Tęsiame publikacijų ciklą apie Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) Savivaldybei derinti pateiktą išvadą dėl korupcijos rizikos analizės Telšių rajono savivaldybės ir jos kontroliuojamų įmonių veiklos srityse. Pareigūnai analizavo korupcijos riziką Savivaldybei priklausančiose įmonėse: SĮ Telšių butų ūkyje, UAB „Telšių autobusų parkas“, UAB „Telšių vandenys“, bei vertino korupcijos pavojus Savivaldybės sporto veiklos projektų finansavimo, įgyvendinimo ir kontrolės vykdymo srityse.
STT išvada apima bemaž 40 puslapių, pareigūnai analizavo laikotarpį nuo 2016 m. sausio 1 d. iki 2018 m. rugpjūčio 31 d.
Šioje publikacijoje apžvelgsime, kokias korupcijos rizikas STT pareigūnai nustatė SĮ Telšių butų ūkyje.
Antanas NEKRAŠIUS
Įmonės įstatai neatnaujinti ir nesuderinti su aktualiomis teisės aktų nuostatomis
Vertindami korupcijos rizikas SĮ Telšių butų ūkyje, STT pareigūnai atkreipė dėmesį, jog minėta įmonė vykdo veiklą vadovaudamasi Tarybos 2013 m. kovo 21 d. sprendimu patvirtintais įstatais, kurie nuo to laiko nebuvo keičiami ir suderinami su naujų įstatymų nuostatomis.
STT derinti teikiamoje išvadoje teigiama, jog SĮ Telšių butų ūkio, kaip ir UAB „Telšių vandenys“, valdybos darbo organizavimo reglamentas nėra atnaujintas ir pakankamai senos redakcijos, todėl atskirais atvejais neatitinka galiojančių teisės aktų. Pavyzdžiui, SĮ Telšių butų ūkio 2011 m. spalio 13 d. patvirtintame valdybos darbo reglamente tik deklaratyviai nustatyta valdybos kvorumo ir balsavimo tvarka, neaišku, kokia tvarka valdyba kartą per metus už savo darbą atsiskaito ir teikia finansinės atskaitomybės dokumentus. Be to, šios įmonės reglamente nurodyta valdyboje svarstytinų ir tvirtintinų materialiojo ir nematerialiojo turto įsigijimo sandorio vertė litais (5 000 Lt) ir iki dabar nekonvertuota pasikeitus Lietuvos Respublikos nacionalinei valiutai.
Atskirais atvejais vadovas neteikė informacijos valdybai dėl sandorių
Išvadoje teigiama, jog Valstybės ir savivaldybių įmonių įstatyme nustatyta, kad įmonės vadovas turi teisę sudaryti sandorius, tačiau įmonės įstatuose gali būti nurodyti sandoriai, kuriems sudaryti būtina turėti valdybos, o jeigu valdyba nesudaroma, – įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos išankstinį pritarimą. Pagal SĮ Telšių butų ūkio 2011 m. patvirtintą valdybos darbo reglamentą, įmonės direktorius yra įpareigotas pateikti informaciją valdybai spręsti ir tvirtinti dėl materialiojo ir nematerialiojo turto įsigijimo sandorių, kurių vertė viršija 14 493 Eur. Kitų išlygų dėl materialiojo ir nematerialiojo turto įsigijimo sandorių, kurių vertė viršija reglamente nustatytą vertę, nenumatyta.
STT pareigūnams detaliau susipažinus su valdybos protokolais ir viešųjų pirkimų informacinės sistemos duomenimis, nustatyta, kad atskirais atvejais šios nuostatos įmonėje nesilaikyta, nes, pavyzdžiui, automobilių degalų pirkimo (2016 m. gegužės mėn. sandorio suma – 139 451 Eur), statybos rangos darbų ir projektavimo paslaugų pirkimo (2017 m. rugpjūčio mėn. sandorio suma – 89 775 Eur), elektros prekių pirkimo (2018 m. balandžio mėn. sandorio suma – 44 127 Eur ir 2017 m. vasario mėn. sandorio suma – 45 060 Eur), santechnikos prekių pirkimo (2018 m. kovo mėn. sandorio suma – 34 195 Eur) sandoriai nesvarstyti ir netvirtinti įmonės valdyboje, nors jų vertė ir viršijo 14 493 Eur sumą.
Pareigūnai rekomenduoja tobulinti SĮ Telšių butų ūkio teisinį reglamentavimą ir įmonės vadovo atskaitingumą valdybai, numatant pareigą informuoti ir gauti valdybos sutikimą apie tam tikrų pirkimų procedūras iki objekto įsigijimo ir sutarties pasirašymo. Priešingu atveju vadovo vienasmeniški sprendimai be išankstinio valdybos suderinimo, lėšų skaičiavimų gali būti nepakankamai atsparūs korupcijai.
Be to, SĮ Telšių butų ūkio direktorius Artūras Liauzginas, kaip ir kiti įmonės viešųjų pirkimų procesuose dalyvaujantys asmenys, pagal Viešųjų pirkimų ir Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymų reikalavimus nėra deklaravę privačių interesų.
Darbuotojai neatlygintinai naudojosi pirties paslaugomis
STT pareigūnai, susipažinę su SĮ Telšių butų ūkio įstatais, valdybos protokolais ir finansinėmis veiklos ataskaitomis, nustatė, kad įmonė vykdo visuomeninius poreikius tenkinančią ir fizinę gerovę užtikrinančią veiklą (pirties paslaugas), tačiau ši veikla finansinių metų pabaigoje yra nuostolinga dėl vėluojančio Savivaldybės atsiskaitymo. Įmonės atstovas pareigūnams esą paaiškino, kad pirties paslaugos gyventojams yra reikalingos, turi paklausą, bet Savivaldybė nėra reglamentavusi šių paslaugų teikimo kompensavimo tvarkos, pildytinų dokumentų, kompensuotinų lėšų sumokėjimo terminų. Todėl pati Savivaldybė savo įmonei pirties paslaugų kompensavimo skolą dažniausiai sumoka tik kitais finansiniais metais. Pavyzdžiui, 2016 metų pirties paslaugų nuostolį (4 658 Eur) Savivaldybė sumokėjo 2017 metais, 2017 metų nuostolį (8 427 Eur) – 2018-aisiais.
Taip pat antikorupciniu požiūriu kritiškai įvertintas SĮ Telšių butų ūkio valdybos 2017 m. priimtas sprendimas, kuriuo du kartus per mėnesį leista įmonės darbuotojams (2018 m. rugpjūčio mėn. duomenimis, įmonėje dirbo 57 darbuotojai) neatlygintinai naudotis pirties paslaugomis, nenumačius šių nuostolių kompensavimo tvarkos, tikslių šios nemokamos paslaugos teikimo skaičiavimų bei tokio pobūdžio paslaugų teikimo apskaitos ir kontrolės.
Siekiant sumažinti piktnaudžiavimo ar korupcijos pasireiškimo tikimybę, STT pareigūnai siūlo detaliai reglamentuoti SĮ Telšių butų ūkio teikiamų pirties paslaugų kompensavimo tvarką, įvertinti įmonės finansines galimybes dėl darbuotojams taikomos išskirtinės lengvatos – neatlygintinai naudotis pirtimi.
A. Liauzgino komentaras
SĮ Telšių butų ūkio direktorius A. Liauzginas „Telšių ŽINIOMS“ teigė susipažinęs su STT parengta ir Savivaldybei perduota derinti korupcijos rizikos ataskaita. Pasak vadovo, ataskaitoje yra šiek tiek neatitikimų. Esą prievolę su įmonės valdyba derinti materialiojo ir nematerialiojo turto įsigijimo sandorius, kurie viršija 14 493 Eur sumą, STT pareigūnai interpretavo neteisingai. „Visi įmonės komercinei veiklai reikalingi sandoriai vykdomi per viešuosius pirkimus, t. y. atlieka Centrinė perkančioji organizacija. Jų derinti su valdyba nereikia. Ši prievolė galioja tik įsigyjant nekilnojamąjį turtą, – „Telšių ŽINIOMS“ pasakojo A. Liauzginas. – Mes tai pareigūnams paaiškinome. Jie sutiko, bet liepė tai įrašyti įmonės įstatuose.“
Dėl leidimo SĮ Telšių butų ūkio darbuotojams neatlygintinai naudotis pirties paslaugomis A. Liauzginas aiškino, jog šia galimybe darbuotojai per dvejus metus praktiškai nesinaudojo. Esą jei ir apsilankydavo pirtyje – tai 1 ar 2 asmenys per mėnesį. SĮ Telšių butų ūkio vadovas teigė, jog bus prašoma valdybos panaikinti 2017 m. sprendimą, leidžiantį du kartus per mėnesį įmonės darbuotojams neatlygintinai naudotis pirties paslaugomis.