
Dalyvavimas viešuosiuose konkursuose suteikia galimybę jauniems verslams įsitvirtinti rinkoje, o tiems, kurie jau seniai siūlo savo paslaugas – užtikrinti paslaugų arba prekių kokybę. Tiesa, nors šiuo metu internete galima rasti labai daug informacijos, kuri yra susijusi su dalyvavimu konkursuose, tačiau dažniausiai viskas pateikta teisės aktais, tad suprasti gana sunku.
Siekdami palengvinti dalyvavimą naujokams – nurodysime esminius punktus, žingsnius, kuriais sekant – dalyvavimas bus ne tik paprastas, tačiau taip pat ir sėkmingas.
Viešųjų konkursų galimybės ES
Lietuvos verslininkai gali pasinaudoti galimybe dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, kuriuos organizuoja ne tik mūsų šalies valstybinės organizacijos, tačiau ir kitų Europos Sąjungos šalių organizacijos. Kiekvienais metais viešiems pirkimams ES tenka apie 16 % BVP, o tai dažniausiai siekia apie 500 mlrd. uurų. Žinoma, dažniausiai masyviuose pirkimuose dalyvauja tik didelės Lietuvos įmonės, kurios yra pajėgios atremti kitų šalių verslininkus. Štai todėl mažam ir vidutiniam verslui siūlome pradėti nuo Lietuvos rinkos.
4 etapų konkursų eiga
Visi viešieji konkursai vykdomi remiantis keturiais pagrindiniais etapais, kurie yra vykdomi per tam tikrus nustatytus terminus. Kiekvienu atveju terminai yra visi kitokie, tad planuodami dalyvauti konkurse – turite būtinai susižinoti laiko tarpus per kuriuos reikia pateikti užklausas, kurie yra skirti klausimų pateikimui, dokumentų pristatymui ir panašiai. Jeigu Jums atrodo, kad pateikti terminai yra per trumpi – pirmiausia kreipkitės su užklausa į organizaciją ir tokiu atveju, kai atsakymas negautas arba nėra konkretus – detaliau galima užklausti VP Komisijos, kurios tikslas užtikrinti, kad pirkimai būtų vykdomi legaliai.
Taigi, patys svarbiausi žingsniai yra:
- Viešųjų konkursų paieška ir vertinimas.
Viešųjų pirkimų įstatymas numato, kad organizacija apie planuojamą konkursą turi kuo plačiau paskleisti žinią. Tokiu atveju kuo daugiau verslininkų ją pamatys ir galės įvertinę – rinktis labiausiai tinkamą. Šiuo atveju geriausias pasirinkimas yra užsiprenumeruoti naujienlaiškį apie konkursus. Tokias paslaugas teikia ne vienas internetinis puslapis, tad sudarykite planą ir pats pirmas sužinokite apie naujausius pasiūlymus. Liks daugiau laiko patraukliam pasiūlymo pateikimui ir tinkamam savęs pristatymui.
- Dalyvavimo konkurse eiga.
Tai bene svarbiausias etapas, kurio metu tiekėjas pateikia pasiūlymą organizacijai. Šiuo atveju reikia kuo daugiau dėmesio skirti smulkmenoms, kadangi jų vertinimo metu dažniausiai ir randamas tinkamiausias kompromisas. Žinoma, pateikite dokumentus, kurie yra reikalingi kvalifikacijos įrodymui, taip pat kelis kartus patikrinkite sumas, ar jos yra nurodomos tinkamai, tiek skaičių po kablelio, kiek reikia, taip pat – detalizuokite siūlomo objekto charakteristikas. Tai yra Jūsų pasiūlymas, tad kuo jis bus detalesnis ir konkretesnis – tuo paprasčiau organizacija galės suprasti – ar jis patenkina lūkesčius. Taip pat remiantis šiuo pasiūlymu yra sudaroma vėlesnės konkurso įgyvendinimo sutartis, tad svarbu nedidinti savo lūkesčių, jeigu nesate tikras, ar būsite gebus juos įgyvendinti.
- Laimėtojo nustatymas.
Malonus etapas, deja, ne visiems. Tikrinami vokai ir žiūrima – ar tam tikra įmonė laimėjo konkursą.
- Paslaugos arba prekės suteikimo etapas, tai yra – konkurso realizavimas.
Šio etapo metu yra sudaroma sutartis tarp tiekėjo ir organizacijos, kuri paskelbė konkursą. Šis etapas yra labai svarbus, kadangi reikia skirti labai daug smulkmenų, detalumo. Būtent čia dažniausiai ir ieškoma kompromiso, kuris turi patenkinti abi puses. Tačiau ne visada patenkina, tad svarbiausia – kalbėtis. Blogiausia, kai verslininkai šio etapo metu pradeda keisti savo pasiūlymo sąlygas, skaičius. Tokiu atveju dažniausiai nelieka nieko kito kaip tik pasiūlymo atsisakyti ir vėl iš naujo skelbti konkursą. Tuomet dažniausiai įmonė net gauna baudą, tad tai tik dar kartą įrodo, kaip yra svarbu, kad pasiūlymo pateikimo metu iki mažiausių smulkmenų būtų pateiktas toks pasiūlymas, kurį įmonė bus gebi įgyvendinti.
Kuo detaliau visi terminai bus suderinami, visos sumos suskaičiuojamos – tuo ir norimą rezultatą pavyks pasiekti paprasčiau.
Kur ieškoti informacijos apie organizuojamus konkursus?
Tie, kurie dar tik pirmus kartus bando dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, dažniausiai sunkiai randa konkursus, kurie atitinka jų galimybes. Taip jau yra, kad vienos sferos kur kas palankesnės nei kitos. Jeigu statybų įmonės gali džiaugtis, kad bene kiekvieną dieną atsiranda po kelis naujus pasiūlymus, tai tie, kurie siūlo socialinių tinklų valdymo paslaugas, deja, renkasi iš kur kas mažesnės pasiūlos.
Jeigu Jus domina viešieji pirkimai Europos Sąjungos mastu – tokiu atvejų jų ieškoti siūlome https://www.ted.europa.eu/. Tais atvejais, kai norite dalyvauti tik Lietuvoje organizuojamuose konkursuose, tiksliau, kai norite sužinoti apie pasiūlymus – turėtumėte užsiprenumeruoti tam tikrų puslapių, kurie teikia tokią info, naujienlaiškius. Dažniausiai apie galimybes periodiškai gausite informaciją elektroniniu paštu. Džiugina tai, kad ta informacija pasiekia labai greitai, vos tik konkursas buvo paskelbtas. Tai reiškia, kad verslininkai turės daugiau laiko nei jų konkurentai tinkamai įsisavinti sąlygas, įvertinti savo galimybes bei paruošti tinkamą pristatymą.
Diskriminacijos išvengimas
Gana dažnai mažesni ir vidutinio dydžio verslai skundžiasi, kad jiems tenka susidurti su diskriminacija. Atrodo, kad tam tikri konkursai yra pateikti tik didelėms organizacijoms arba net konkrečioms, kadangi siūlomas paieškos objektas yra labai detalizuojamas, o kai tam tikrus daiktus siūlo tik viena įmonė, žinoma, tai tampa nelegaliu pasiūlymu.
Visgi, išvengti diskriminacijos pavyks, kadangi viešuosius konkursus labai griežtai prižiūri Komisija, kuri atsakinga už tai, kad viskas vyktų skaidriai.
Ginčai ir nesutarimai detaliau klasifikuojami į tai – kokio tipo sferą jie atitinka: teisiniai ginčai, ekonominiai nesutarimai ar techniniai.
Gana dažnai kyla ginčai dėl kvalifikacijos keliamų reikalavimų. Tais atvejais, kai reikalavimai, visgi, tikrai racionalūs – verslininkai visada gali pajungti partnerius, kurie kartu padės dalyvauti konkursuose ir juos laimėti. Žinoma, tokiu atveju su partneriais labai svarbu detalizuoti sutartį iki mažiausių smulkmenų, kad bus aptarta – koks yra partnerio vaidmuo. Taip pat kartais kyla ginčų ir dėl terminų. Tokiu atveju smulkus ir vidutinis verslas dažniausiai skundžiasi, kad terminai yra labai trumpi ir neturint daug praktikos – sunku juos atitikti. Jeigu pareiškimo terminai tikrai atrodo per trumpai remiantis Viešųjų Pirkimų įstatymais – tokiu atveju taip pat visada galima kreiptis į Komisiją, kurios darbas yra užtikrinti, kad atvejis būtų išnagrinėtas ir pagal poreikius – koreguotas.
Pats paprasčiausias būdas pamatyti neatitikimus yra kuo daugiau žinoti apie įstatymus, taip pat – viešųjų pirkimų smulkmenas. Juk patys konkursai yra vieši tam, kad visi verslininkai galėtų siūlyti savo kandidatūrą, kad mokesčių mokėtojų pinigai būtų racionaliai paskirstomi. Taigi, svarbi kiekvieno verslininko ir organizacijos atsakomybė.
Kiekvienu atveju labai svarbu „kovoti“ dėl savo interesų, taip pat, pamačius kokius nors netikslumus – būtinai dėl jų aiškintis. Tokiu atveju būsite tikras, kad viskas – pagal poreikius, atitinka reikalavimus, galiausiai – skaidru.