
Praėjusią savaitę UAB „Ekonominė nauda“ direktorė Laima Adamonienė Telšių rajono savivaldybės tarybos nariams pristatė UAB „Telšių regiono atliekų tvarkymo centras“ (TRATC) atlikto veiklos audito išvadas. Auditorė teigė, jog TRATC-as veiklą vykdo ganėtinai efektyviai, o vienintelė ženkli spraga bendrovės vidaus kontrolėje – tai stebėsenos stoka. Vertinti vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą pagrįstumą auditoriai nesiėmė. Esą tam reikalinga papildomai atlikti įmonės sąnaudų auditą. Tačiau L. Adamonienė įvardijo, kad telšiškiai, įsivedę dvinarę rinkliavą ir nustatę 70 proc. jos pastoviąją dalį ir tik 30 proc. kintamąją, nuėjo lengviausiu keliu. „Jūsų procentinė pastovioji dalis nutolino viziją „teršėjas moka“, – tvirtino UAB „Ekonominė nauda“ direktorė.
Antanas NEKRAŠIUS
Skaitytojams priminsime, kad TRATC-o akcininkės – Telšių, Plungės, Mažeikių rajonų ir Rietavo savivaldybės – nusprendė pirkti veiklos audito paslaugą. Veiklos audito techninėje specifikacijoje buvo nurodyta, kad paslaugos tikslas – išanalizuoti ir įvertinti TRATC-o veiklos procesus, jų efektyvumą ir pateikti rekomendacijas dėl bendrovės veiklos. Tikrinamas laikotarpis – 2017-ieji metai. Kiekviena akcininkė suformulavo konkrečias užduotis, į ką turėjo atsižvelgti auditoriai.
Pagrindinės auditoriui iškeltos akcininkių užduotys: apmokestinimo už komunalinių atliekų surinkimą pagrįstumas, mokesčių surinkimo ir skolų išieškojimo įvertinimas bei bendrovės atliktų viešųjų pirkimų, bendrųjų ir administracinių išlaidų pagrįstumo ir personalo valdymo efektyvumo vertinimas.
Atlikto audito išvados pirmiausia atgulė ant TRATC-o valdybos narių darbo stalo. Kiek vėliau pasiekė ir visų keturių savivaldybių tarybų narius.
„Vertinome, ar TRATC-as dirba efektyviai. Valdymo struktūra, taip pat atliekų tvarkymo sistema įmonėje yra reglamentuota ir veikia patikimai, – Telšių rajono savivaldybės tarybos nariams pristatydama audito išvadas kalbėjo UAB „Ekonominė nauda“ direktorė L. Adamonienė. – Užkliuvo tik stebėsena – tai didelė spraga vidaus kontrolėje. Per mažai vykdoma patikrinimų, nefiksuojami perpildyti konteineriai, nėra kontrolės. Ir tai suprantama, kai pamatai, kiek kontrolieriams yra skiriama per mėnesį lėšų kurui.“
L. Adamonienė teigė, jog įvertinti vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą pagrįstumą neatlikus įmonės sąnaudų audito negali. Tam reikalingi konkretūs skaičiai. Tačiau apie patį rinkliavos principą, kurį taiko Telšių rajono savivaldybė, turėjo ką pasakyti: „Dvinarės rinkliavos įvedimas išplėtė atliekų mokėtojų skaičių – įvesta pastovioji ir kintamoji rinkliavos dalis. Imta judėti link principo „teršėjas moka“. Tačiau pati jūsų pasirinkta procentinė rinkliavos struktūra – 70 proc. pastovioji, o kintamoji tik 30 proc. – neskatina gyventojų. <…> Viziją „teršėjas moka“ jūsų rajone įgyvendinama tik 30 proc., nes ta 70 proc. pastovioji dalis – tai solidarus visų prisidėjimas prie atliekų sutvarkymo, t. y. gyventojas sumoka nepriklausomai nuo to, teršia jis ar ne. <…> Tada ir stebėsena nukenčia, nes kam kontroliuoti: sėdi kontrolierius kaip apaštalas tešloje ir laukia, kol pastovioji rinkliavos dalis bus surinkta.“
Anot UAB „Ekonominė nauda“ direktorės, Plungės rajono savivaldybės taryba yra pasirinkusi 50 proc. pastoviąją dvinarės rinkliavos dalį ir kintamąją – 50 proc. Esą mūsų kaimynai yra truputį arčiau idėjos „teršėjas moka“. Bet idealiausias variantas būtų nustačius pastoviąją dalį 30 proc., o kintamąją 70 proc. „Tačiau kyla problema, kaip sukontroliuoti rinkliavos surinkimą: individualių namų savininkai turi atskirus konteinerius, o ką daryti su daugiabučių namų konteineriais? Reikalingi nauji techniniai sprendimai“, – kalbėjo L. Adamonienė.
Išklausęs auditorės ataskaitos Telšių rajono savivaldybės meras Kęstutis Gusarovas Tarybos narius informavo, jog potvarkiu jis sudarė darbo grupę, kuriai iki naujų metų, atsižvelgiant į audito išvadas, pavesta peržiūrėti vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą nuostatus bei patį rinkliavos dydį. „Gal net pavyks sumažinti rinkliavą“, – vylėsi rajono vadovas.
Atleido TRATC-o direktorių
Dar prieš mėnesį sklido kalbos, jog iš TRATC-o direktoriaus pareigų ketinama atleisti Rimantą Adomaitį, o tiksliau, spalio 1 dieną pasibaigus darbo sutarčiai – jos nepratęsti. Esą tokią iniciatyvą iškėlė plungiškiai, ją palaikė ir Mažeikių rajono savivaldybė.
Spalio 1-ąją įvyko TRATC-o valdybos posėdis. R. Adomaitis „Telšių ŽINIOMS“ patvirtino, kad nuo šios savaitės pradžios jau nebevadovauja TRATC-ui. Į klausimą, ar iš direktoriaus pareigų pasitraukė savo noru, ar valdybos sprendimu, R. Adomaitis atsakė: „Jeigu gavau išeitinę – reiškia, kad ne už „kalnieriaus“ buvau išmestas… Nesutapo strategijos: aš ir dalis TRATC-o valdybos narių manėme, jog reikia daryti vienaip, kiti valdybos nariai galvojo, kad kitaip. Išsiskyrus vizijoms, sutarėme, jog aš pasitrauksiu iš direktoriaus pareigų.“
R. Adomaitis TRATC-o direktoriaus pareigas ėjo nuo 2011 metų rugpjūčio mėnesio.
Vo, ir yra kandidatas į autobusų parko direktorius.
Nu, ilgai kandidato laukti neteko
Bet kaip mala š…. tas vargšelis – nesutapo vizijos. Matyt, nesutapo išplautų babkių sumos ir šveitė lauk?
Nu va Adomaiti, kitus mokinai kaip verslą daryt, knygas liepei skaityti apie ekonomiką, tai pats dabar sėsk ir pradėk nuo pradžiamokslio, nieko iš tavęs nėra, nebuvo ir nebus… Chamas!„Brūdas“ paskutinis ir t.t….