pirkimą kelis skirtingus objektus, apribojo tiekėjų konkurenciją ir pažeidė viešųjų pirkimų įstatyme nurodytus proporcingumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principus.
Atsižvelgiant į tai, buvo pritaikyta 10 proc., finansinė korekcija nuo sutarties vertės, t. y. nustatyta netinkamų finansuoti išlaidų suma – 2 068,49 Eur iš 20 684,94 Eur.
Projektas „Telšių rajono Varnių Motiejaus Valančiaus gimnazijos modernizavimas, siekiant didinti veiklos efektyvumą“
2018 m. liepos 12 d. Savivaldybė su UAB „Atamis“, UAB „Eurointegracijos projektai“ ir UAB „Investicijų galimybės“ pasirašė techninio projekto parengimui pirkimo sutartį pasirašyta.
CPVA pažeidimą nustatė 2019 m. liepos 2 d. Pirkime buvo sujungtos dvi skirtingos paslaugos (projektavimo ir konsultavimo), kas lėmė, jog nustatyti kvalifikacijos reikalavimai apribojo tiekėjų, kurie veikė dviejose skirtingose paslaugų teikimo srityse galimybes pavieniui konkuruoti dėl pirkimo objekto. Pirkimo metu dėl diskriminuojančių kvalifikacijos reikalavimų buvo atmesti dviejų tiekėjų pasiūlymai.
Pažeidimo tyrimo metu nustatyta netinkamų finansuoti išlaidų suma sudaro 4 172,01 Eur arba 25 proc. nuo pirkimo sutarties deklaruojamų tinkamų finansuoti išlaidų sumos – 16 688,01 Eur.
Telšių rajono savivaldybės administracijos vykdomų projektų techninių ir darbo projektų bendrosios ir dalinės ekspertizės paslaugoms sutartis su UAB „Statybos projektų ekspertizės centras“ buvo pasirašyta 2017 m. spalio 10 d.
CPVA pažeidimą nustatė 2019 m. liepos 2 d. Dėl skaidrumo, nediskriminavimo ir proporcingumo principų, numatytų viešųjų pirkimų įstatyme nesilaikymo nustatyta netinkamų finansuoti išlaidų suma sudarė 312,18 Eur arba 10 proc. nuo pirkimo sutarties deklaruojamų tinkamų finansuoti išlaidų sumos – 5 203 Eur.
Na, ir galiausiai aštuntasis padarytas pažeidimas – tai 2019 m. liepos 2 d., Savivaldybės pasirašyta investicinio projekto parengimo paslaugoms sutartis su u UAB „Atamis“, UAB „Eurointegracijos projektai“ ir UAB „Investicijų galimybės“.
Savivaldybė pripažinta pažeidusi viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtintus nediskriminavimo ir lygiateisiškumo principus, nes nepagrįstai sujungė kelias skirtingas paslaugas į vieną pirkimo objektą, kurių teikimu buvo suinteresuoti skirtingi paslaugų tiekėjai, tokiu būdu apribota šių tiekėjų galimybė konkuruoti dėl pirkimo pavieniui. Taip pat pirkimo sąlygose nebuvo aišku, kokių statinių projektavimo ir konsultavimo paslaugos yra perkamos bei buvo nustatyti ribojantys konkurenciją kvalifikaciniai reikalavimai.
Atsižvelgiant į tai, tinkamomis finansuoti išlaidomis buvo nepripažinti 25 proc., t. y. 1960,20 nuo pagrindinės sutarties tinkamų finansuoti išlaidų sumos –
7 840,80 Eur.