Trečiadienį Telšių rajono savivaldybės administracijos direktorius Kęstutis Trečiokas rajono žiniasklaidą sukvietė į spaudos konferenciją. Jos metu buvo supažindinta su preliminariu kitų metų Savivaldybės biudžetu. Anot K. Trečioko, rajonas jau antrus metus išgyvena finansinę sausrą, kuri, greičiausiai, tęsis ir ateinančiais metais.
Biudžeto projektas Tarybą pasieks gruodį
„Telšių rajonui jau antri metai yra finansiškai sunkūs, galima sakyti „sausringi“, – spaudos konferenciją pradėjo Telšių rajono savivaldybės administracijos direktorius K. Trečiokas, – tačiau šiaip ne taip – išgyvename. Bet tai mums kainuoja ir nervų, ir sveikatos, ir, žinoma, pinigų. Prieš kelias savaites gavome preliminarų kitų metų biudžetą. Apie jį norime papasakoti ir visuomenei.“
Pasak Telšių rajono savivaldybės administracijos Finansų skyriaus vedėjos R. Radimonienės, šių metų biudžeto skaičiai vėlavo – juos, dažniausiai Vyriausybė pateikdavo rugsėjo mėnesio viduryje. Todėl ir Savivaldybės administracija vėluos pateikti rajono biudžeto projektą svarstyti Tarybai: pirminė informacija rajono išrinktuosius pasieks dar šį mėnesį, per Telšių rajono savivaldybės tarybos posėdį. Pats biudžeto projektas svarstyti bus pateiktas tik gruodžio mėnesį.
Pakitimai rodiklių įstatyme
Telšių rajono savivaldybės administracijos Finansų skyriaus vedėjos teigimu, svarbūs pakeitimai yra numatyti Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatyme. „Visų pirma, pasikeitusi gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalis tenkanti vienam Savivaldybės gyventojui: jeigu šiais metais buvo 73,47 proc., tai kitais metais planuojama, kad bus 61,6 proc., – kalbėjo R. Radimonienė. – Finansų ministrė aiškina, kad tas skaičius susijęs su tuo, kad tikimasi, jog GPM augs. Todėl numatyta, kad savivaldybės negautų daugiau, nei gali. Telšių rajono savivaldybė, galima sakyti, gaus analogišką biudžetą, kaip ir šiais metais.“
Anot R. Radimonienės, kitais metais mokinio krepšelis toks, kaip ir šiais metais, – 3 310 Lt, tačiau atsiranda naujovė – ikimokyklinių įstaigų krepšelis. Pastarasis bus sudarytas iš ne mažiau nei 20 valandų per savaitę, o likusią dalį dengs savivaldybės iš savo biudžeto aplinkos lėšų.
Kalbėdama apie mokinio krepšelį (MK), Telšių rajono savivaldybės administracijos Finansų vedėja taip pat pabrėžė naujovę – kitais metais Savivaldybė galės perskirstyti ne 5 proc., kaip šiemet, bet 6 proc. MK lėšų.
„Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatyme atsiranda keletas punktų, nepalankių savivaldybėms, – pasakojo R. Radimonienė. – Ministerijoms yra palikta teisė perskirstyti tiek mokinio krepšelio lėšas, tiek socialinėms išmokoms skaičiuoti ir mokėti, taip pat darbo rinkos politikai formuoti skirtas lėšas. Todėl Savivaldybė tų lėšų praktiškai panaudoti negalės nei kreditoriniams įsiskolinimams metų gale dengti, nei kitoms socialinėms reikmėms. Tokia politika labai apsunkins Savivaldybės darbą, nes mūsų rajono biudžetą sudaro net 2/3 tikslinės dotacijos ir tik 1/3 lėšų Savivaldybės funkcijoms vykdyti.“
Neramina ir tai, kad atsiradus ikimokyklinių įstaigų krepšeliui mažės Savivaldybės biudžeto lėšos savarankiškoms funkcijoms atlikti. Dėl šių priežasčių nukentės Savivaldybės skolinimosi limitas, kuris iki šios dienos jau yra išnaudotas, o kitiems metams paliekamas toks pat, kaip ir šiemet. Taigi Savivaldybė neturės lėšų savo projektams, išskyrus Europos Sąjungos, vykdyti: einamieji remontai ir pan. Todėl gali atsitikti taip, kad kai kurių numatytų įgyvendinti projektų teks atsisakyti. Kokių? Anot Savivaldybės administracijos direktoriaus K. Trečioko, šis klausimas šiandien dar sprendžiamas.
R. Radimonienės teigimu, Telšių rajono savivaldybės administracijos vadovai, susipažinę su Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatymo pakeitimais, jau kreipėsi į Lietuvos savivaldybių asociaciją, Seimo narius Valentiną Bukauską, Almantą Petkų, Seimo Ekonomikos ir finansų komitetą, Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetą, kad būtų peržiūrėtas įstatymo projektas. Taip pat kreiptasi ir dėl to, kad „atidavus“ Savivaldybės biudžeto savarankiškoms funkcijoms atlikti lėšas ikimokyklinių įstaigų krepšeliui (apie 2 mln. Lt), būtų 5 proc. padidintas Savivaldybės skolinimosi limitas (nuo 40 iki 45 proc.). Prašyta padidinti ir skolinimosi limitą projektams, finansuojamiems iš Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos, nuo 30 iki 40 proc.
Biudžeto augimą lems socialinių išmokų lėšos
Bendrą 2011 m. Telšių rajono biudžetą sudarys 116 mln. Lt (2010 m. buvo 104,847 mln. Lt). Palyginus šiuos skaičius matyti, kad mūsų biudžetas didėja net 10,7 proc., tačiau šis augimas, anot Telšių rajono savivaldybės administracijos Finansų skyriaus vedėjos R. Radimonienės, dėl spec. tikslinių dotacijų valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti lėšų. „Pagrindinis augimas – socialinės išmokos, kurios, palyginti su šiais metais, numatomos net 80 proc. didesnės, – kalbėjo vedėja. – Planuojama, kad kitais metais socialiai remtinų žmonių skaičius išaugs beveik iki 100 proc. Šiais metais socialinėms išmokoms gavome 11 mln. Lt, o kitais metais šioje eilutėje numatomas net 21 mln. Lt.“
Pasak R. Radimonienės, analizuojant spec. tikslinių dotacijų valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti lėšas, susidaro įspūdis, kad kiekviena ministerija, kuruojanti tam tikrą funkciją, turėjo savo politiką, nes matoma, kad atsiranda funkcijų, kurioms finansavimas ženkliai didėja (pvz.: archyvinių dokumentų tvarkymas: 2010 m. skirta 71,5 tūkst. Lt, 2011 m. numatoma 89,9 tūkst. Lt, t. y. didėja net 25,73 proc.), o kitoms paliekamas sumažintas 2010 m. finansavimas.
Nuo liepos 1 d. Telšių rajono savivaldybei perduotos trys Telšių apskrities viršininko administracijai priklausiusios įstaigos: Telšių vaikų globos namai, kurčiųjų bei specialioji mokyklos. Dėl to rajono biudžete atsiranda nauja eilutė, kuri taip ir vadinasi „Spec. tikslinė dotacija perduotoms iš apskričių įstaigoms išlaikyti.“
„Šiais metais minėtos trys įstaigos dar buvo finansuojamos per ministerijų programas, – pasakojo R. Radimonienė. – Nuo kitų metų numatoma jas finansuoti iš kelių šaltinių. Pirmasis ir yra – spec. tikslinė dotacija perduotoms iš apskričių įstaigoms išlaikyti, kur numatomas kurčiųjų ir specialiosios mokyklų finansavimas – 1,465 mln. Lt, vaikų globos namų – 1,694 mln. Lt. Likusi finansavimo dalis – abiem mokykloms iš Savivaldybės biudžeto, o vaikų globos namų – už paslaugą arba bus finansuojama kaip ir biudžetinė įstaiga – iš Savivaldybės lėšų. Šis klausimas dar sprendžiamas.“
Taip pat 2011 m. rajono biudžete numatoma dar viena nauja eilutė – „Želdiniams ir želdynams inventorizuoti ir jiems įrašyti į nekilnojamojo turto kadastrą.“ Šiai funkcijai numatyta skirti 96 tūkst. Lt.