
Medicina – sritis, kuri sulaukia bene daugiausiai gyventojų diskusijų. Juk žmogus tiek ateina į šį pasaulį padedamas mediko, tiek ir palieka jį dažnu atveju mediko prižiūrimas. Sveikata – brangiausias žmogaus turtas, tad kiekvienas norime gauti kuo profesionalesnes sveikatos priežiūros paslaugos ir, žinoma, laiku. Deja, norai su realybe ne visada sutampa, tad ir atgarsiai apie medicinos personalo darbą – įvairūs.
Artėjant balandžio 27-ajai – profesinei medicinos darbuotojų šventei – pasidomėjome, kaip telšiškiai vertina sveikatos priežiūros paslaugas Telšiuose, su kokiomis problemomis susiduria. Telšiuose veikiančių sveikatos priežiūros įstaigų vadovai komentuoja, kaip pandemija pakeitė jų darbą, ir dalijasi šiandieninėmis aktualijomis.
Monika GIRDVAINĖ
Specialistų trūkumas ir didelės eilės
Socialinio tinklo „Facebook“ „Telšių ŽINIŲ“ paskyros sekėjai, pakviesti padiskutuoti apie sveikatos priežiūros paslaugas Telšiuose, buvo labai aktyvūs. Bene daugiausiai gyventojų teigė susiduriantys su medikų trūkumo problema.
Anot komentatorių, Telšiuose itin trūksta šių konsultuojančių gydytojų: dermatologų, okulistų, alergologų, kardiologų, neurologų, endokrinologų, gastroenterologų, reabilitologų, dantų implantuotojų.
Gyventojų teigimu, dėl šių specialistų trūkumo neretai pas dirbantį vieną ar kelis šios srities specialistus užsiregistruoti sunku, o ir tai padarius vizito dažnai tenka laukti kelis mėnesius.
„Labai reikia gastroenterologų, eilėje laukti tenka mėnesį ir du. O jeigu negauni talono, turi vykti į kitą miestą. Žmonių poreikis per didelis, kurio negali atliepti gydytojai“, – komentavo Regina Jankauskienė. Jai pritarė Asta Jonauskienė, sakydama: „Jei negali laukti 3–4 mėnesius, belieka gydytis privačiai. O jei neturi eurų, belieka visas ligas žmonėms užleisti tiek, kad jau kai atšliauši, na, gal paguldys į ligoninę, kad pasakytų: „O kur anksčiau buvot?“
Gyventojai guodėsi, kad ilgą laiką laukdami eilėse dėl vizito pas specialistą griebdamiesi šiaudo gydosi patys.
„Man tai labiausiai „patinka“, kai daktarai sako žmonėms: tik patys neužsiimkite gydymu namuose. Tai, kaip jūs sakot, arba žmogus per 2–3 mėnesius numirtų, arba dažnai tie išrašyti vaistai niekuo nepadeda, belieka tik žolelės, pagal save atsirinkti maisto produktai ir dar visokie kitokie burtai“, – nuomonę dėstė Jurgita Aleksandravičiūtė.
Paminėta ir medikų amžiaus problema. Telšiškių teigimu, trūksta jaunų specialistų: „Pažiūrėkit į mūsų veteranus, ir aiškint nieko nebereikia – kokių metų sulaukę dirba, dar užima vietas, jauniems neužleidžia. Nors nelabai kas ir nori į Telšius už mažus atlyginimus“, – komentavo Sigita Bielskienė.
Apie gydytojų konsultantų poreikį
Regioninės Telšių ligoninės direktorė Jovita Seiliuvienė, komentuodama gyventojų išsakytą medikų trūkumo problemą, teigė, kad gydytojų konsultantų etatai yra skaičiuojami pagal rajono gyventojų skaičių ir poreikį regione. Tai nustato valstybinės ligonių kasos ir skiria finansavimą.
„Regioninės Telšių ligoninės Konsultacinėje poliklinikoje dirba dvi gydytojos endokrinologės, penki gydytojai chirurgai, viena gydytoja urologė, du otorinolaringologai, dvi gydytojos kardiologės, dvi gydytojos neurologės, viena dermatovenerologė, viena gastroenterologė, viena infekcinių ligų gydytoja, penki ortopedai-traumatologai, gydytoja dietologė, trys gydytojos reabilitologės, neurochirurgas, oftalmologas, vaikų ligų gydytoja, vaikų ir suaugusiųjų pulmonologės, vaikų kardiologas, endoskopuotojai, echoskopuotojai ir kiti. Gydytojai konsultantai dirba pagal savo užimamus etatus. Labiausiai pacientais apkrauti kardiologai, neurologai bei odos ligų gydytoja. Eilės vizitui pas juos susidariusios nuo trijų savaičių iki trijų mėnesių“, – informavo J. Seiliuvienė.
Vadovė pažymėjo, kad, siekdama pritraukti jaunų specialistų, kartu su Telšių rajono savivaldybe Telšių ligoninė vykdo bendrą projektą – dengiamos jaunų gydytojų rezidentūros studijų išlaidos. Šia galimybe jau pasinaudojo per dvidešimt jaunų gydytojų. Šiuo metu rezidentūros studijų išlaidos kompensuojamos keturiems specialistams.
J. Seiliuvienė priminė galiojančią tvarką: siuntimą dėl ligonių kasų kompensuojamos gydytojo specialisto konsultacijos išduoda šeimos gydytojas arba kitas gydytojas specialistas. Siuntimas išduodamas, jei siunčiančiam gydytojui reikia pasikonsultuoti dėl paciento sveikatos būklės, nustatyti ar patikslinti diagnozę. Išduodamas siuntimą medikas pacientui turi nurodyti bent 3 gydymo įstaigas, kuriose dirba siuntime nurodytos profesinės kvalifikacijos gydytojas.
Šią patvirtintą konsultacijų teikimo tvarką, ligoninės vadovės teigimu, iškreipė šalyje įvesta ekstremalioji situacija, susijusi su COVID-19 ligos išplitimu, karantino režimas.
„Labai norėčiau pakartoti ir akcentuoti, kad esant sveikatos problemoms kiekvienas asmuo, kuris yra draustas privalomuoju sveikatos draudimu, pirmiausia turi kreiptis į savo šeimos gydytoją. Tik po šeimos gydytojo apžiūros, jo atliktų tyrimų ir skirto gydymo plano nesant efekto, šeimos gydytojas siunčia pas specialistą konsultuotis“, – komentavo ligoninės direktorė.
Pacientams trūko kontaktinių konsultacijų
Gyventojai išsakė nepasitenkinimą ir dėl to, kad per pandemiją dauguma pirminio lygio sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių centrų ar šeimos gydytojų kabinetų savo pacientams konsultacijas teikė ne įprastu kontaktiniu, o nuotoliniu būdu. Tai tebevyksta iki šiol. Stebimasi, kaip galima gydyti telefonu. Esą skirti gydymą neatlikus tyrimų – pasityčiojimas iš pacientų.
„Persirašiau iš kito miesto jau pusantrų metų, bet dar nė karto nemačiau gydytojos, nors sergu lėtinėmis ligomis“, – komentavo gyventoja Alma Almute.
Telšių rajono pirminės sveikatos priežiūros centro direktorė L. Jurytė-Zakarauskienė pripažįsta, kad per pandemiją nukentėjo sveikatos priežiūros paslaugų kokybė – padaugėjo pacientų, sergančių lėtinėmis ligomis, atsirado apleistų ligų atvejų.
Direktorės teigimu, pandeminė situacija stresą kėlė ne tik pacientams, bet ir medikams – jiems teko didelė atsakomybė iš nuotolio įvertinti paciento būklę. Be to, dėl šios ligos gydytojams buvo labai daug popierinio darbo: gausa nedarbingumų, pažymų ir pan. paslaugų.
„Visiškai atsisakyta kontaktinių paslaugų mūsų įstaigoje niekada nebuvo. Be abejo, pacientams buvo sunkumų patekti pas gydytoją, nes ribojimų buvo daug, o ir medikai daugiau stengėsi spręsti problemas nuotolinėmis konsultacijomis, siekdami išvengti užsikrėtimo COVID-19 liga. Pajutome, kad per tuos dvejus metus susiformavo ir medikų, ir pacientų klaidingi įpročiai – vengti kontaktinių konsultacijų. Todėl atlikome vidaus medicininį auditą dėl kontaktinių ir nuotolinių paslaugų teikimo. Įvertinę rezultatus pastebėjome, kad reikalinga imtis priemonių ir atnaujinti kontaktinių konsultacijų tvarkas. Todėl buvo nutarta įstaigoje įvesti skubių skambučių registracijas, kad pacientas tą pačią dieną paskambinęs skubiu atveju galėtų būti priimtas. Suteikta galimybė registruotis į kontaktinę konsultaciją tiek per išankstinę pacientų registraciją internetu, tiek registratūroje. Pacientas gali pats rinktis, kokios konsultacijos jam reikia“, – apie dabartinę darbo tvarką kalbėjo L. Jurytė-Zakarauskienė.
Įžvelgia ir konsultacijų telefonu naudą
Klinikos „InMedica“ Telšių padalinio vedėja Raimonda Virketienė teigė, kad tai, jog dalis konsultacijų perėjo iš kontaktinių į nuotolines, labai pasiteisino. Pandemijos metu šios įstaigos pacientai galėjo patekti pas gydytoją dėl kontaktinės konsultacijos, tačiau pakartotinis vizitas, gydytojo komentaras po apsilankymo pas kitus specialistus, tyrimų rezultatų interpretavimas ar gydymo eigos sudėliojimas persikėlė į nuotolį.
„Taip ir patiems pacientams paprasčiau, kai nereikia dalies dienos laiko planuoti vizitui į gydymo įstaigą. Atsiradus šiam pakeitimui gydytojai irgi galėjo geriau suplanuoti dieną, ramiau peržvelgti paciento istoriją ir pasiruošti skambučiui, o atvykusiems į kontaktines konsultacijas skirti daugiau laiko“, – dėstė R. Virketienė.
Panašios nuomonės laikosi ir Telšių šeimos sveikatos centro direktorė Virginija Šmitaitė-Čiurauskienė, teigdama, kad požiūris į nuotolines konsultacijas keičiasi – dauguma pacientų supranta, kad daug iškilusių sveikatos problemų ir klausimų galima išspręsti per nuotolį.
„Tai palengvina ir darbuotojų, ir pacientų kasdienybę – juk kartais į klausimą reikia tik trumpo atsakymo. Tokiu būdu sutrumpėja eilė prie gydytojo kabineto, ir žmonės, kuriems tikrai reikia kontaktinės konsultacijos, ją lengviau ir greičiau gali gauti, o sunkiai judančiam ar toli gyvenančiam pacientui nebūtina vykti į įstaigą dėl, atrodo, nelabai reikšmingos problemos“, – kalbėjo V. Šmitaitė-Čiurauskienė.
Ligoninėje vėl teikiamos visos paslaugos
J. Seiliuvienė informavo, kad Regioninėje Telšių ligoninėje dabar jau teikiamos visos paslaugos kaip ir prieš pandemiją. Sustabdyta tik Psichiatrijos skyriaus veikla. Ligoninėje šiuo metu yra 173 stacionarinės lovos, veikia 10 stacionarinių skyrių. Per 2021 metus stacionare gydyti 6 276 ligoniai, atitinkamai ambulatorinių apsilankymų buvo 127 797, o konsultacijų suteikta 110 812. Visi pacientai, kaip ir karantino metu, yra priimami ir konsultuojami kontaktiniu būdu.
Be to, nuo balandžio 20-osios uždarytas COVID-19 skyrius. Pacientai, kuriems reikalingas stacionarinis gydymas dėl COVID-19 ligos, vežami į Respublikinę Šiaulių ligoninę.
Pagyrimai medicinos darbuotojams
Telšiškiai išsakė ne tik kritiką, bet ir daug gerų žodžių gydytojams specialistams, šeimos gydytojams. Daug pacientų pagyrų dėl nuoširdaus, atidaus, pasiaukojamo darbo sulaukė šeimos gydytojos Irina Kim, Virginija Šmitaitė-Čiurauskienė, Indrė Misevičiūtė, Auksa Dovydaitienė, Virginija Šiaulytė, Kristina Vapsaitė, Violeta Vengalienė, Violeta Šilinskienė ir Andrius Šilinskas, Elvyra Sipavičienė su slaugytoja J. Sabaliauskiene. Dalis komentatorių teigė esantys patenkinti Telšių rajono pirminės sveikatos priežiūros centro kolektyvo, o ypač registratūros darbuotojų darbu – jos laiku suteikia informaciją, o jei negali atsiliepti iš karto – visada perskambina.
Gerų žodžių už nepriekaištingą darbą negailėta ir Regioninės Telšių ligoninės personalui – gydytojui akušeriui-ginekologui Tomui Lūžai ir jo vadovaujamam Akušerijos-ginekologijos skyriui, gydytojui ortopedui-traumatologui Ali Khalil Chahine.
„Labai šaunios reabilitacijos procedūras atliekančios moterytės, sukasi kaip bitutės, ypač Paulina Vitkauskienė“, – komentavo gyventoja.
Monika Cyplys rašė: „Mūsų šeimos gydytoja Irina Kim yra tiesiog fantastiška. Negalėčiau visiškai nieko neigiamai pasakyti. Visada, kiek turėjome problemų, tiek aš, tiek vyras, tiek vaikai, padėjo greitai ir kaip galėjo. Ligoninėje teko susidurti su fantastiškais gydytojais priimamajame ir skyriuose, tačiau pasitaikė ir tragiškų. Esu labai dėkinga už šaunią priežiūrą gimdymo skyriuje. Gydytojas Tomas Lūža tikrai profesionalus. Tačiau ten yra ir jo kolegė, kuri net neverta gydytojos vardo.“
Mediko pareiga – būti žmogumi
Gerų atsiliepimų dėl atsakingo darbo sulaukianti šeimos gydytoja V. Šmitaitė-Čiurauskienė, paklausta, kas pandemijos metu padėjo išlaikyti ryšį su pacientu, sakė: „Svarbiausia mediko pareiga – padėti tam, kam pagalba reikalinga, suprasti ir užjausti tą, kuriam to reikia, juk gydytojas dažnai ne tik gydytojas, bet ir žmogus, kuris išklauso, pataria ne tik sveikatos ir gydymo klausimais, kartais tampa lyg draugas, į kurį galima kreiptis, kai neramu, negerai, ar norisi kam nors išsikalbėti. Todėl, mano nuomone, gydytojas turi būti tiesiog žmogumi, o tik paskui, „tyliai“ gydytoju. <…> Visi esame skirtingi, todėl ryšį užmegzti ir išlaikyti nėra lengva, kartais tenka prisiimti pacientų rūpesčius, bėdas ir ligas kaip savo, įsivaizduoti, kaip pacientas jaučiasi. Svarbu, kad gydytojui ar kitam personalo nariui kiekvienas pacientas, didelis ar mažas, senas ar jaunas, būtų reikšmingas ir vienodas, tai padeda palaikyti ryšį. Visos šios pastangos turi kainą, reikalauja aukoti asmeninį laiką, tačiau paciento pasakytas geras žodis ar geras gydymo rezultatas atperka prarastą laiką.“
Netradicinė medicina https://netradicinemedicina.com/ com
LABAI TRŪKSTA JAUNŲ GYDYTOJŲ
Aš tai vaistinių darbuotojams dėkoju,skauda skrandį skiria siuntimą užsiregistruoji pasako po 6 savaičių atvykite,eini į vaistinę pasibėdavoji ,pataria kokius vaistus nusipirkti ir uz poros dienų niekas neskauda o ne už poros mėnesiu