Lapkričio pabaigoje į Telšių miesto ir rajono kelius išlydint naujuosius autobusus visi lyg susitarę akcentavo, kad jie puikiai pritaikyti neįgaliesiems. Regėjimo, klausos ir kitas negalias turintys asmenys pastebi: jų poreikiai kol kas netenkinami. Sąlygos sudarytos tik vežimėliuose sėdintiems neįgaliesiems.
Monika KRIŠČIŪNAITĖ
9 naujutėlaičiai autobusai – žemagrindžiai, todėl akivaizdu, kad neįgaliesiems, įkalintiems vežimėliuose, jie patogūs: galima lengvai įvažiuoti į autobusą, yra specialiai vežimėliams stovėti skirtos daug erdvės turinčios vietos, įrengti prietaisai laikytis. Tačiau kokios sąlygos suteikiamos kitas negalias turintiems autobusais važiuojantiems asmenims?
Nors autobuso priekyje ir yra švieslentė, informacija apie stoteles joje nerašoma. Yra įmontuotos garso kolonėlės, tačiau balso, pranešančio apie kitą stotelę, nė vienam keleiviui neteko išgirsti.
„Buvo akcentuojama, kad autobusai pritaikyti neįgaliesiems, tačiau valdininkai tikriausiai neįgalų asmenį vadina tą, kuris sėdi vežimėlyje. Jiems sudaromos tinkamos sąlygos važiuoti, tačiau kiti negalią turintys asmenys taip pat norėtų jaustis patogiai“, – apie naujųjų autobusų teikiamą naudą „Telšių ŽINIŲ“ paklausta kalbėjo Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Telšių skyriaus vadovė Dženeta Pocienė. Ji pridūrė, kad patogiau autobusais galbūt yra važiuoti stambesniems žmonėms, sunkiai vaikštantiems, kuriems yra įrengtos specialios paplatintos vienos vietos sėdynės. Tačiau, pasak vadovės, susidaro toks vaizdas, kad regos, klausos ir kitas negalias turintys asmenys – pamiršti.
Apie funkcionuojančius ir įsivaizduojamus naujųjų autobusų privalumus neįgaliesiems pasiteiravome UAB „Telšių autobusų parkas“ direktoriaus Petro Ročiaus. Jis teigė, kad renkantis autobusus buvo pagalvota apie visus neįgaliuosius. Direktorius patikino, kad tiek garsinius signalus, tiek vaizdinę informaciją autobusuose įmanoma integruoti, tačiau, anot jo, procesas užtrunka nemažai laiko.
„Kad būtų skelbiama informacija apie stoteles, į kiekvieną autobusą reikia suvesti jų koordinates. Tada ta informacija siunčiama į centrą, derinama, tai reikalauja daug darbo ir laiko. Dabar kaip tik suvedinėjame koordinates, deriname netikslumus. Kitais metais švieslentės jau turėtų veikti“, – „Telšių ŽINIOMS“ sakė P. Ročius.
Jam antrino ir Telšių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Kęstutis Gusarovas. Šis teigė, kad kol kas autobusai tebereguliuojami, tačiau pabrėžė, kad artimiausiu laiku jie turėtų tenkinti daugumos neįgaliųjų poreikius.
„Pavyzdžiui, autobusuose veikia kameros, bet filmuota medžiaga kol kas neišsaugoma. Aiškinamės, ar taip nenusižengiama teisės aktams“, – kitus nesklandumus įvardijo K. Gusarovas.