Praėjusią savaitę vyko Telšių rajono savivaldybės Etikos komisijos posėdis. Po didinamuoju stiklu šį kartą atsidūrė Telšių rajono savivaldybės meras Petras Kuizinas. Rajono vadovą etikos sargams apskundė Telšių rajono savivaldybės tarybos narys Algirdas Bacevičius. Meras kaltinamas pažeidęs LR vietos savivaldos įstatymo nuostatas.
Taip pat Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos (VTEK) pavedimu dėl laiku nedeklaruotų privačių interesų Etikos komisija turėjo įvertinti ir dviejų Tarybos narių – Kęstučio Trečioko ir Benedikto Šniauko – elgesį. Posėdyje prieskonių suteikė viena detalė: K. Trečiokas pats yra Telšių rajono savivaldybės Etikos komisijos narys.
Antanas NEKRAŠIUS
Meras – už kolektyvinę atsakomybę
2016 m. gruodžio mėnesį į Telšių rajono savivaldybės tarybos posėdžio darbotvarkę savivaldybės meras P. Kuizinas, nesilaikydamas reglamente numatytų terminų, įtraukė 3 papildomus klausimus.
Savivaldybės tarybos narys A. Bacevičius kreipėsi į Etikos komisiją, nes 2016 m. gruodžio mėnesį į Telšių rajono savivaldybės tarybos posėdžio darbotvarkę savivaldybės meras P. Kuizinas, nesilaikydamas reglamente numatytų terminų, įtraukė 3 papildomus klausimus.
„2016 m. gruodžio 8 d. Telšių rajono savivaldybės tarybos posėdžio metu, svarstant posėdžio darbotvarkę, paprašiau posėdžio pirmininką, Telšių rajono savivaldybės merą Petrą Kuiziną išbraukti iš Tarybos darbotvarkės 20, 21 ir 22 klausimus, nes Tarybos nariai nėra supažindinti su šiais klausimais ir su jais susijusia informacija, todėl jų svarstymas ir sprendimų priėmimas yra neįmanomas, – savo skunde etikos sargams dėstė A. Bacevičius. – Meras P. Kuizinas atsisakė tenkinti mano prašymą ir teikė minėtus klausimus Tarybos nariams svarstyti ir nutarimui priimti. Apskundus Telšių rajono savivaldybės mero P. Kuizino minėtus veiksmus Telšių apskrities vyriausybės atstovei Loretai Bagdonavičienei ir išnagrinėjus nurodytas aplinkybes, Vyriausybės atstovė Telšių apskrityje nustatė, kad Telšių rajono savivaldybės meras P. Kuizinas pažeidė LR vietos savivaldos įstatymo 13 straipsnio 7 dalies ir Telšių rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento 22 punkto nuostatas („Savivaldybės tarybos posėdžio darbotvarkė gali būti papildyta ar pakeista Savivaldybės tarybos sprendimu komiteto, komisijos, frakcijos ar 1/3 dalyvaujančių posėdyje tarybos narių siūlymu, jei dėl šių siūlymų sprendimų projektai įregistruoti ne vėliau kaip prieš 24 valandas iki posėdžio pradžios. Ši nuostata netaikoma siūlymams, susijusiems su norminio pobūdžio sprendimų projektų pateikimu. Ekstremaliųjų įvykių, atitinkančių Vyriausybės patvirtintus kriterijus, atvejais Meras turi teisę pateikti Savivaldybės tarybai svarstyti klausimą ir siūlyti priimti sprendimą skubos tvarka“, – red.).“
Anot A. Bacevičiaus, tapdamas Telšių rajono savivaldybės tarybos nariu ir meru, P. Kuizinas prisiekė gerbti ir vykdyti Lietuvos Respublikos Konstituciją ir įstatymus, sąžiningai atlikti visas Savivaldybės tarybos nario pareigas ir susilaikyti nuo veiksmų, pažeidžiančių gyventojų teises ir viešuosius interesus. O esą pažeisdamas anksčiau nurodytas teisines nuostatas, P. Kuizinas parodė nepagarbą Lietuvos Respublikos įstatymams ir sulaužė iškilmingai duotą priesaiką. „Mūsų rajono vadovas turi būti pavyzdys mums visiems, – Etikos komisijos posėdžio metu kalbėjo A. Bacevičius, – gyventi ir dirbti nepriekaištingai. Bet jeigu jis nesilaiko įstatymų, gal ir mes tada galime jų nesilaikyti? Prašau komisijos įpareigoti merą viešai atsiprašyti dėl to, kad pasielgė negražiai, neetiškai, nepavyzdingai.“
„Kalbama apie 2016 m. gruodžio mėnesį įvykusį posėdį, į kurio darbotvarkę buvo įtraukti 3 pavėluotai užregistruoti klausimai, – Etikos komisijos nariams aiškino meras P. Kuizinas. – Vienas iš jų komitetuose buvo svarstytas lapkričio mėnesį. Taigi, negalima teigti, jog klausimai nebuvo svarstyti.“ P. Kuizino teigimu, pasitaiko atvejų, kada tam tikrais momentais Savivaldybė būna įspraudžiama į kampą laiko atžvilgiu. Taip buvę ir su minėtais į darbotvarkę papildomai įtrauktais klausimais. Pasak mero, sprendimo projektai buvo susieti su Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos vykdomais Europos Sąjungos projektais, kurie Telšiams žadėjo apie 300 tūkst. Eur siekiančią investiciją. Sprendimą – dalyvauti projekte ar ne – reikėjo priimti iki gruodžio pabaigos. „Man reikėjo apsispręsti – įtraukti juos į darbotvarkę ar ne, – teigė P. Kuizinas. – Jei būčiau neįtraukęs – Savivaldybė būtų pavėlavusi teikti paraiškas ir rajonas būtų netekęs 300 tūkst. Eur investicinių lėšų. Manau, kad tokiu atveju šiandien būčiau linčiuojamas daug stipriau, kaip rajono vadovas, abejotinai vykdantis pareigas ir dėl to praradęs galimybę Savivaldybei gauti investicinių lėšų.“
P. Kuizinas taip pat pabrėžė, jog darbotvarkę tvirtina Telšių rajono savivaldybės taryba. Jis, kaip Tarybos pirmininkas, teikia tik darbotvarkės projektą, tad kokius klausimus išbraukti, o kokius papildomai įtraukti, kolegialiai sprendžia visi Tarybos nariai. „Aš atsiprašau, kad pavėlavome su šiais klausimais, bet viešam atsiprašymui nepritariu. Nenoriu sutikti su tuo, kad meras vien asmeniškai turi prisiimti kaltę dėl kolektyvinių sprendimų“, – tvirtino rajono vadovas ir čia pat pridūrė, jog jis Vyriausybės atstovę užtikrino, kad ateityje, pildant ir keičiant Tarybos posėdžio darbotvarkę, visada bus atsižvelgiama į LR vietos savivaldos įstatymo nuostatus.
Išklausę abi puses, Etikos komisijos nariai nutarė nepradėti tyrimo dėl Telšių rajono savivaldybės mero veiksmų.
Apsiribojo svarstymu
Rašėme, kad beveik pusėje šalies savivaldybių privačių interesų nedeklaruoja dalis naujai pareigas pradėjusių eiti vietos valdžios atstovų. VTEK patikrino pernai ir šiemet savivaldybių tarybų nariais tapusiųjų deklaracijas. Paaiškėjo, kad atskleisti privačių interesų nesuskubo 29 politikai. Tarp jų ir du telšiškiai – K. Trečiokas ir B. Šniaukas. Todėl VTEK pavedė Savivaldybės Etikos komisijai įvertinti privačių interesų nedeklaravusių politikų elgesį.
„Situacija šiek tiek kuriozinė, nes kalbama apie viešųjų ir privačių interesų deklaravimą. Aš juos deklaruoju daug metų, todėl teiginys, jog pavėlavau, nėra visiškai tikslus. Aš pavėlavau deklaruoti savo pasikeitusį statusą, – kolegoms Etikos komisijos posėdyje aiškino vienas iš politikų etikos sargų K. Trečiokas. – Pasibaigus ministro kadencijai ir sugrąžinus Tarybos nario mandatą – šitą eilutę deklaracijose patikrinau per vėlai. Taip, formaliai tai yra negerai. Bet jokio fakto, jokio interesų konflikto neatsirado. Todėl manau, kad šis pažeidimas yra vertas pabarimo. Nėra net ko atsiprašyti, nebent savęs paties, ir pasižadėti ateityje atidžiau sekti savo paties statuso pasikeitimus.“
Panašiai skambėjo ir Tarybos nario B. Šniauko pasiaiškinimas Etikos komisijai. Politikas prisipažino, jog tapęs Tarybos nariu, truputėlį susipainiojo. Mat prieš rinkimus jis buvo viską deklaravęs, tačiau į Tarybą pateko tik po kelerių metų – iš jos pasitraukus partijos bendražygiui Sigitui Motuzui. Tad kad reikia patikslinti deklaracijas – nežinojęs.
Abu politikai tikino, jog šiandien jų deklaracijos yra patikslintos.
Išklausęs kolegas, Etikos komisijos pirmininkas Mantas Serva pabrėžė, kad ir koks pažeidimas visada yra pažeidimas. Tačiau pavėluotai deklaruoti privatūs interesai nėra didelis nusižengimas. Anot M. Servos, tai labiau neapdairumas, techninių darbų nepadarymas, kuris didelių pasekmių visuomenei nesukėlė. Todėl Etikos komisija nusprendė dėl minėtų politikų padarytų pažeidimų apsiriboti svarstymu.