
Vasario 15 d., pasitikdami Lietuvos valstybės atkūrimo dieną bei artėjančią Tarptautinę gimtosios kalbos dieną, „Kranto“ progimnazijos mokiniai rinkosi ne į tradicines pamokas, o buvo kviečiami dalyvauti įvairiose kūrybinėse ir aktyviose veiklose. Tai – raginimas rūpintis, globoti, gerbti ir puoselėti savo gimtąją kalbą. Juk jeigu nebūtų mūsų kalbos, tai nebūtų ir Lietuvos.
Per pirmąją pamoką visa bendruomenė išgirdo mokyklos direktoriaus P. Stulpino sveikinimo garso įrašą, sugiedojo „Tautišką giesmę“ ir papuošė pirmo aukšto fojė raudonais, žaliais, geltonais paukšteliais su linkėjimais Lietuvai.
Pradinių klasių mokiniai, pažiūrėję filmą „Neregėta Lietuva“, padovanojo Lietuvai „Gražiausio lietuviško žodžio vėrinėlį“. Vėliau atvėrė „Tautosakos skrynelę“: 1–2 kl. mokiniai minė mįsles, bandė atspėti žemaitiškus žodžius, 3–4 kl. mokiniai iš pabirusių žodžių dėliojo patarles, aiškino jų reikšmes. Visi mokėsi skaičiuotės ir žaidė lietuvių liaudies žaidimus. Be to, pradinių klasių mokiniai rungėsi dalyvaudami žaidime „Ar žinai?“ ir taip parodydami savo literatūrines žinias. Vėliau vaikai buvo pakviesti į kūrybines dirbtuves: piešė mėgstamiausią lietuviškos pasakos personažą, pasirinktos lietuvių autoriaus knygos iliustraciją, kūrė eilėraštuką apie Lietuvą arba savo geriausią draugą. Daugiausia emocijų sukėlė žaidimas „Lobio ieškojimas“. Dienos veiklą mokiniai su mokytojomis užbaigė lietuvių liaudies arba žemaitiška daina, taip pagerbdami gimtąją kalbą ir sveikindami Lietuvą su artėjančiu gimtadieniu.
Įvairios Gimtosios kalbos puoselėjimo dienos veiklos organizuotos ir 5–6 kl. mokiniams. Jie dalyvavo viktorinoje „Gimtojo žodžio paglostymas“ ir prisiminė svarbiausias Lietuvos istorijos datas, rašto kūrimosi kelią, pasitikrino, kokius lietuvių autorių kūrinius yra skaitę, ar taisyklingai vartoja populiarius lietuvių kalbos žodžius. Pažiūrėję filmą „Knygnešiai“, mokiniai žinias parodė „Protų mūšyje“ ir dar kartą įsitikino, koks duobėtas ir sudėtingas buvo lietuviškos knygos kelias. Ne vienas mokinys laukė aktyvaus žaidimo „Chaosas“.
Kadangi 2019-ieji paskelbti Žemaitijos metais, tad 7–8 kl. mokiniams organizuota kalbos mozaika „Būkem tėkrė i grynė žemaite“. Deja, šiuolaikiniam jaunam žmogui daug žemaitiškų žodžių ar posakių jau reikia paaiškinti. Tad pirmiausia mokiniai atliko užduotį „Proto mankšta“. Vėliau juoką sukėlė istorijos „Nesosirokavima“ skaitymas, drabužių „Muotrėškė pastraje“ atpažinimas. Juk ir kai kuriuos paukščius, gyvūnus ar augalus žemaičiai kitaip vadina. Tad moksleiviai suko galvas, ką reiškia „pylė“, „cyrolis“, „špuoks“, „vaišuokle“ ir kt., vertė į bendrinę kalbą žemaitiškus posakius. Kadangi mūsų Telšiai – Žemaitijos sostinė, mini viktorinoje „Telšē – ne Telšē be kalvų, Telšē – ne Telšē be meškų“ mokiniai spėliojo, kiek Telšiuose yra meškų, įvardijo Masčio ežero pakrantėje ant tiltukų „apgyvendintų“ meškiukų vardus, bandė atspėti, kuris iš jų yra arčiausiai mūsų mokyklos. Užduotis „Paskaitykėt žemaitiška – pabūkėt tėkrė žemaite“ buvo sudėtinga daugeliui mokinių. Be to, 7–8 kl. mokiniai žiūrėjo ir aptarė filmus „Lietuvių kalbos kilmė ir unikalumas“ bei „Lietuvių kalba viešajame gyvenime“, o dienos veiklą baigė aktyviu žaidimu „Chaosas“.
Gimtosios kalbos puoselėjimo diena – puiki pamokų alternatyva bei priminimas, jog turime didžiuotis savo gimtąja kalba, žemaičių tarme, jos turtingumu, grožiu, branginti ir puoselėti ją.
„Kranto“ progimnazijos lietuvių k. ir literatūros mokytoja G. JANKAUSKAITĖ