Į žurnalistų rankas pateko šviežutėlė, dar tik su Savivaldybe derinti skirta, Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) išvada dėl korupcijos rizikos analizės Telšių rajono savivaldybės ir jos kontroliuojamų įmonių veiklos srityse. Pareigūnai analizavo korupcijos riziką Savivaldybei priklausančiose įmonėse: SĮ Telšių butų ūkyje, UAB „Telšių autobusų parkas“, UAB „Telšių vandenys“, bei vertino korupcijos pavojus Savivaldybės sporto veiklos projektų finansavimo, įgyvendinimo ir kontrolės vykdymo srityse.
STT išvada apima bemaž 40 puslapių, pareigūnai analizavo laikotarpį nuo 2016 m. sausio 1 d. iki 2018 m. rugpjūčio 31 d.
Keturių publikacijų ciklą pradėsime nuo STT įvardintų korupcijos rizikų sporto veiklos projektų finansavimo, įgyvendinimo ir kontrolės vykdymo srityse.
Antanas NEKRAŠIUS
Nepakankamai skaidri ir objektyvi sporto veiklos projektų vertinimo procedūra
STT išvadoje teigiama, jog atliktos korupcijos rizikos analizės metu nustatyta, kad Savivaldybės administracijos direktorius skyrė sportinės veiklos projektų finansavimą atsižvelgdamas į Ekspertų komisijos siūlymus, kurie identiški Sporto tarybos siūlomų lėšų dydžiui.
Pareigūnai atkreipė dėmesį, jog Sporto tarybos narių sudėtį sudaro sporto klubų, centrų atstovai, kurie kiekvienais metais patys ar jų atstovaujami klubai, nevyriausybinės organizacijos teikė projektus dėl tam tikrų sporto veiklos projektų finansavimo, ir dėl Sporto tarybos narių galimo interesų konflikto Telšių rajono gyventojai ne kartą viešai buvo išreiškę neigiamą nuomonę.
Detaliau vertindami Sporto tarybos ir Ekspertų komisijos protokolus, STT pareigūnai pasigedo motyvų, kodėl vieni projektai paremti 100 proc., kiti 70 proc. ar tik 20 proc. Iš protokolų turinio esą neaišku, pagal kokius kriterijus vertintos paraiškos, nenurodyta, ar pateikti projektai buvo vertinti pagal išlaidų sąmatų pagrįstumą, lėšų panaudojimo tikimybę, ekonomiškumą, turimą bazę, pareiškėjų kompetenciją, analogiškų projektų rengimo patirtį, pateiktų visų reikalaujamų dokumentų išsamumą ir pan.
Nors Lėšų projektams finansuoti paskirstymo tvarkos apraše numatyta, kad projektams finansuoti teikiamas prioritetas turintiems finansavimą iš įvairių fondų, rėmėjų ir kitų finansavimo šaltinių, pateikiant šias lėšas patvirtinančius dokumentus, tačiau iš analizuotų dokumentų esą matyti, kad paraiškų rengėjai, nors ir nurodė rėmėjus ar kitus finansavimo šaltinius, tačiau nepateikė tai patvirtinančių dokumentų, o Sporto tarybai ir Ekspertų komisijai nekilo abejonių dėl nurodytos informacijos teisingumo.
Pastebėta, kad, pavyzdžiui, Telšių dziudo sporto klubo ,,Kova“ šiemet teikto projekto finansavimo paraiškoje iš viso nebuvo nurodyta prašoma suma, lėšų naudojimo sąmata, tačiau priimtas sprendimas šiam klubui vis tiek skirti 1000 Eur.
Atskirais atvejais finansuojami ne sporto veiklos projektai, o įprastinė subjektų veikla
Susipažinę su pateiktais dokumentais, STT pareigūnai pastebėjo, kad Savivaldybėje taikoma praktika, kada lėšos skiriamos ne konkrečiam sporto projektui. Pavyzdžiui, 2018 m. Savivaldybė VšĮ „Telšių futbolo ateitis“ projektui ,,Vaikų futbolo ugdymo (veiklos) organizavimas ir sporto bazių administravimas Telšiuose“ įgyvendinti iš Telšių rajono savivaldybės 2018–2020 metų strateginio veiklos plano priemonės „Vaikų futbolo ugdymo organizavimas“ skyrė 160 000 Eur lėšų.
VšĮ „Telšių futbolo ateitis“ projekto paraiškos sąmatoje ir Buhalterinės apskaitos skyriui pateiktose lėšų panaudojimo suvestinėse nurodyta, kad iš minėtam projektui skirtų lėšų 74 proc. skiriama trenerių atlygiui, 22 proc. – komunalinėms ir kitoms paslaugoms apmokėti. VšĮ „Telšių futbolo ateitis“ atstovo teigimu, iš projektinių lėšų kai kuriems treneriams yra mokamas darbo užmokestis pagal darbo sutartis, kitiems – atlygis pagal sudarytas sportininkų autorines sutartis. Pastebėta, kad iš ,,Vaikų futbolo ugdymo (veiklos) organizavimas ir sporto bazių administravimas Telšiuose“ projektinei veiklai skirtų lėšų buvo mokamas darbo užmokestis ne tik treneriams, bet ir VšĮ „Telšių futbolo ateitis“ administracijai, t. y. vadovui Martynui Armaliui ir įstaigos buhalterei. Detaliau vertinant dokumentus, taip pat neaišku, ar iš vaikų futbolo veiklai finansuoti skirtų projektinių lėšų nedubliuoti mokėjimai suaugusių FC ,,Džiugas“ komandos nariams.
Taip pat nustatyta, kad 2018 m. Savivaldybė iš kitos Telšių rajono savivaldybės 2018–2020 metų strateginio veiklos plano priemonės, t. y. ,,Sportinės veiklos projektų dalinis finansavimas“, aktyviai rėmė ir kitas projektines veiklas, kurių lėšų panaudojimo kontrolei neskyrė pakankamai dėmesio: VšĮ „Telšių futbolo ateitis“ finansuotas „Lietuvos 2017 m. LFF I lygos pirmenybės (1-asis ratas)“ projektas (25 000 Eur); VšĮ „Telšių krepšinio centras“ finansuotas „Lietuvos 2017 m. LFF I lygos pirmenybės (1-asis ratas)“ projektas (25 000 Eur); VšĮ „Telšių krepšinio centras“ finansuotas „2018–2019 metų Nacionalinės krepšinio lygos (NKL) čempionatas“ projektas (17 000 Eur).
Neužtikrintas projektus vertinusių asmenų nešališkumas ir objektyvumas
STT pareigūnai atkreipė dėmesį, jog Sporto tarybos sudėtyje iš 9 narių 7 nariai yra sportinę veiklą vykdančių subjektų atstovai, kuriems netaikomas Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymas, įpareigojantis ne tik deklaruoti privačius interesus, bet ir nusišalinti nuo dalyvavimo procesuose, jeigu jie asmeniškai suinteresuoti tam tikru rezultatu.
Pavyzdžiui, vertinant Sporto taryboje vykdytą projektų finansavimo svarstymo etapą nustatyta, kad VšĮ „Telšių futbolo ateitis“ direktorius Martynas Armalis, VšĮ „Telšių krepšinio centras“ direktorius Vidas Kolesinskis, VšĮ „Telšių bokso mokykla“ direktorius Valdas Zykas, Telšių sunkiosios atletikos klubo „Gintarinė saulė“ atstovas Modestas Šimkus ir kt., kaip Sporto tarybos nariai, nenusišalino bei vertino savo įstaigų pateiktus projektus, ir dažniausiai šiems sportinę veiklą vykdantiems subjektams buvo priimti sprendimai skirti 100 proc. prašomų lėšų.
Be to, nustatyta, kad Sporto tarybos narys, Švietimo ir sporto skyriaus vyriausiasis specialistas Vygantas Macevičius vertino ir nenusišalino nuo asociacijos FK ,,Benefisas“ 2016–2018 m. teiktų paraiškų vertinimo ir lėšų panaudojimo koordinavimo, nors šios asociacijos dokumentus teikė jo sūnus.
Įvertinę tai, STT pareigūnai konstatavo, jog Savivaldybėje nėra užtikrintas sporto projektus vertinančių asmenų nešališkumas ir objektyvumas.
Neatskirti sporto veiklos projektų inicijavimo, lėšų skirstymo ir kontrolės procesai
Korupcijos rizikos analizės metu nustatyta, kad patvirtinus Savivaldybės biudžetą, Švietimo ir sporto skyriaus vyriausiasis specialistas V. Macevičius elektroniniu paštu informuoja sportinę veiklą vykdančius subjektus dėl galimybės teikti paraiškas projektinėms veikloms finansuoti. STT pareigūnai pažymi, kad informacija apie galimybę teikti projektus nebuvo skelbiama viešai, o kvietimai siunčiami elektroniniu paštu, t. y. Švietimo ir sporto skyriaus darbuotojui vienasmeniškai pasirenkant sportinę veiklą vykdančius subjektus. Minėtas darbuotojas ne tik inicijuoja paraiškų teikimą, tačiau yra paskirtas Sporto tarybos nariu, taip pat koordinuoja lėšų panaudojimą, pasirašydamas ant subjektų paramos panaudojimo apskaitos dokumentų (suvestinių).
Rekomendacijos
Išanalizavę Savivaldybės priimtus teisės aktus sporto veiklos projektų finansavimo skyrimo ir naudojimo kontrolės srityje, STT pareigūnai daro išvadą, kad minėtoje veiklos srityje yra korupcijos rizika.
Siekiant ją sumažinti, pareigūnai Telšių rajono savivaldybei pasiūlė tobulinti sporto veiklos projektų vertinimą, administraciniu teisės aktu nustatyti skaidrias ir objektyvias projektų atrankos sąlygas, prioritetus ir kriterijus. Taip pat reglamentuoti Sporto tarybos, Ekspertų komisijos darbą, skaidrų narių atrankos procesą, rotaciją, sprendimų priėmimo, įforminimo, apskundimo tvarką ir pan. Užtikrinti projektus vertinusių asmenų nešališkumą ir objektyvumą, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo reikalavimų laikymąsi, atskirti sporto veiklos projektų inicijavimo ir kontrolės funkcijas nuo pateiktų projektų vertinimo, vykdyti projektų veiklai skirtų lėšų panaudojimo kontrolę ir t. t.
V. Macevičius: „Išvadose yra netikslumų“
Sporto tarybos narys, Švietimo ir sporto skyriaus vyr. specialistas V. Macevičius „Telšių ŽINIOMS“ teigė susipažinęs su STT pateiktomis išvadomis, o į jose nurodytas rekomendacijas, pasiūlymus bus atsižvelgta. Tačiau, anot V. Macevičiaus, išvadose yra ir nemažai netikslumų, kaip antai: dėl Sporto tarybos narių kadencijos, kompetencijos bei projektų vertinimo kriterijų. Esą Sporto tarybos sudėtį ketveriems metams tvirtina naujos kadencijos Telšių rajono savivaldybės taryba, o Sporto tarybos nariai, vertindami projektus, vadovaujasi Tarybos patvirtintais nuostatais.
Nuo balsavimo, jeigu projektas vienaip ar kitaip susijęs su Sporto tarybos nariu, šie neva visada nusišalina. Taip buvo ir dėl jo sūnaus atstovaujamos asociacijos FK ,,Benefisas“ teiktų paraiškų vertinimo. Esą jis nuo balsavimo nusišalino, tačiau posėdžio protokole buvo įrašytas tik nusišalinusių narių skaičius, o ne pavardės. Tad STT pareigūnai, protokole nepamatę jo pavardės, padarė išvadą, jog jis nuo balsavimo nenusišalino.
Seniai STT reikėjo, nes taryba ir administracijos vadovas neįgalūs
Įdomu bus ką apie Butų ūkį ir Telšių vandenis pasakys. Jų direktoriam jau turėjo baigtis kadensijos, bet kažkaip tebedirba..
STT pažyma eilinį kartą patvirtino, kad Telšių savivaldybėje klesti bardakas, korupcija ir lėšų švaistymas. Pinigus dalijasi tie, kurie labiausia tuo suinteresuoti – zykas skiria krepšininkams ir futbolistams, futbolistai skiria zykui. Teisingai kovoja su ta korupcija Bacevičius ir bando įrodyti tai,kas ir kiekvienam bambalistui yra aišku, bet kodėl to nesupranta kuizinas, žebrauskas tai man neaišku. Gal jie smegenų neturi? O gal gauna „otkatus”? Sumos tai nemažos.
Jo,telšių vandenų generalinis pasiskiria sau priedus po 40 procentu prie savo milžiniškos algos ir vargo nemato…