
Gimnazistai
Balandžio 8-ąją Vilniuje, „Crowne plaza“ viešbutyje, vyko baigiamasis projekto „Tyrinėjimo menas: mokomės bendruomenėje“ renginys. Projektas įgyvendintas nuo mokslo metų pradžios, jį jau keletą metų vykdo asociacija „Kūrybinės jungtys“.
Šiemet projektas buvo finansuojamas kaip Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos parengto didžiulio projekto „Kultūrinės edukacijos sistemos modernizavimas“ dalis. Telšių Žemaitės gimnazija pateko tarp dvidešimt devynių šalies mokyklų, pakviestų dalyvauti „Kūrybinėse jungtyse“. Šis projektas ypatingas tuo, kad jame dalyvauja didžiulis būrys kuriančių menininkų – režisierių, aktorių, meno kritikų, taip pat įvairių sričių profesionalų praktikų – psichologų, dizainerių, verslo vadybininkų ir daugelis kitų. Jie ateina į mokyklas ir dirba kartu su jų bendruomenėmis.
Pagrindiniai dalykai, į ką „Kūrybinės jungtys“ orientuojasi, yra XXI amžiaus kompetencijos, tokios kaip kritinis mąstymas, kūrybiškumas, bendradarbiavimas ir lyderystė. Pasakyti paprasta, tačiau šioms kompetencijoms suteikti „kūną“ yra tikrai nemažas iššūkis. Beveik aštuonis mėnesius Telšių Žemaitės gimnazijoje buvo dirbama dviem kryptimis. Režisierė Jurgita Beatričė Rudėnaitė kartu su IVb klasės gimnazistais bei jų klasės vadove ir anglų kalbos mokytoja Ele Kakanauskiene ir lietuvių kalbos mokytoja Sonata Albrikiene nusprendė lavinti moksleivių viešojo kalbėjimo įgūdžius, kad gimnazistai būtų savimi ir reikštų savo autentiškas mintis bei pažiūras. Mokėti viešai kalbėti, pasakyti, kas tau reikšminga, ir įtikinti kitus – tai ir menas, kartu ir labai reikalingas įgūdis šiuolaikiniame pasaulyje. Užsiėmimai vyko ne tik gimnazijoje, bet ir Telšių Žemaitės dramos teatre, Vilniaus dailės akademijos Telšių galerijoje ir Telšių fakultete, „Sinchrono“ konferencijų salėje atliekant kūrybines užduotis, stengiantis išlaisvėti, rasti savo kalbėjimo stilių, įgauti pasitikėjimo savo jėgomis, kartu ruošiantis lietuvių kalbos įskaitai, anglų kalbos kalbėjimo egzamino daliai ir apskritai gyvenimui.
Kaip galutinis projekto produktas buvo sukurtos devynios tinklalaidės, kuriose IVb klasės gimnazistai kalba, diskutuoja jiems aktualiomis temomis ieškodami, atskleisdami savo autentiškumą. Kiekvieną penktadienį pasirodo po vieną tinklalaidę ir jas visada galite paklausyti „Youtube“ kanale „Akšėn Čė“.
Mokytojai
Kita projekto dalis buvo darbas su mokytojais, nes jie irgi privalo keistis atskleisdami savo naujas galias, išmokti dirbti su XXI amžiaus kompetencijomis.
Gimnazijoje į klubą susibūrė keturiolika pedagogų. Su mokytojų klubu dirbo meno istorikė Rima Povilionytė, klubo veiklą kuravo lietuvių kalbos mokytoja S. Albrikienė. Žemaitės gimnazijos pedagogai savo iššūkiu pasirinko kūrybiškai vesti pamokas apie kritinį mąstymą. Patys mokytojai daug dirbo, mokėsi, kūrė.
Išvažiuojamosios sesijos metu Plungėje, Oginskių rūmuose, gimė pagrindinė tyrinėjimo tema – gyvenimiškos aistros. Ir kiekvienas klubo mokytojas savo dalyko pamokose remdamasis ugdymo turiniu tyrinėjo šias aistras – kūrybos aistra, pinigų aistra, daiktų aistra, šokio aistra, aistra tyrinėti Žemaitiją ir dar nemažai kitų. Tyrinėjimo procesas buvo labai įtraukiantis, mokytojai patys degė aistra darbui, kolegos mielai vaikščiojo vieni pas kitus į pamokas, nuoširdžiai dalijosi, buvo nustebinti savo ir kolegų kūrybiškumu. Kaip projekto produktas buvo suplanuotos 4 integruotos pamokos, o įvyko 16 integruotų pamokų ir 6 individualios atviros pamokos, kuriose išbandyti nauji metodai.
Baigiamasis renginys įvyko kovo 30 dieną Telšių Žemaitės gimnazijoje, kur mokytojų klubo nariai dalijosi savo gerąja patirtimi su viso rajono mokytojais. Renginys kitoks, nes gimęs be prievartos, iš aistros tyrinėjimui, atradimams, užkrėtęs mokytojus naujai ir su entuziazmu pažvelgti į savo darbą. Toks ir buvo projekto tikslas – pasėti tyrinėjimo meno sėklą tarp mokinių, mokytojų, suburti tikrą mokytojų klubą, kuris toliau augintų šitą medį su kritinio mąstymo, kūrybiškumo, smalsumo, vaizduotės, bendradarbiavimo vaisiais.
Elė KAKANAUSKIENĖ