
„Telšių ŽINIŲ“ redakcija sulaukė raginimo pasidomėti, kaip Telšių rajono švietimo įstaigoms sekasi priimti ukrainiečių vaikus. Moteris, nenorėjusi viešai prisistatyti (redakcijai vardas, pavardė žinomi), sakė, jog dabar kai kuriems pedagogams tenka dirbti didesniais krūviais, nemažai papildomai ruoštis, nes klasė pasipildė keliais nelietuviškai kalbančiais vaikais.
Telšių rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vedėja Lina Leinartienė patikino, jog ukrainiečių vaikų priėmimas mūsų rajone vyksta sklandžiai. Į švietimo įstaigas jau priimti 42 mokiniai, su jais dirba pedagogai, švietimo pagalbos specialistai, mokytojų padėjėjai. Mokyklos šioje situacijoje nėra paliktos vienos, joms pagalbos ranką tiesia Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.
Aurelija SERVIENĖ
Vaikų priėmimas vyksta sklandžiai
Telšių rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vedėja L. Leinartienė teigė, jog ukrainiečių vaikų priėmimas vyksta sklandžiai. Visi vaikai, besimokantys pagal bendrojo ugdymo programas, yra priimami į arčiausiai jų gyvenamosios vietos esančią mokyklą, kurioje pagal jų amžių klasėse yra laisvų vietų. Pagal ikimokyklinio ugdymo programą besimokantys vaikai yra priimami į ikimokyklinio ugdymo įstaigą, jei joje yra laisvų vietų.
Iššūkiai
L. Leinartienės tvirtinimu, iš Ukrainos atvykę vaikai priimami mokytis su bendraamžiais į bendras klases ar grupes.
Ikimokyklinis ugdymas atvykusiems vaikams vykdomas pagal mokyklos parengtą ikimokyklinio ugdymo programą, prireikus vaikui teikiama švietimo pagalba. Priešmokyklinis ir bendrasis ugdymas teikiamas pagal bendrąsias priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas. Kiekvienam numatomas adaptacijos laikotarpis, kurio trukmė individuali. Adaptacijos laikotarpis skiriamas susipažinti su mokymosi aplinka, mokytojais, išsiaiškinti mokinių poreikius užsiimti jiems patraukliomis veiklomis, lankyti neformaliojo švietimo užsiėmimus, sklandžiai įsitraukti į mokyklos bendruomenės gyvenimą. Išsiaiškinus mokinio ar jo tėvų, globėjų tolesnio mokymosi lūkesčius, mokiniui parengiamas individualus ugdymo planas. Mokiniams, mokymą tęsiantiems Ukrainos mokyklose nuotoliniu būdu, priskirtos mokyklos siūlo neformaliojo švietimo užsiėmimus, kai kurias pamokas, pvz., fizinio ugdymo, technologijų, menų.
Mokyklos laisvos spręsti, kaip organizuoti vaikų ugdymą. Bendruosiuose ugdymo planuose ir jų pakeitime aptarti užsieniečių vaikų ugdymo organizavimo klausimai mokykloms yra žinomi ir taikomi praktiškai.
„Vis dėlto mokykloms iškyla sunkumų, ypač toms, į kurias atvyko daugiau ukrainiečių vaikų: kaip tinkamai organizuoti adaptacijos laikotarpį, kaip padėti mokytojui tobulinti kvalifikaciją (mokytojams trūksta žinių ir įgūdžių, kaip dirbti su iš užsienio atvykusiais vaikais), kaip tinkamai paskirstyti išaugusį mokytojų darbo krūvį, kaip išlyginti programų neatitikimus, parinkti kokybiškus vadovėlius, skirtus užsieniečių vaikų lietuvių kalbos mokymui, kaip sudaryti sąlygas mokiniams mokytis ukrainiečių kalbos ir pan.“, – kalbėjo vedėja ir pridūrė, jog mokyklos šioje situacijoje nėra paliktos vienos.
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija mokykloms pateikė informaciją dėl ukrainiečių vaikų ugdymo. Atsižvelgiant į šiandienos aktualijas Ukrainoje, Švietimo portale pateikiama informacija apie išteklius, kuriais mokytojai gali pasinaudoti organizuodami ugdymo procesą iš Ukrainos atvykstantiems mokiniams ar aptardami situaciją su klase, rengdami veiklas nacionalinio saugumo tema.
Mokykloms susidūrus su nenumatytomis situacijomis ar norint gauti daugiau informacijos apie ugdymo galimybes, Vilniaus lietuvių namai teikia nuotolines konsultacijas „Zoom“ platformoje, dalijasi sukaupta metodine medžiaga, teikia ekspertinę konsultacinę pagalbą visoms mokykloms, dirbančioms su atvykstančiais mokiniais (http://www.lietuviunamai.vilnius.lm.lt/index_files/ukrainos_vaiku_ugdymas.htm).
42 mokiniai
Kovo 31 dienos duomenimis, į rajono švietimo įstaigas priimti 42 ukrainiečiai mokiniai, kurie mokosi pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas.
Daugiausiai mokinių priimta į Varnių Motiejaus Valančiaus gimnaziją. Darželiuose daug vaikų nėra, daugiausiai, t. y. 3 vaikai, lanko Telšių lopšelį-darželį „Mastis“.
Mokestis neskaičiuojamas
Pasak vedėjos, vaikų į miesto darželius priimama tiek, kiek turima laisvų vietų. Nesant laisvų vietų, vaikai yra nukreipiami į dienos centrus, kuriuose vykdoma vaikų priežiūra.
Nuo balandžio mėnesio planuojama papildomai įsteigti dienos užimtumo centrą ukrainiečių vaikams, vietų skaičius – 30. Į šį centrą būtų įdarbinami asmenys, atvykę iš Ukrainos. Planuojama įdarbinti psichologę psichologinei pagalbai vaikams ir suaugusiesiems teikti. Dienos centras galėtų veikti ir kaip bendruomenės centras, jei toks poreikis kiltų.
„Telšių rajono savivaldybės tarybai yra pateiktas sprendimo projektas, kuriame numatoma, kad tėvų mėnesinis mokestis ugdymo aplinkai išlaikyti ir mokestis už vaiko maitinimą neskaičiuojamas užsieniečiams, pasitraukusiems iš Ukrainos dėl Rusijos Federacijos karinių veiksmų Ukrainoje“, – sakė vedėja.
Popamokinė veikla
Ukrainiečių vaikai gali rinktis visas mokyklos siūlomas neformaliojo švietimo programas, neformaliojo vaikų švietimo teikėjų programas bei dalyvauti Telšių sporto ir rekreacijos centro, Telšių meno mokyklos užsiėmimuose.
Telšių rajono savivaldybės tarybai yra pateiktas sprendimo projektas, kuriame numatoma atleisti nuo mokesčio užsieniečius, pasitraukusius iš Ukrainos dėl Rusijos Federacijos karinių veiksmų Ukrainoje, kurie lanko Telšių meno mokyklą ir Telšių sporto ir rekreacijos centrą. Mokyklose vykdomas neformalusis švietimas yra nemokamas.
Pamokos lietuvių kalba
Į klausimą, kokia kalba Telšių rajono mokyklose bus mokomi ukrainiečių vaikai, L. Leinartienė pažymėjo, jog adaptacijos laikotarpiu labai svarbu išsiaiškinti mokinio ir tėvų (globėjų, rūpintojų) tolesnio mokymosi lūkesčius, kurie tiesiogiai siejami su ateities planais, aptarti mokyklos siūlomus lietuvių kalbos mokymosi būdus. Priklausomai nuo galimybių ir pasirinkto būdo mokytis lietuvių kalbos, priklauso ir ugdymo organizavimas, kuris individualizuojamas ir taikomas prie besimokančiojo.
„Šiuo metu pamokos, kaip ir visiems klasės vaikams, dėstomos lietuvių kalba, tačiau mokytojai arba paskirti mokytojo padėjėjai pamokos turinį individualiai paaiškina rusų kalba, kurią vaikai gerai supranta ir kalba“, – sakė vedėja.
Priėmėme į savąją „Masčio“ šeimą
Telšių lopšelio-darželio „Mastis“ direktorė Danutė Popovič informavo, jog jų švietimo įstaigoje ugdomi 3 atvykusiųjų ukrainiečių vaikai: 1 priešmokyklinio ugdymo ir 2 ikimokyklinio ugdymo grupėje.
„Priešmokyklinėje grupėje mergaitė iš Kijevo adaptavosi ir surado kalbą su vienmečiais labai greitai, be sunkumų. Mokytoja, vesdama užsiėmimą vaikams, prasminius žodžius aiškina rusiškai. Kiti vaikai, kurių amžius yra 2,5 ir 3 metai, jaučiasi taip pat gerai. Pasak vienos iš jų mamos, Ukrainoje į darželį eiti nenorėjo, o Telšiuose net savaitgalį nori pas vaikus, į darželį. Manau, prie to prisidėjo mūsų mokytojų patirtis ir gerumas. Mokytojams dirbti sudėtingiau, nes vaikai reikalauja dėmesio, reikalauja paaiškinimų čia ir dabar. Noriu padėkoti mūsų bendruomenės tėveliams, kurie savo iniciatyva atnešė rūbelių ir avalynės, o darbuotojams – kad nupirko kanceliarinių prekių ir žaidimų ne tik šiems vaikams, bet ir kitiems vaikams iš Ukrainos“, – kalbėjo D. Popovič.