Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) atliko korupcijos rizikos analizę Aplinkos apsaugos agentūros (AAA), Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos (VSTT) bei Akmenės, Kelmės, Plungės ir Telšių rajonų savivaldybių planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo (PAV) veiklos srityje, susijusioje su vėjo energetikos projektų plėtra.
Telšių rajone pastebėtos ypač ydingos situacijos, kuomet vietos savivaldos atstovai, galimai veikiami vietos bendruomenių / atstovaudami jų interesus / veikdami jų naudai, siekė gauti finansinę paramą kitais, nei teisės aktuose numatyta būdais ir pagrindais, pasinaudodami jiems suteikta sprendimų priėmimo diskrecija. Esą tai gali būti vertinama, kaip sąlygų sudarymas galimai neteisėtam naudos gavimui, piktnaudžiavimui, procedūrų vilkinimui, subjektyvių sprendimų priėmimui.
Antanas NEKRAŠIUS
Ydinga praktika
Korupcijos rizikos analizę atlikę pareigūnai nustatė, jog tam tikrais atvejais vėjo energetikos vystytojų ir vietos bendruomenių bei savivaldybių veiksmai, susiję su teikiama / gaunama parama galimai neatitinka teisinio reguliavimo nuostatų. Pavyzdžiui, Telšių rajonų savivaldybė, vietos bendruomenės sudarė ar siekė sudaryti paramos sutartis su toje vietovėje vėjo energetikos projektus vystančiais ūkio subjektais.
2019–2021 m. laikotarpiu buvo skiriamos paramos nuo 2000 iki 39 000 eurų. Pastebėta, kad savivaldybė įsipareigojo / pažadėjo konkrečiam ūkio subjektui nustatyti palankias mokestines sąlygas ir kaip įmanoma greičiau nagrinėti prašymus ar spręsti problemas, susijusias su vystytojo veikla, nors parama turėtų būti neatlygintina. Tokia praktika, anot tyrimą atlikusių pareigūnų, laikytina ypač ydinga ir gali būti vertinama kaip sudaranti sąlygas nevienodam teisės normų taikymui, išskirtinių sąlygų sudarymui ir sukelia piktnaudžiavimo rizikas.
Skyrė paramą bendruomenėms
SST Analitinės antikorupcinės žvalgybos valdybos (AAŽV) duomenimis, nustatyta atvejų, kuomet parama buvo teikiama konkrečioms savivaldybėms ar bendruomenėms tuo metu, kai tose teritorijose buvo vystomi vėjo energetikos projektai.
AAŽV duomenimis, 2020 m. UAB „Telšių vėjo jėgainės“ Telšių rajono Nerimdaičių kaimo bendruomenei, Nevarėnų bendruomenei „Ratas“ ir Mitkaičių kaimo bendruomenėms skyrė po 2 000 Eur paramą, iš viso 6 000 Eur.
Su „E energy invest“ įmonių grupe susijusi UAB „L-vėjas“, kuri vėjo jėgainių parko projektą vysto Telšių rajono savivaldybėje Tryškių seniūnijos teritorijoje, 2020 ir 2021 metais skyrė 39 000 Eur paramą Telšių rajono savivaldybės administracijai – per ją, Tryškių seniūnijai. Taip pat išvadose paminėta ir UAB „Ekoinversta“ skirta 2 200 Eur parama asociacijai „Telšių aeroklubas“.
Korupcijos rizikos analizę atlikę pareigūnai išvadose teigė, jog nors, kai kuriais atvejais, skiriamos paramos sumos, sąlyginai, nėra didelės, vėjo energetikos projektų vystytojai aktyviai remia Savivaldybę ir vietos bendruomenes, be to, tam tikrais atvejais paramos skyrimo tikslai gali būti kvestionuojami ir vertinami nevienareikšmiškai.
Pasirašė memorandumą
Telšių rajono savivaldybės administracija 2022 vasario 1 d. raštu pateikė informaciją, kad UAB „L-VĖJAS“ iniciatyva, savivaldybės administracija ir UAB „L-VĖJAS“, kaip Telšių rajono savivaldybės Tryškių seniūnijoje vystomo vėjo elektrinių projekto savininkas, 2020 m. kovo 10 d. pasirašė Bendradarbiavimo memorandumą, pagal kurį UAB „L-VĖJAS“ įsipareigojo teikti finansinę paramą Tryškių seniūnijos bendruomenės poreikiams. Minėtame Bendradarbiavimo memorandume, be kita ko, sutariama, kad „<…> Savivaldybės administracija savo kompetencijos ribose sieks išlaikyti palankias mokestines sąlygas investicijoms, savalaikiai spręs iškilusias problemas, susijusias su Parko vystymu, sieks kuo greičiau išnagrinėti Vystytojo pagrįstus prašymus, susijusius su Parko statybų eiga ir eksploatavimu“.
Aukščiau įvardinti Savivaldybės administracijos įsipareigojimai vienam konkrečiam ūkio subjektui palaikyti palankias mokestines sąlygas ir, kaip įmanoma greičiau, nagrinėti prašymus ar spręsti problemas, susijusias su vystytojo veikla, anot pareigūnų, galimai sudarytų išskirtinai palankesnes sąlygas vystyti projektus šiam ūkio subjektui Savivaldybės teritorijoje. O toks savivaldybės administracijos, kaip viešojo administravimo subjekto, įsipareigojimų deklaravimas galimai prieštarauja Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme įtvirtintiems lygiateisiškumo ir objektyvumo principams bei savo esme, galimai paneigia Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatyme pateiktą „Paramos“ apibrėžimą, kur viena iš dviejų būtinų sąvokų, apibrėžiančių „Paramą“, yra jos neatlygintinumas.
Nors ūkio subjekto finansinė parama, kaip numatyta Telšių rajono savivaldybės administracijos ir UAB „L-Vėjas“ pasirašytose sutartyse, yra teikiama Telšių rajono savivaldybės administracijos Tryškių seniūnijos bendruomenės švietimo, kultūros poreikių tenkinimo ir vietos infrastruktūros gerinimo tikslais, ši finansinė parama, STT pareigūnų teigimu, yra skiriama už konkrečius Telšių rajono savivaldybės administracijos įsipareigojimus ateityje atlikti tam tikrus veiksmus ir priimti atitinkamus sprendimus, t. y., aktyviai veikti UAB „L-Vėjas“ naudai.
Bendruomenės veikė kaip lobistai?
Tai pat Telšių rajono savivaldybė STT pateikė Telšių rajono savivaldybės teritorijoje veikiančių vietos bendruomenių sudarytų paramos sutarčių su vėjo energetikos projektų vystytojais regione kopijas. Nustatyta, kad 2020 m. lapkričio 4 d. buvo sudarytos paramos sutartys tarp: Degaičių kaimo bendruomenės ir UAB „Degaičių vėjas“, Degaičių kaimo bendruomenės ir UAB „VEVP“, Eigirdžių miestelio bendruomenės ir UAB „Degaičių vėjas“ ir Eigirdžių miestelio bendruomenės ir UAB „VEVP“.
Susipažinus su minėtu sutarčių turiniu, nustatyta, kad visų sutarčių turinys, išskyrus jose nurodytas sutarties šalis, yra tapatus, numatantis pagrindines nuostatas, bendruomenės ir investuotojo tarpusavio ryšius, investuotojo ir bendruomenės pareigas, paramos dydį bei jos skyrimo sąlygas.
STT pareigūnai atkreipė dėmesį į tam tikrus minėtų sutarčių punktus, numatančius vietos bendruomenių ir investuotojo bendradarbiavimą. Sutartyse įtvirtinama, kad „Bendruomenė ir Investuotojas, kartu ir (ar) atskirai, imsis maksimalios teisėtos iniciatyvos, kad Telšių rajono savivaldybė savo veiksmais: <…> Sudarytų visas palankiausias sąlygas Investuotojui maksimaliai greitai įgyvendinti vėjo energetikos projektus Savivaldybės teritorijoje. <…> Pagal kompetenciją naudotų savo vidinius administracinius resursus, padedant Investuotojui susitarti su žemės sklypų savininkais <…> Pagal kompetenciją priimtų sprendimus (ar susilaikytų nuo sprendimų priėmimo), kad 10 metų nuo šios Sutarties pasirašymo dienos Savivaldybės (kaip institucijos) ir (ar) rajono savivaldybės tarybos diskrecijos ribose Investuotojo atžvilgiu nebūtų (pa)keičiami nustatyti(ni) mokesčiai, lyginant su toliau nurodomu: MokestisNT ≤1%“.
Sutartyse numatyta vietos bendruomenių pareiga neatlygintinai administruoti specialiosios paramos fondą, į kurį būtų pervedama pagal paramos sutartį numatyta parama ir dalyvauti šio fondo veikloje. Numatyti ir konkretūs skiriamos paramos dydžiai – 1 000 Eur pradinis įnašas projekto administravimo ir veiklos pradžiai į vietos bendruomenės atsiskaitomąją sąskaitą, vėliau nuo kiekvienos pastatytos vėjo elektrinės, kiekvienais kalendoriniais metais, po 650 Eur į fondo sąskaitą, taip pat numatoma kasmetinė 650 Eur dydžio parama į vietos bendruomenės sąskaitą už kiekvieną pradėtą statyti vėjo elektrinę.
Korupcijos rizikos analizę atlikę pareigūnai atkreipė dėmesį, jog minėtų sutarčių vienas iš punktų numato, kad „Paramos dydis tiesiogiai susijęs su Savivaldybės (kaip institucijos) diskrecijos teise nustatomais mokesčiais ir rinkliavomis. Investuotojo Fondui skiriamos Paramos dydis mažinamas tiek, kiek Savivaldybės ir (ar) rajono savivaldybės tarybos sprendimais bus padidinti <…> nustatyti mokesčiai“ t. y. jeigu didės mokesčiai – mažės parama bendruomenei.
„Įvertinus pateiktas sutarčių nuostatas, teigtina, kad vėjo energetikos projektų vystytojai paramą vietos bendruomenėms teikia turėdami konkrečius tikslus, susijusius su jų vystomo verslo sklandžia plėtra regione, o finansinės lėšos skiriamos už konkrečių įsipareigojimų vykdymą, – teigiama STT korupcijos rizikos analizės išvadoje. – Pažymėtina, kad vietos bendruomenių ir investuotojų susitarimo pagrindas – poveikis Telšių rajono savivaldybei, kad ši veiktų vėjo energetikos vystytojų naudai. Vietos bendruomenių ir investuotojų įsipareigojimai (atskirai ar kartu su investuotojais) paveikti Telšių rajono savivaldybę, kad ji naudotų savo vidinius administracinius resursus, paveiktų žemės savininkus investuotojų naudai, priimtų atitinkamus sprendimus (ar susilaikytų nuo sprendimų priėmimo) susijusius su savivaldybėje nustatomais mokesčiais ar sudarytų visas palankiausias sąlygas investuotojams, galėtų būti vertinamas kaip susitarimas taikyti tiesioginę įtaką viešojo administravimo subjektui, siekiant išskirtinai palankesnės padėties sau kitų subjektų atžvilgiu“.
Tokia įtaka, anot pareigūnų, galėtų būti vertinama LR lobistinės veiklos įstatymo kontekste. Tačiau Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos Skaidrių teisėkūros procesų informacinėje sistemoje, duomenų, patvirtinančių Degaičių kaimo bendruomenės, Eigirdžių miestelio bendruomenės, UAB „Degaičių vėjas“ ir UAB „VEVP“ atstovų deklaracijų pateikimą, nenustatyta. „Esanti situacija, kuomet verslo subjektai, sudarydami sutartis su vietos bendruomenėmis, taiko poveikį savivaldybės institucijoms, priimančioms atitinkamus sprendimus, laikytina ydinga, kaip galinti sukelti nevienodo teisės normų taikymo, išskirtinių sąlygų sudarymo ir piktnaudžiavimo rizikas“, – konstatuojama išvadose.
Informacija perduota VTEK
Informacija apie galimus pažeidimus perduota Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai. VSTT perduoti duomenys apie galimus asmenų ryšius sprendimams priimti ir rizikoms valdyti. Taip pat pateikti siūlymai Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai, VSTT, AAA, Akmenės, Kelmės, Plungės ir Telšių rajonų savivaldybėms, padėsiantys šalinti ar valdyti nustatytas korupcijos rizikas. Šios institucijos per 3 mėn. turės viešai paskelbti informaciją, kaip bus įgyvendinami korupcijos rizikos analizių išvadose pateikti STT siūlymai.
Svarstys Antikorupcijos komisijoje
Atostogaujantį merą pavaduojančio vicemero, o taip pat ir Telšių rajono savivaldybės tarybos Antikorupcijos komisijos nario Manto Servos klausėme, kaip jis vertina STT atliktos korupcijos rizikos analizės išvadose nurodytas aplinkybes? Ar neįžvelgia korupcijos rizikos, kokie sprendimai turėtų būti priimti, kad rajonas (bendruomenės/seniūnijos) ateityje neprarastų galimybės gauti paramą iš investuotojų, tačiau tai būtų daroma skaidriai, be korupcijos rizikos apraiškų?
„Iš principo paramą bendruomenėms vertinu teigiamai, bet jų įsipareigojimus dviprasmiškai, – „Telšių ŽINIOMS“ teigė mero pavaduotojas M. Serva. – Jūsų minimas memorandumas pasirašytas buvusio Savivaldybės administracijos direktoriaus. Atskiras paramos sutartis pasirašė ir pačios bendruomenės, kuriose ir yra paminėtos tam tikros susitarimo aplinkybės. Bendruomeninės organizacijos nėra pavaldžios Savivaldybei ar Savivaldybės administracijai, todėl tų susitarimų nenorėčiau labai komentuoti, bet susitarimai (memorandumas) administracijos direktoriaus lygmenyje, mano nuomone, yra vertinami kaip ne visai tinkami.“
Anot vicemero, aukščiausias valdžios organas Telšių rajono savivaldybėje yra Telšių rajono savivaldybės taryba. Todėl ji ir turėtų priimti tokio pobūdžio sprendimus. „Kaip įrodymą galiu pateikti šių metų gegužės 25 dienos sprendimą, kuriuo Savivaldybė pagal savo kompetenciją buvusį nekilnojamojo mokesčio dydį vėjo jėgainėms pakeitė, t.y. padidino remdamasi savo motyvais ir argumentais, – teigė M. Serva. – Neabejoju, kad didžioji dalis Tarybos narių apie bendruomeninių organizacijų individualius susitarimus ir jų ypatumus net nežinojo. Manau, kad šių klausimų nekiltų, jei memorandumus ir mokesčio dydį nustatinėtų tas pats valdymo organas – Savivaldybės taryba.“
„Pasikartosiu – dėl paramos bendruomenei iš principo džiaugiuosi, bet pats susitarimas, kelia tam tikrų abejonių dėl skaidrumo. Kas gali paneigti, kad bendruomenė galėjo iš kitų juridinių asmenų, vykdančių panašaus pobūdžio ūkines veiklas, ir didesnę paramą gauti? Juk ir STT tyrime atkreipiamas dėmesys, kad kai kurie Telšių administracijos veiksmai yra pertekliniai, o iš to kyla klausimas, ar nebuvo jie naudingi ne tik bendruomenei?, – kalbėjo mero pavaduotojas. – Abejonių dėl skaidrumo kyla dar ir dėl to, nes bendruomeninės organizacijos pasirašinėjo sutartis, kuriomis įsipareigojo atlikti veiksmus, priskiriamus Telšių rajono savivaldybės tarybos kompetencijai? Kodėl jų niekas nekonsultavo, nesuteikė reikiamos teisingos teisinės informacijos? O gal konsultavo, bet savaip? Panagrinėjus bendruomenių paramos sutartis ir buvusio administracijos direktoriaus pasirašytą memorandumą man asmeniškai pastebima galima sąsaja tarp jų, susidaro įspūdis – lyg vienas dokumentas papildo kitą, juntama panašaus pobūdžio sakinių formavimo maniera ir braižas.“
M. Serva teigė, jog iš turimos informacijos, jis korupcijos riziką šioje istorijoje įžvelgia. „Ją įžvelgė ir STT. Manau, kad siekiant, jog bendruomeninės organizacijos ateityje patirtų maksimaliai didžiausią naudą, kad būtų užtikrintos visoms bendruomenėms vienodos, aiškios ir skaidrios sąlygos, reikėtų, kad Telšių rajono savivaldybės Antikorupcijos komisija ištirtų Jūsų minimą atvejį ir detaliai išsiaiškintų visas aplinkybes, kad ateityje nekiltų jokių galimų rizikų sudarant panašaus pobūdžio susitarimus, – „Telšių ŽINIOMS“ sakė vicemeras. – Jūsų klausimų pagrindu, šiek tiek palaukus, kol praeis atostogų vajus, kreipsiuosi į komisiją, kad imtųsi tyrimo ir išsamiai ištirtų visas aplinkybes.
Į klausimą, kokie sprendimai turėtų būti priimami, galėsiu atsakyti vėliau, kai (jei) antikorupcijos komisija išsamiau išnagrinės šią situaciją.“